- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Cariere

O treime dintre angajati sunt \”loiali\” companiei doar pentru ca nu au alte oferte

18 Jun, 00:01 • gecad.epayment
Pentru o treime dintre angajatii din industrie, tehnologia informatiei si comunicatii, turism si servicii, "loialitatea" fata de angajator se traduce de fapt in lipsa altor oferte de munca, potrivit unui studiu realizat de Gallup Romania, la comanda Ascendis Consulting. Rezultatul este insa valabil in general la nivelul intregii economii, este de parere Alexandru Toth, director de cercetare la Gallup si sociolog.
O treime dintre angajati sunt \loiali\ companiei doar pentru ca nu au alte oferte

„Aceasta este concluzia care m-a surprins cel mai mult. Ma asteptam ca pe primul loc (in topul motivelor de loialitate – n.r.) sa fie salariile, in nici un caz faptul ca nu au alte oferte. Asta inseamna ca vor pleca imediat ce li se vor oferi cateva zeci de lei in plus”, a declarat Costea Dumitrescu, senior partner & presedinte al companiei de training Ascendis.

Salariul si bonusurile ii motiveaza pe 29% dintre respondenti.

Mediul de lucru favorabil dezvoltarii carierei si colegii ii motiveaza pe 16%, respectiv 15% dintre respondenti, iar calitatile personale ale sefului direct si renumele companiei ii determina sa lucreze in continuare pentru companie doar pe 9%.

Performanta trebuie rasplatita cu bani

Recompensa cea mai potrivita in cazul unui angajat cu rezultate bune este un salariu mai mare, raspuns indicat de 61% dintre respondenti, in timp ce 25% dintre ei considera ca respectivul angajat trebuie sa fie promovat, se mai arata in studiu.

In cazul performantelor slabe, solutia indicata de 83% dintre respondenti a fost instruirea pentru a invata cum sa-si faca mai bine treaba.

Tot referitor la evaluarea performantelor, peste 50% dintre respondenti nu sunt evaluati sau nu stiu ca ar exista un sistem de evaluare in cadrul companiei.

Doua treimi dintre angajati isi doresc sa fie instruiti

34% dintre cei chestionati au participat in ultimele 12 luni la cursuri de instruire si formare profesionala, iar 50% dintre ei au considerat aceasta experienta „extrem de folositoare”.

Pe alta parte, 66% dintre respondenti ar fi interesati sa participe la astfel de cursuri.

„Aceste rezultate arata ca cererea din partea angajatilor este mai dubla fata de ceea ce ofera angajatorii”, a declarat economistul Dorel Grigore.

Succesul in afaceri din perceptia angajatului: aptitudini de manager si experienta

In opinia angajatilor romani, succesul in afaceri este dat pentru 29% dintre ei de aptitudinile de bun manageri, iar pentru 22% dintre ei de cunostinintele de specialitate si experienta din domeniul respectiv.

Cand vine vorba de auto-definirea rolului in cadrul companiei, 36% dintre angajati considera ca rolul este important dar nu esential, 28% cred ca rolul lor este esential, in timp ce 25% sunt de parere ca sunt simpli executanti.

In opinia angajatilor, ideile pentru dezvoltarea afacerii ar trebui sa vina din partea managerului (39%), 28% cred ca din partea angajatilor, iar 11% sunt de parere ca sursa ar trebui sa o reprezinte reprezentantii de vanzari.

„Cu toate ca s-a obtinut un scor bun in ceea ce priveste cui ar trebui sa-i apartina ideea dezvoltarii afacerii – angajatilor – doar 7% dintre acestia au pus o idee noua in practica fara sa se consulte cu seful direct sau cu colegii”, a spus Grigore.

Corigenti la strategie si evaluare, imbunatatiri in relatia cu clientii

In majoritatea cazurilor, antreprenorii si managerii respondentii nu au putut articula o strategie de dezvoltare pe termen lung. Desi sunt interesati de momentul actual, de evolutii si trenduri, antreprenorii nu pot oferi o viziune clara a dezvoltarii, bazandu-se mai degraba pe decizii pe termen scurt ce pot fi validate de piata. Managerii si antreprenorii caracterizeaza piata ca fiind impredictibila (probabilitate mica de anticipare a evolutiilor), diversa (clienti cu asteptari in formare si exigente in crestere), ostila (coruptie, concurenta neloiala) si incoerenta legislativ (schimbari dese).

Evaluarea performantei este facuta de manageri in mod informal si sporadic, bazat pe experienta si insticte si mai rar in baza unei scheme standardizate de evaluare. Majoritatea respondentilor (antreprenori si manageri) s-au confruntat cu situatii de gestionarea lipsei de performanta in randul angajatilor finalizate cu renuntarea la serviciile acestora printr-un proces nesigur si incoerent, fara reguli clare.

Relatia cu clientii este caracterizata de antreprenori si manageri ca esentiala in conditiile actuale de schimbare.

„Ma bucura acest aspect, pentru ca unica sursa de avantaj competitiv este relatia cu clientul. Orice poate fi copiat, mai putin relatia mea cu cineva”, a declarat Dumitrescu.

In randul angajatilor, 76% dintre respondenti afirma ca managerul direct da o importanta mare si foarte mare opiniei clientilor despre calitatea serviciilor/produselor primite cand apreciaza performanta unui angajat din subordine. Faptul ca doar 1% dintre angajatii intervievati considera ca cele mai bune idei de dezvoltare a afacerii vin dinspre clienti sustine lipsa proceselor de studiere a cererii ca diferentiator decisiv in pastrarea avantajului competitiv.

Studiul a fost realizat de Gallup Romania la comanda Ascendis Consulting, in perioada 1 mai – 12 iunie 2009, pe un esantion de 1001 angajati si 58 de manageri si actionari, din industrie, tehnologia informatiei si comunicatiilor, turism si servicii.