New Media

Drumul de la „Like” la profit: Pe pagina de Facebook, fanii aduc banii

13 Jan, 00:05 • marian.rujoiu
Transformarea userilor in clienti, cresterea vanzarilor directe, prin propagarea mesajelor postate pe Facebook, atragerea utilizatorilor retelei pe site-urile de brand sau preluarea mesajelor pe bloguri si alte retele reprezinta cateva dintre formele prin care companiile castiga bani de pe urma fanilor.
Drumul de la Like la profit: Pe pagina de Facebook, fanii aduc banii

Avantajele nu par a fi insa exploatate de companiile romanesti. Si asta pentru ca in tara noastra, numarul companiilor prezente pe aceasta retea de socializare este de sub 5%.

Ionut Oprea, managerul agentiei Standout, ne-a explicat ca respectivele companiile isi pot valorifica fanii de pe Facebook in mai multe moduri.

Astfel, acestia pot fi adusi pe propriul website, unde “pot fi transforma in clienti sau abonati”. De asemenea, ei pot fi implicati in activitati care sa raspandeasca mai departe mesajele companiei.

Totodata, utilizatorii ar putea fi transformati direct in clienti pe Facebook, prin aplicatii care faciliteaza comertul pe aceasta platforma.

“Fanii sunt importanti, dar ei reprezinta doar un prim pas. Pentru ca mesajele tale trebuie sa ajunga la cat mai multi dintre ei, trebuie ca ele sa genereze cat mai multe interactiuni. Si pentru a vedea ce functioneaza, si ce faci mai bine sau mai rau decat concurenta ta, ai nevoie de un instrument de analiza a performantei pe Facebook”, a precizat Ionut Oprea.

De asemenea, managerul Standout apreciaza ca Like-urile sunt doar un punct de plecare in monetizarea sau justificarea unei prezente pe Facebook.  Si asta deoarece, pe langa utilizarea Facebook si a spatiului achizitionat aici, mesajele pot fi raspandite si pe canalele sociale, bloguri sau retele.

“Asta se traduce in bani prin obtinerea unor rezultate mai bune in campanie, cu acelasi buget. Alternativ, poti transforma Like-urile in bani, prin vanzari direct pe Facebook”, a explicat Oprea.

[img=2433]Like[/img] Like-ul, primul pas in atragerea clientilor

In acelasi timp, Galvea Kelly, social media consultant Mercury360 si CEO al Brand Nua, o agentie de social media si digital din Irlanda, ne-a explicat ca primul pas in folosirea Facebook ca unealta de a atrage potentiali clienti este sa te asiguri ca vizitatorii iti dau “Like”.

Si asta pentru ca, cu cat ai mai multe “priviri” asupra contului tau, cu atat cresc sansele a transforma leadurile in vanzari.

“Sunt companii care se intreaba daca e cazul sa renunte la website si sa isi concentreze eforturile  exclusiv pe Facebook. Personal, nu sunt de acord cu aceasta abordare. Nu poti astepta de la Facebook sa fie solutia tuturor problemelor ce tine de vanzari. Este numai o unealta, care pentru a obtine cele mai eficiente rezultate, trebuie folosita ca parte a unei campanii integrate de marketing”, a adaugat acelasi consultant. 

Cum strang bani ONG-urile cu ajutorul Facebook

Totodata, Ionut Oprea a mai spus ca exista ong-uri sau companii care deruleaza campanii sociale in cadrul carora aleg sa doneze o suma de bani unei anumite cauze, iar pentru a o populariza, cer utilizatorilor de Internet un „Like” pentru pagina respectiva.

Si asta “in ideea de a crea cat mai multa expunere si cat mai mult buzz. Unele au succes, altele nu, depinde de mecanismele folosite si de alti factori”, a adaugat reprezentantul aceleiasi agentii.

Cu toate acestea, monetizarea Like-urilor este departe de a deveni o practica in social media romaneasca.
“Au existat doar cateva cazuri, nu cred ca putem vorbi de o practica. E doar un tip de mecanism, care ca toate mecanismele de campanie, are o viata scurta, nu poate da rezultate la infinit, pentru ca utilizatorii se plictisesc. Au fost insa cateva cazuri de companii si ONG-uri care l-au folosit cu succes”, a mai afirmat  reprezentantul aceleiasi agentii.

El a dat exemplul unei campanii desfasurata recent care a strans peste 100.000 de fani in jurul unei cauze, si a reusit sa genereze o donatie de aproximativ 100.000 euro.

Intrebata insa cum transformam userii de pe pagina de Facebook in clienti, Galvea Kelly de la Brand Nua a afirmat ca acest lucru depinde de industria in cauza.

Motivul? Strategia de comunicare trebuie stabilita in functie de publicul tinta, deoarece ceea ce este functional intr-o anumite industrie, poate esua in alta.

“Companiile au departamente de vanzari sau de customer service, dar nu au un departament care sa tina noii clienti fericiti. Practic, se asteapta de la clienti sa abordeze compania atunci cand au o nemultumire”, a explicat Galvea Kelly.

Astfel, desi exista sisteme elaborate de masurare a performantei in vanzari, putine organizatii verifica constant nivelul de satisfactie al clientilor si inca si mai putine fac conexiuni intre acesti doi factori, a adaugat acelasi consultant.  

Clientul fericit

“O abordare mai potrivita ar fi ca in loc sa ne intrebam cum sa obtinem bani de la consumatori, sa ne concentram pe a ne face clientii fericiti cu ceea ce le livram”, este de parere Galvea Kelly.

Acest lucru presupune focus pe o “etapa critica, si totusi neglijata a ciclului de viata al unui produs” respectiv faza de crestere a implicarii consumatorului, iar implicarea reprezinta “momentul Facebook”.

“Social marketing este o platforma de relationare,  nu o campanie. Pe masura ce interactionezi cu grupul tinta, acesta incepe sa te cunoasca, sa te placa si sa aiba incredere in tine. E un pas esential, care precede procesul de cumparare”, a mai spus CEO-ul agentiei irlandeze.