- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Știri interne

Președintele ANPC consideră că educația financiară ar trebui să devină obligatorie. „Cei mici se familiarizează cu tot ceea ce înseamnă financiar de la momentul la care aleg să-şi cumpere sau nu ceva”

18 Oct, 22:19 • Gabriela Andreescu
Preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), Horia Constantinescu, a împărtășit viziunea sa cu privire la implementarea unui sistem eficient de educație financiară în România
Președintele ANPC consideră că educația financiară ar trebui să devină obligatorie. „Cei mici se familiarizează cu tot ceea ce înseamnă financiar de la momentul la care aleg să-şi cumpere sau nu ceva”

Preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), Horia Constantinescu, a vorbit despre nevoia de educație financiară de care are nevoie societatea românească actuală. Șeful ANPC a precizat că această disciplină ar trebui să devină obligatorie și ar trebui condusă către zona consumatorului mediu informat.

Participant la conferinţa cu tema „Educaţia financiară şi sistemul bancar”, organizată de Banca Naţională a României şi Bancherul.ro, președintele ANPC a făcut o serie de declarții pe tema nivelului de educație financiară existent în România și a necesității ca fiecare român să dețină cunoștiințe minime de educație financiară

„Da, este nevoie de educaţie financiară şi aceasta trebuie să devină obligatorie. Am avut o discuţie la nivelul săptămânii trecute invitat fiind la Guvernul României pentru a discuta cu un reprezentant al sistemului bancar,” a spus Horia Constantinescu, citat de Agerpres.

Președintele ANPC a explicat că educația financiară trebuie să înceapă de la cele mai mici vârste, întrucât copiii sunt familiarizați cu gestionarea finanțelor încă din momentu în care se decid să cumpere cele mai banale lucruri. În acest sens, Constantinescu consideră că cei mici trebuie îndrumați să ia deciziile corecte și să înțeleagă nevoile ce stau în spatele acestor decizii.

„Da, este nevoie de educaţie financiară obligatorie şi trebuie să luăm în calcul că cei mici se familiarizează cu tot ceea ce înseamnă financiar de la momentul la care aleg să-şi cumpere sau nu ceva, de la momentul la care aleg să facă sau nu economii în puşculiţa proprie. Vă spune tatăl unui băieţel de 9 ani. Ştiu mult mai multe despre bani decât ne imaginăm noi. Şi da, au nevoie să înţeleagă de ce trebuie, nu cum să procedeze după ce au luat un credit, să răspundă întrebărilor mult mai simple: îmi trebuie sau nu un credit? La ce voi folosi sau nu banii pentru a mă împovăra cu o situaţie care iată este nevoită să răspundă unor exigenţe de schimb valutar, de dobânzi variabile şi toate lucrurile interesante pe care le-aţi spus aici.”

Președintele ANPC consideră că educația financiară ar trebui să devină obligatorie
Președintele ANPC consideră că educația financiară ar trebui să devină obligatorie

Oficialul ANPC a vorbit despre necesitatea cunoașterii consumatorului mediu informat și implemetarea unor programe financiare către acest tip de consumator.

„Abia după aceea să ne dăm seama cui ne adresăm. Şi spun acest cui pentru că un consumator mediu informat nu are bagajul de cunoştinţe pe care probabil unii dintre noi, cu un alt bagaj de cunoştinţe decât al celui mediu informat, îl estimăm şi-l evaluăm. De ce spun acest lucru? Pentru că atunci trebuie să conducem educaţia financiară către zona acestui tip de consumator mediu informat”, a adaugat Horia Constantinescu

Preşedintele ANPC susţine că instituţiile financiare ar trebui să centralizeze informaţiile despre consumatorii lor din ultimii 10 ani, respectiv nivelul lor de pregătire şcolară, iar în funcţie de acest aspect să se realizeze o estimare a numărului de clienţi care au înţeles informaţiile transmise şi coborît dialogul la nivelul lor de înţelegere.

Citește și: ANPC nu vrea etichete nutriscore: „Da, în general, este mai bine să mâncăm cu toții salată dar asta nu înseamnă că toți cetățenii europeni trebuie să fie influențați”

Șeful ANPC a afirmat că, pentru multe dintre discuţiile purtate de oricare dintre vorbitorii de dinaintea sa în cadrul respectivei conferințe, un consumator mediu informat are nevoie de translator.

„Consider esenţial la acest moment să stabilim profilul consumatorului mediu informat. Nu numai profilul consumatorului mediu informat de servicii bancare, ci profilul consumatorului mediu informat la nivelul societăţii din România şi profit de lansarea invitaţiei de a naşte astfel de proiecte, invitaţie a Băncii Naţionale. Haideţi să demarăm şi să vedem ce şi cum formulăm pentru a ne asigura că toate aceste informaţii ajung pe limba care trebuie în mintea celor care trebuie”, a mai spus Horia Constantinescu.

Cu mai mult de 15 ani experiență în domeniul jurnalismului și o pasiune pentru tot ce înseamnă actualități, știri, și tot ce se întâmplă relevant atât în țară, cât și pe plan extern. ... citește mai mult