- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Cariere

Pantis: Companiile nu mai au timp sa discute despre cum lucreaza in echipa

27 Feb, 00:01 • Redactia DailyBusiness
Cererea pentru cursuri de teambuilding a stagnat, iar cursurile de abilitati manageriale vor ocupa in 2008 prima pozitie in topul celor mai solicitate traininguri din Romania, a declarat intr-un interviu acordat DailyBusiness Octavian Pantis, directorul general al furnizorului de servicii de training TMI.
Pantis: Companiile nu mai au timp sa discute despre cum lucreaza in echipa

DailyBusiness

: In ultimii doi ani, piata de traininguri a crescut constant, cu 10%-15% anual. Care sunt cauzele?
Octavian Pantis: Cativa factori importanti au condus la cresterea pietei. Companiile care nu faceau training au inceput sa faca, a crescut numarul furnizorilor de traininguri, si a evoluat si oferta, care a provocat la randul ei mai multa cerere.

DB: Mai este loc de noi jucatori pe aceasta piata?
OP: E mai greu de intrat acum. In Romania sunt mai multe tipuri de furnizori de traininguri. Companiile internationale, care fie si-au deschis un birou aici, cum este cazul TMI, fie lucreaza cu o franciza, sau au un contract cu o firma locala de training. Mai sunt companiile romanesti de training care nu au licenta de afara, si sunt multi freelanceri.

DB: Dupa ce se ghideaza companiile din Romania in alegerea unui furnizor de training?
OP: Toate companiile care fac training vor sa se asigure ca iau o decizie buna, iar pentru siguranta lor o componenta foarte importanta este notorietatea furnizorului. Un furnizor prezent pe piata de 5-7 ani, sau 10 ani, are un avantaj fata de un nou intrat pe piata, care promite „marea cu sarea”.

DB: Cat de profitabila e pozitia de freelancer pe aceasta piata?
OP: Freelancerii au tarife de 400-500 de euro pe zi, putin in comparatie cu tarifele companiilor locale, care merg in zona 1.200-1.800, si ale celor internationale care cer de obicei peste 2.000, ajungand chiar la 2.800 de euro pe zi, deja. A opta pentru acest statut inseamna cheltuieli foarte mici, dar e riscant la un moment dat, pentru ca apar perioade in care e foarte mult de lucru, sau invers, in care n-ai nimic de lucru, dar cheltuielile trebuie acoperite in tot decursul anului.

DB: Cine sunt clientii freelancerilor?
OP: Companiile mari internationale lucreaza de obicei cu furnizori internationali, sau cu furnizori mari locali. Foarte putine apeleaza la freelanceri, si o fac doar in cazul in care a existat o colaborare anterioara. Freelancerii lucreaza in special cu companii locale, care investesc foarte mult in traininguri.

Salariile trainerilor buni: intre 40.000 si 70.000 de euro pe an

DB: Ce defineste un trainer bun si prin ce etape trebuie sa treaca pentru a atinge acest stadiu?
OP: Fiecare companie de training are propriile criterii dupa care isi selecteaza trainerii si dupa care stabileste cine este bun si cine nu. Criteriile nu sunt foarte diferite de la o companie la alta, dar exista diferente totusi.

DB: Care sunt acestea?
OP: La TMI, de exemplu, un trainer bun trebuie sa indeplineasca doua conditii, trebuie sa aiba experienta de business semnificativa, dar si sa dispuna de abilitati de comunicare si de prezentare exceptionale. Trainerii care au doar una dintre aceste doua calitati pot tine un curs rezonabil, dar nu foarte bun. Fara experienta, nu pot face altceva decat sa citeasca sau sa recite din carti.

DB: Nu exista entry-levelul intr-o job de trainer?
OP: La unele companii exista, sunt angajati tineri entuziasti, cu abilitati de comunicare si prezentare foarte bune, deschisi la a invata. Dupa 6 – 9 luni de pregatire, acesti tineri incep deja sa tina cursuri, la care asista un public ceva mai tanar, mai deschis. La cursurile pentru manageri insa, pentru middle sau top management, nu se poate merge deloc cu traineri tineri, neexperimentati.

DB: Ce salarii au trainerii?
OP: Veniturile sunt bune, mi-e greu sa dau cifre, sa zicem ca trainerii buni castiga cat castiga un middle manager in Romania, sau chiar mai mult, intre 40.000-70.000 de euro pe an.

Cererea de traininguri creste cu 20-30%

DB: Tot mai multe companii romanesti isi trimit angajati la traininguri organizate in strainatate. Cat de eficient este un curs facut intr-o tara straina de specificul pietei locale?
OP: Companiile isi trimit angajatii la cursuri de afara din doua motive: fie pentru ca nu gasesc in Romania tematica respectica, fie ca o forma de recompensa pentru a angajatul respectiv. Si ar mai fi un motiv, unii dintre managerii de top refuza sa faca cursuri in Romania. Au ajuns la un nivel in care aleg sa faca cursuri doar afara si doar la cele mai bune scoli sau companii din lumea intreaga.

DB: Ce traininguri lipsesc din oferta furnizorilor locali?
OP: Cursurile cu tematici foarte specifice si profunde, cum sunt cele de investment banking, sau cele de logistica, jurnalism.

DB: Cand vor fi disponibile aceste cursuri in Romania?
OP: De la an la an, numarul tematicilor disponibile creste, si probabil ca in doi- trei ani le vom avea la un nivel bun.

DB: Cu cat a crescut procentul participantilor la traininguri in 2007, si cum va evolua in 2008?
OP: In 2007, participantii au fost cu circa 30% mai multi decat in 2006, iar pentru 2008 probabil se va mentine acelasi nivel de crestere, de 20%-30%. Cresterea e constanta, dar exista si companii care si-au dublat numarul de participanti, si veniturile de la un an la altul, si asta fie pentru ca au avut un venit mic pe care le-a fost usor sa-l dubleze, fie au castigat un proiect mare, datorita caruia au avut un volum de munca dublu.

DB: Care au fost cele mai solicitate traininguri anul trecut, si care vor fi anul acesta?
OP: La TMI, in 2007, au fost cele de time management, pe locul doi s-au aflat cele de leadership si pe trei cele de comunicare. In piata mi-e mai greu sa le numesc, dar cred ca au fost tot cele dezvoltare a abilitatilor manageriale. Iar in 2008, cu siguranta se va merge pe aceeasi directie, a cursurilor de abilitati manageriale.

DB: Care sunt motivele pentru care a crescut cererea pentru aceste cursuri?
OP: Pe umerii managerilor este cea mai mare responsabilitate. Ei trebuie sa creasca business-ul, si atunci ei trebuie sa fie cel mai bine pregatiti. Cel mai frecvent sunt trimisi la cursuri managerii si oamenii din vanzari. Cei din vanzari pentru ca se presupune ca ei aduc business-ul, iar managerii pentru ca ei il fac sa creasca.

Teambuilding-ul, usor in umbra

DB: In 2006, specialistii numeau pachetele de teambuilding ca fiind printre cele mai solicitate de catre companii, s-a diminuat in ultimul an cererea pe acest segment?
OP: Cererea de team-building s-a mentinut constanta, in timp ce aceea pentru alte cursuri a crescut.

DB: Care sunt cauzele acestei stagnari?
OP: Companiile au atat de multa treaba, incat nu mai au timp sa discute despre modul in care lucreaza in echipa. Nu ca nu ar fi nevoie de team-building, dar cei din conducere sunt prinsi cu treaba sau pornesc de la presupunerea ca managerii stiu cum este echipa si pot trece direct la „treburi de serviciu”.

DB: Considerati piata locala de training una consolidata, sau credeti ca vor mai exista si alte intrari din partea jucatorilor internationali?
OP: Da, e destul de matura. Avem jucatori mari, cu afaceri stabile, cu o pozitionare clara in mintea clientilor. Nu cred ca vom mai vedea multe companii noi mari care sa vina in Romania, cred ca vom vedea insa poate parteneriate, care ar putea merge pana la fuziuni, dar asta intre companii de training din Romania. Sunt de parere ca fenomenul acesta de fuziuni si achizitii este mai putin la el acasa decat in alte domenii, de care tot citim in ziare. Insa nu este absent de tot.

DB: Cum vedeti piata romaneasca de traininguri in comparatie cu cele vecine, de exemplu Ungaria, Bulgaria sau Polonia?
OP: Piata din Bulgaria e mai putin dezvoltata decat cea din Romania, sunt mult mai putine companii, si tematici de training disponibile in limba lor. In Ungaria si Polonia situatia e cu totul alta, au un avans fata de noi de 5-7 ani. De exemplu, cea mai mare firma de training din Romania, Ascendis, a avut 3 mil. de euro cifra de afaceri in 2007, iar in Polonia aceeasi companie a avut venituri de 12 milioane. Probabil si raportul intregii piete e undeva tot pe acolo.

DB: In mai s-a anuntat venirea lui Jack Welch in Romania, care va continua sirul personalitatilor mondiale ce au tinut speech-uri in Romania. Ce ii determina pe acestia sa accepte invitatiile conferentia in Romania, in afara onorariilor?
OP: Cel putin in cazul lui Jack Welch, faptul ca a spus da acum se datoreaza si cresterii economice prin care trece in prezent mediul de afaceri local. Noi il invitam pe Welch sa sustina o conferinta in Romania din 2005, dar vine abia acum pentru ca a primit semnale clare ca se va intalni cu un mediu de afaceri care se indreapta spre o directie ascendenta.

DB: La cati participanti va asteptati pentru conferinta lui Welch din Bucuresti?
OP: Pana acum s-au inscris deja 250, in mai putin de o luna. Noi credem ca se vor inscrie inca de doua-trei ori pe-atatia, pana in iunie.