- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Știri interne

Cod rutier 2023. Accesoriile care nu trebuie să-ți lipsească din portbagaj pe timp de iarnă. Amenda poate ajunge până la 3000 de lei

28 Jan, 22:53 • Anghel Oana
Cod rutier 2023. Anvelopele de iarnă nu sunt singurele obiecte cu care conducătorii auto trebuie să-şi echipeze autoturismele odată cu căderea zăpezii. Există şi alte accesorii care nu trebuie să lipsească din portbagajul şoferilor în sezonul rece, lipsa acestora atrăgând amenzi uriaşe, inclusiv reţinerea certificatului de înmatriculare.
Cod rutier 2023. Accesoriile care nu trebuie să-ți lipsească din portbagaj pe timp de iarnă. Amenda poate ajunge până la 3000 de lei

Cod rutier 2023. Cei care nu dețin toate accesoriile prevăzute în Codul Rutier pentru iarnă riscă amenzi uriaşe. În sezonul rece, în special atunci când şoselele sunt acoperite cu zăpadă, gheaţă sau polei, conducătorii auto sunt obligați de lege să își echipeze mașinile cu cauciucuri de iarnă, dar și cu lanțuri de zăpadă.

Cod rutier 2023. Cele două accesorii de iarnă care nu trebuie să lipsească din portbagaj

Cauciucurile de iarnă şi lanţurile sunt, fără doar şi poate, necesare, dar nu şi suficiente. Pe timp de iarnă, şoferilor nu trebuie să le lipsească din portbagaj un săculeț de nisip și o lopată care va fi utilizată la deszăpezire. Lipsa acestor două accesorii atrage după sine o amendă de la 9 până la 20 de puncte. În plus, poliţiştii pot reţine şi certificatul de înmatriculare al mașinii, șoferii primind în schimb o dovadă înlocuitoare fără drept de circulație.

Citeste si Cod rutier 2023. Şoferii vor fi amendaţi „de la distanţă”. Când vor fi puse în funcţiune sistemele de monitorizare inteligente

Potrivit prevederilor legislative aflate în vigoare, nu există o dată limită până la care românii trebuie să monteze anvelopele de iarnă la autoturisme. Atât timp cât se circulă pe un drum public acoperit cu gheață, polei sau zăpadă, cauciucurile de iarnă sunt obligatorii, indiferent de anotimp.

Cod rutier 2023. Ce anvelope sunt recomandate în sezonul rece

Atunci când achiziţionează cauciucurile de iarnă, şoferii trebuie să fie atenţi la două aspecte: anul fabricației și adâncimea profilului anvelopelor. Ideal ar fi ca acestea să nu fie mai vechi de patru ani.

Toate anvelopele, indiferent de denumirea lor comercială, care sunt marcate cu literele M și S (însemnând noroi și zăpadă – engl. mud and snow), sub forma: M+S, M.S. sau M&S, îndeplinesc cerințele de utilizare în condițiile specifice de iarnă prevăzute în legislația națională rutieră. (…)

Dacă posesorii de autovehicule respectă legislația în vigoare și folosesc pe drumurile publice acoperite cu zăpadă, gheață sau polei, indiferent de data calendaristică la care se face deplasarea, anvelope marcate cu literele M și S, nu riscă să fie sancționați contravențional”, spun reprezentanţii Registrului Auto Român.

Șoferii care nu-şi echipează maşinile cu anvelope de iarnă atunci când şoselele sunt acoperite cu polei, cu gheaţă sau zăpadă riscă să fie sancționați cu o amendă care poate să varieze între 1.305 și 2.900 de lei. În plus, poliţiştii pot reţine inclusiv certificat de înmatriculare al mașinii.

Cum să conduci în siguranţă pe zăpadă. Recomandările lui Titi Aur

Fostul pilot de raliuri Titi Aur, expert în conducere defensivă, atrage atenţia asupra celui mai mare pericol pentru șoferi pe timp de iarnă. Acesta este poleiul, din cauza căruia controlul volanului poate fi pierdut extrem de uşor. Soluţia? Anvelopele de iarnă.

Citeste si Cod rutier 2023. Care este alcoolemia de la care conducătorii auto se pot alege cu dosar penal

În primul rând, avem nevoie de anvelopele de iarnă. Niciodată nu am fost adeptul anvelopelor all season. Gheaţa neagră, poleiul, este cel mai periculos lucru care ni se poate întâmpla. De ce? Pentru că mă surprinde. Iarna, pe anumite trasee, mai ales spre munte, dar nu numai, va fi mai aglomerat şi, atunci, dacă eu voi pleca de acasă conştient că pe drum voi sta mai mult, este primul lucru pe care trebuie să-l fac.

Pe urmă, trebuie să încep să respect mai ales regula aia de bun-simţ. Dacă toată lumea stă la coadă, la rând, nu am dreptul moral, nu pot să fac eu să ajung mai în faţă, mai ales că nu voi ajunge decât 100, 200, 300 de metri mai în faţă şi voi intra din nou într-o coloană. Deci trebuie să înţelegi că cea mai bună soluţie ca să ne deplasăm toţi cursiv este să stăm fiecare la rând şi să respectăm fiecare reguli de circulaţie, reguli de conducere defensivă, reguli de bun-simţ”, a spus Titi Aur într-un interviu la România Actualităţi