- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Știri interne

Intrarea României și Bulgariei în Schengen doar cu aeroporturile, o problemă pentru greci. „Ar trebui să se aplice și turismului rutier”

18 Jan, 08:57 • Fundeanu Madalina
Grecii solicită ca aderarea României și Bulgariei în spațiul Schengen să includă și trecerea granițelor terestre fără a fi nevoie de controlul pașapoartelor. În caz contrar, poate deveni o problemă pentru turismul din partea de nord a țării.
Intrarea României și Bulgariei în Schengen doar cu aeroporturile, o problemă pentru greci. „Ar trebui să se aplice și turismului rutier”

Partea de nord a Greciei depinde în mare măsură de turismul rutier și, prin urmare, de piața balcanică. Grecii solicită ca aderarea României și Bulgariei în spațiul Schengen să includă și turismul rutier, ca vizitatorii să poată intra în țară fără a fi nevoie de controlul pașapoartelor.

„Solicităm ca pentru România și Bulgaria să fie valabil și pentru turismul rutier același lucru ca pentru sosirile cu avionul, în cazul cărora, după 31.3.2024, se va intra în țară (în Grecia n.trad.) fără controlul pașapoartelor”, a declarat pentru GRTimes.gr președintele Uniunii Hotelierilor din Halkidiki, Grigoris Tasios, conform știripesurse.ro.

Grecii vor ca intrarea României și Bulgariei în Schengen să includă și turismul rutier

O decizie aprobată de curând de Comisia Europeană, care a fost luată după cel puțin 12 ani de negocieri, produce probleme pentru turismul rutier. Este vorba despre aprobarea dată de către cele 27 de state membre ale Uniunii Europene pentru includerea parțială a două țări, Bulgaria și România, în zona Schengen. Asta înseamnă practic că de la sfârșitul lunii martie 2024, cetățenii acestor două state vor putea intra în țările membre UE fără controlul pașapoartelor, însă acest lucru se va aplica numai pentru controalele la frontierele aeriene și maritime, nu și la frontierele terestre.

„În perioada următoare, vom ridica problema atât în fața ministrului de Interne, Stathis Konstantinidis (responsabil pentru problemele legate de regiunile Macedonia-Tracia), cât și în fața Ministerelor Afacerilor Externe și Turismului, pentru ca decizia UE referitoare la toate zborurile din România și Bulgaria prin integrarea lor în zona Schengen să includă și turismul rutier”, subliniază pentru GRTimes.gr președintele Uniunii Hotelierilor din Halkidiki și fostul președinte al Federației Panelene a Hotelierilor, Grigoris Tasios.

Potrivit acestuia, „este un detaliu important, care ar trebui să se aplice și turismului rutier, oferind mai mult confort pentru turiștii care vin din afara țării”.

Potrivit unui comunicat al Consiliului Uniunii Europene, Bulgaria și România vor intra parțial în zona Schengen, începând cu 31 martie 2024. Decizia de mai sus este valabilă pentru eliminarea controalelor la frontierele aeriene și maritime ale celor două țări, dar nu și la frontierele terestre. Turiștii, adică cei care vor veni în vacanță în Grecia, nu vor mai fi nevoiți să treacă prin procesul de verificare a pașapoartelor.

„Acest lucru, în esență, creează și o concurență indirectă”, subliniază oameni din domeniul turismului pentru GRTimes.gr.

Explicația ar fi că turiștii din cele două țări vor prefera să aleagă o destinație grecească cu acces aerian liber oferit de aderarea în Schengen, astfel încât să evite controalele care necesită timp și să nu mai treacă prin procesul de trecere a frontierei terestre cu controlul pașapoartelor, unde întârzierile, în funcție de zile și anotimp, sunt de mai multe ore.

Asta înseamnă că destinațiile din nordul Greciei care nu sunt conectate prin zboruri directe cu toate orașele din Bulgaria sau România vor fi eventual în afara planurilor potențialilor vizitatori străini care aleg Grecia pentru vacanța de vară, după cum evidențiază Grigoris Tasios.

Citește și: Pas final către Schengen. Vicepreședintele Comisiei Europene: „Decizia de ridicare a controalelor la frontierele terestre interne este luată de Consiliul UE”

Schengen
Schengen

Numărul de sosiri pe cale rutieră în regiunea Macedonia Centrală

Conform datelor INSETE Intelligence, în perioada ianuarie-noiembrie 2023, toate punctele de trecere a frontierei pe cale rutieră din Grecia au înregistrat o creștere față de 2022. Punctul de trecere de la Promachonas a înregistrat cea mai mare creștere, și anume +1,1 milioane de persoane/+76,9%, numărul de turiști sosiți pe cale rutieră ajungând la 2,6 milioane.

La punctul de trecere Evzonoi, turiștii sosiți cu mașina au ajuns la 2,2 milioane, înregistrând o creștere de +150.000/+7,2%. Urmează punctul de frontieră de la Kipoi care a înregistrat o creștere de +281.000 de persoane/+45,6%, cu 896.000 de persoane care au trecut granița cu mașina pe acolo.

Krystallopigi și Ormenio, cu 689.000 și, respectiv 627.000 de turiști sosiți pe cale rutieră, au înregistrat o creștere cu +66.000/+10,6% și, respectiv +158.000/+33,8%. Urmează punctele de trecere de la Kakavia cu 570.000, înregistrând o creștere de +49.000 de persoane/+9,3% și Nymfaia cu 528.000 de turiști, înregistrând o creștere de +63.000/+13,5%.

La punctul de trecere Niki sosirile rutiere au ajuns la 441.000, înregistrând o creștere de +162.000/+58,1%, iar în Exohi creșterea a fost de +117.000/+54,3%, cu 332.000 de turiști sosiți cu mașina.

Cea mai mare creștere, atât în cifre absolute, cât și ca procent a fost înregistrată dinspre Bulgaria cu +1,5 milioane de persoane/+53,3%, adică în total 4,3 milioane de turiști au trecut granițele greco-bulgare pe cale rutieră. Urmează Turcia, cu 1,1 milioane de sosiri pe cale rutieră, înregistrând o creștere de +368.000/+50,8% .

Creșterea dinspre Macedonia de Nord a fost cu +335.000 de persoane/+12,7%, adică un număr total de 3,0 milioane, în timp ce dinspre Albania creșterea a fost cu +195.000 de persoane/+14,0%, adică un total de 1,6 milioane de persoane sosite pe cale rutieră.

Vezi și: Victor Negrescu: Din martie 2024, România devine parte în procesul decizional al spațiului Schengen