MEDIA & MARKETING

Misterele Fotbalului. De ce tine LPF la secret unde vom vedea meciurile din Liga 1

05 martie 2014, ora 17:39, autor(i): Andreea Stefan 
Aboneaza-te la: RSS   Trimite prin: LinkedIn
GI.jpg
Semnarea “parteneriatului media”, cu o “companie din Uniunea Europeana”, de catre Liga Profesionista de Fotbal (LPF) ridica mari semne de intrebare. In timp ce unii sustin ca LFP a vandut in secret drepturile de difuzare a meciurilor din Liga 1, altii sunt de parere ca ar fi vorba doar despre desemnarea companiei care va organiza licitatia in acest sens.

"Liga Profesionista de Fotbal anunta semnarea in cursul zilei de astazi (n.r. marti) a unui parteneriat media intre LPF si o companie din Uniunea Europeana avand ca obiect comercializarea drepturilor de difuzare privind Campionatul National al Ligii 1", se arata in comunicatul LPF.

Asadar o formulare destul de ambigua: "o companie din Uniunea Europeana", fara sa se precizeze nici numele firmei si nici macar tara de provenienta.

Fostul sef al LPF, Dumitru Dragomir ne anunta insa, pe site-ul sau, ca firma s-ar afla in Malta
"Liga Profesionista de Fotbal a vandut, pentru cinci ani, drepturile TV unei firme cu sediul in Malta. Este vorba despre Intel Sky Broadcast Ltd., iar afacerea s-a facut prin intermediul casei de avocatura Popoviciu si asociatii", scrie oracoluldelabalcesti.ro.



In toata aceasta confuzie, intretinuta de LFP, se vehiculeaza numele patronului echipei CFR Cluj, Arpad Paszkany, care ar fi cumparat drepturile de difuzare astfel ca romanii ar urma sa vada meciurile la postul Look TV, detinut de Paszkany. 

Consultantul de media Eduard Darvariu, fost manager al postului GSP TV, a declarat pentru DailyBusiness.ro ca  patronul CFR Cluj, Arpad Paszkany, este cel care a cumparat drepturile de difuzare a meciurilor din Liga 1.  Partidele ar putea fi astfel vazute pe Look TV sau Transilvania L!ve.

Pentru perioada 2011 – 2014, drepturile de difuzare ale meciurilor din Liga I au fost impartite de RCS&RDS, Romtelecom si Antena 1. Pentru acestea, se platesc 33,6 milioane de euro, pe sezon.

Afirmatia lui Darvariu vine dupa ce Liga Profesionista de Fotbal a anuntat marti semnarea  unui “parteneriat media intre LPF si o companie din Uniunea Europeana avand ca obiect comercializarea drepturilor de difuzare privind Campionatul National al Ligii 1”. 

Meciuri difuzate la Look TV?

In intarirea spuselor lui Darvariu este si faptul ca Look TV, televiziune detinuta de Arpad PAszkany, patronul CFR Cluj, a difuzat meciurile pe care prima reprezentativa a Romaniei le-a disputat la inceputul lui februarie, in cadrul turneului de pregatire din Spania, cu Polonia si Australia.

Referitor la faptul ca LFP tine la secret numele “companiei din UE”,  Eduard Darvariu a spus ca orice cetatean roman poate sa detina o companie in UE, iar Ungaria, este o tara europeana, referindu-se la posibila achizitie a drepturilor de catre omul de afaceri Arpad Paszkany.

De ce nu a organizat LPF licitatie

De asemenea, fostul manager al postului GSP TV a spus ca LFP nu a organizat o licitatie, ca si pana acum, pentru ca nu ar fi obtinut un pret mai bun decat cel pe care l-a primit prin vanzare directa.

“In baza acestui parteneriat, LPF va incasa in urmatoarele cinci sezoane competitionale, in mod neconditionat, o suma anuala neta egala cu valoarea sumelor anuale incasate din cedarea drepturilor de difuzare primite de LPF in sezoanele competitionale 2011/2012, 2012/2013, 2013/2014. La aceasta suma se va adauga suma de 1.000.000 de euro net anual in situatia in care LPF va organiza competitia "Cupa Ligii", precum si un procent de 20% din veniturile nete din publicitate realizate de posturile TV cu ocazia transmiterii, in direct, a jocurilor din Campionatul National al Ligii 1”, se arata in comunicatul LFP.

Eduard Darvariu este de parere ca in cazul in care s-ar fi organizat o licitatie pentru aceste drepturi de difuzare, televiziunile nu ar fi fost interesate sa le achizitioneze pentu ca nu au bani.

In plus, a mai spus Darvariu, “pana nu se restructureaza formatul Campionatului, nu se merita sa dai o carca de bani pentru niste meciuri in care audientele sunt spre zero”, iar incheierea parteneriatului media “nu inseamna ca s-au si dat banii”.

Mai putini bani stransi in 2011

La licitatia din 2011, desi LFP se astepta sa adune cel putin 100 milioane de euro (fara TVA) din vanzarea drepturilor TV pentru urmatoarele trei sezoane, Liga nu a reusit sa vanda decat trei pachete la o prima licitatie, in valoare de 36,6 milioane de euro, fara TVA.

In acest context, Darvariu a adaugat ca in cazul in care s-ar fi organizat o licitatie, LFP  nu ar fi strans decat 30% din banii primiti data trecuta.

Digi Sport: Va exista o licitatie

Nu de aceeasi parere este Mircea Sai, cel care se ocupa de achizitionarea drepturilor TV in cadrul Digi Sport. Acesta a declarat pentru DailyBusiness.ro ca televiziunile sunt interesate de cumpararea drepturilor de difuzare a Ligii 1, fiind convins ca va fi organizata o licitatie in acest sens.

Si asta pentru ca, sustine Mircea Sai, parteneriatul media incheiat de LPF nu este o vanzare a drepturilor de difuzare a Ligii 1, ci o atribuire a drepturilor de organizare a licitatiei pentru acestea, urmand ca din  activitatea respectiva, firma “din Europa” sa-si ia un comision.

LFP: Un comunicat foarte clar

Intrebati de DailyBusiness.ro daca parteneriatul media reprezinta vanzarea efectiva a drepturilor de difuzare a Ligii 1 sau doar dreptul de organizare a licitatiei, reprezentantii biroului de presa al LPF au spus: “Comunicatul de presa este foarte clar. Mai mult nu putem sa va spunem. Termenii au fost destul de bine aranjati”.

Acestia au adaugat ca mai multe informatii vor fi aflate “in conferinta domnului presedinte de saptamana viitoare”.

Fostul asociat al lui Paszkany: Am auzit acest zvon

La randul sau, fostul asociat al lui Arpad Paszkany, Vasile Dancu, a declarat pentru DailyBusiness.ro ca “am auzit si eu un zvon” despre cumpararea de catre Paszkany a drepturilor de difuzare a Ligii 1, dar “nu am nicio idee despre asta”.

Dancu a spus ca in acelasi timp poate fi vorba doar despre atribuirea drepturilor de organizare a licitatiei, un procedeu care se practica in business-ul international.

La mijlocul lunii februarie, Consiliul National al Audiovizualului (CNA) a aprobat schimbarea de actionariat la societatile ce opereaza posturile Transilvania L!ve si Look TV, schimbari prin care Arpad Paszkany isi pastreaza controlul asupra Look TV, dar renunta la majoritatea actiunilor detinute direct la Transilvania L!ve.

Vasile Dancu, fostul partener al lui Paszkany in trustul de presa clujean, s-a retras din actionariatul Transilvania L!ve.  Astfel, Arpad Paszkany a ramas cu doar 5% din actiunile societatii NCN Studio TV, societatea care opereaza Transilvania L!ve, fata de  59,4% cat detinea pana recent.

In acelasi timp, firma International Brand Consultants, unde asociat unic este Vasile Dancu, renunta la cele 20% din actiuni cat detinea pana acum, la fel si actionarii Szekernyes Karoly si Somes TV SRL, care detineau cate 10%.

In societatea Transilvania Look, ce opereaza postul Look TV, numele Arpad Paszkany apare de doua ori: "Paszkany Arpad Zoltan" pastreaza cele 90% din actiuni cat detinea pana acum, in timp ce restul de 10% sunt preluate de "Paszkany Arpad", potrivit unei solicitari depuse la CNA.
Comentariile acestui material
 
Numele complet:*
ex: Ion Popescu
Adresa de email:*
Site personal:
ex: http://www.dailybusiness.ro/
Comentariul tau:*
ATENTIE! Camp obligatoriu.
 
 
 
KeyJobs - Job-uri premium
Duminica, 17 Noiembrie 2019, 20:19
Alegeti frecventa cu care doriti sa primiti newsletterul:
Adresa dvs. de email:
Abonati-va la newsletter