- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Cariere

Piata serviciilor de training va creste pana la 40 mil. euro in 2008

07 Feb, 00:01 • Redactia DailyBusiness
Daca in 2007 valoarea pietei de training din Romania s-a situat la circa 25-30 de milioane de euro, specialistii din domeniu preconizeaza o crestere de cel putin 30% pentru anul in curs, pana la 40 milioane de euro, si indica anul 2010 ca perioda in care se va putea vorbi de o piata consolidata.
Piata serviciilor de training va creste pana la 40 mil. euro in 2008

„Anul 2008 va fi un an prolific pentru furnizorii de training. Cererea e in continua crestere si nu m-ar mira sa constatam o crestere cu aproximativ 30% fata de 2007. Consider ca abia in 2010 vom putea discuta de o stabilizare a pietei, daca nu se vor intampla evenimente majore pe piata de afaceri internationala si respectiv romaneasca,” a declarat pentru DailyBusiness Marius Balasoiu, managing partner la firma de HR For People.

Cele mai solicitate cursuri vor fi, si in 2008, cele din segmentul de dezvoltare a unor „soft skills” ale angajatilor, comunicare, team-buiding (munca in echipa), leadership (conducere), iar analistii din resurse umane sublinieaza o cerere crescanda in zona de management al riscului.

[quote=Octavian Pantis, TMI]Sesiunile de team-building isi au intotdeauna rolul lor bine definit in pietele unde oamenii isi schimba relativ des locul de munca, asa cum se intampla acum in Romania[/quote]
O echipa cu oameni care nu se cunosc si interactioneaza doar formal are sanse mici de performanta, a spus Octavian Pantis, directorul general al furnizorului de training TMI.

Razvan Tudor, consultant de resurse umane in cadrul Horvath&Partners, recunoaste faptul ca trainingurile de soft skills genereaza cel mai mare volum de activitate, dar sublinieaza faptul ca pe anumite segmente de nisa, ca cel financiar bancar si nonbancar, nevoile specifice de competente au generat o cerere crescanda in zona de management al riscului, „credit risk” si „market risk”.

Potrivit lui Aniko Somodi, consultant Horvath&Partners, domeniul care se confrunta, in prezent, cu o lipsa de traineri calificati, in ciuda cererii vizibile de pe piata, este cel al trainingurilor profesionale.

„Aceste tipuri de training au ca scop principal dezvoltarea abilitatilor profesionale, invatarea si aplicare noilor tehnici si metode de management pentru cresterea eficientei si a performantei. Importanta trainingurilor profesionale creste din ce in ca mai mult. Estimam cresterea pietei pe acest segment in anii urmatori,” a afirmat Somodi.

Marius Balasoiu nominalizeaza lipsa de specialisti si pe alte segmente, unde cererea este din nou prezenta, insa nu exista traineri calificati pentru a o acoperi.

„Managementul stocurilor, logistica, chiar si managemetul de proiect sunt doar cateva dintre subiectele in care este nevoie de mai multi specialisti”, a explicat Balasoiu.

Octavian Pantis remarca lipsa unor servicii eficiente de traininguri pe nise care cer o specializare mai aprofundata, mentionand aici, in afara de logistica, si jurnalismul.

„In Romania exista deja o paleta solida de traininguri pentru aproape toate domeniile necesare. In momentul in care apare cererea, companiile de training raspund prompt cu solutii personalizate. Se gasesc mai greu traininguri pe tematici foarte specializate, cum ar fi logistica sau jurnalism”.

IT-ul, arie profesionala care s-a confruntat in mod constant, in ultimii ani, cu deficit de personal, este un domeniu ocolit de furnizorii de traininguri romani.

„IT-ul nu este un domeniu care se preteaza la ceea ce noi numim training traditional. Aici vorbim de o profesie in sine, aprofundata in facultati specializate. Exista traininguri specifice domeniilor de IT (SAP; Certificari Microsoft, etc) dar ele nu sunt abordabile de firmele care livreaza traininguri de abilitati pentru meserii liberale. Iar specialistii IT exista, dar migreaza catre pietele in care ei considera ca sunt valorizati mai corect,” a precizat Balasoiu.

In legatura cu modul in care se pozitioneaza marii jucatori internationali care au intrat pe piata din Romania, analistii le remarca prezenta, punand insa problema onorariilor prea mari, pe care clientii romani le acopera cu dificultate, preferand in schimb furnizori locali, ieftini, insa adesea neeficienti.

„Marii jucatori internationali sunt intr-o oarecare masura prezenti in Romania, chiar daca nu sunt multe firme care sa isi permita sa plateasca onorariile pe care acestia le solicita. In principiu vor mai intra mari jucatori,” a afirmat Balasoiu.

„Insa pana cand piata romaneasca nu va fi educata sa primeasca training de calitate, marii jucatori vor fi condamnati fie sa faca rabat de la tarifele referentiale fie sa astepte si sa intre mai tarziu”, a conchis el.

Pe piata furnizorilor de training din Romania activeaza companii ca Accelera, Abc Training Consulting, Horvath&Partners, European Training Center, For People, TMI, Wifi.