- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Turism

Albu: Numarul agentiilor de turism se va diminua de la 2.000 la 200

07 Aug, 00:01 • Redactia DailyBusiness
Impactul serviciilor din unitatile de cazare asupra agentiilor de turism, concurenta Romania-Bulgaria, posibile fuziuni intre agentii, importanta locatiei si a valorii angajatilor in aceasta activitate - au fost cateva subiecte abordate in interviul cu Adrian Albu, directorul executiv al agentiei de turism Visit Romania.
Albu: Numarul agentiilor de turism se va diminua de la 2.000 la 200

DailyBusiness:

Care considerati ca sunt principalele probleme ale unei agentii de turism din Romania?
Adrian Albu: In general, problemele turismului sunt si problemele unei agentii de turism. O agentie de turism este un intermediar intre furnizorul de servicii si client, ceea ce presupune o pozitie foarte delicata, agentia de turism fiind o interfata intre dorintele clientilor ei si serviciile oferite, iar cand aceste servicii sufera din punct de vedere calitativ si increderea pe care clientul o are in respectiva agentie scade. Pe langa servicii, mai sunt si problemele legate de promovarea turismului romanesc.

DB: Serviciile proaste sunt o problema doar pentru straini sau si pentru romani?
AA: Turistul roman incepe sa devina din ce in ce mai pretentios si sa aiba aceasta constiinta a vacantei. Nu degeaba observam ca tot mai multi romani pleaca in afara tarii, desi anul acesta canicula a determinat o crestere de 30% a numarului de turisti romani de pe litoralul nostru, insa in ceea ce priveste turistii straini care vin pe litoral, numai Rusia si Ucraina mai trimit grupuri masive in Romania. Restul pietelor de odinioara, Germania, Franta – le-am pierdut.

DB: In favoarea cui?
AA: In favoarea Bulgariei. Am vorbit de curand cu cineva din Albena si imi spunea ca in aceasta statiune au fost doar 2.000 de turisti romani, desi ei se asteptau la un numar mult mai mare, restul fiind occidentali.

DB: Au renuntat romanii la Bulgaria?
AA: Eu cred ca va mai fi si anul viitor o crestere a numarului de turisti romani pe litoralul bulgar, pentru ca serviciile sunt mai bune si exista aceasta mentalitate romaneasca. Am fost eu acolo anul acesta si anul viitor iau si un prieten sau doi cu mine ca sa ma laud cu ce destinatie am gasit eu, asa ca romanii cel putin pentru inca un an nu vor renunta la Bulgaria. Nu degeaba cei din Albena vor sa-si deschida propria agentie de turism in Romania.

DB: Vizit este specializata pe Business travel?
AA: Intr-adevar, 75% din cifra noastra de afaceri este acoperita de turismul de afaceri, iar celelalte 25 de procente – de incoming. Suntem parteneri Carson, al doilea tour-operator din lume pe business travel, iar 50% dintre cele 30 de companii cu care lucram sunt pe contractul cu Carson. Companiile respective au un contract global cu Carson, iar pe piata din Romania, in baza acelui contract, ne ocupam noi de tot ce inseamna deplasari de afaceri, team-building, evenimente sau incentive-trips pentru filialele locale.

Agentii de business-travel trebuie sa fie disponibili oricand

DB: Care ar fi particularitatile turismului de business?
AA: In business-travel se lucreaza cu agenti dedicati, disponibili oricand, pentru ca ai clienti care calatoresc tot timpul. Ca agentie, trebuie sa furnizezi rapoarte speciale catre companii, sa faci servicii de implant la cerere si multe altele. In plus, este si mai riscant, pentru ca agentia avanseaza banii catre prestatorii de servicii, urmand sa-i recupereze apoi de la companiile-client.

DB: Este mai profitabil turismul de afaceri fata de alte segmente turistice?
AA: In opinia mea, outgoingul (n.r.-turisti romani care pleca in strainatate) este cel mai profitabil sector, pentru ca lucrezi direct cu banul clientului. Este greu de facut o comparatie cu turismul de afaceri. Dupa cum v-am spus, acesta este mult mai riscant decat alte segmente ale turismului.

DB: Va ganditi sa infiintati si un departament de outgoing la Visit?
AA: Avem deja un departament mic de outgoing. Fiind prin locatie (n.r. – Piata Ion Mihalache) o agentie de cartier, este normal sa facem si outgoing, insa asa cum am spus, este un departament mic, cu trei oameni, pe care dorim sa-l crestem de anul viitor.

DB: La ce anume va ganditi pentru acest departament de outgoing?
AA: La ora actuala avem o locatie undeva in sectorul trei insa am dori, locatia fiind foarte importanat in sectorul de outgoing, sa gasim ceva pentru sediul acestui departament in sectorul doi. In ce priveste destinatiile pe care urmeaza sa le promovam, ne gandim la un pachet turistic destinat tinerilor angajati, care isi doresc o vacanta dinamica, plina de adrenalina.

DB: De ce tocmai acest tip de program?
AA: Pentru a intra cu succes pe piata de outgoing, trebuie sa speculezi niste nise, deoarece piata este deja formata, iar tour-operatorii mari au deja destinatii consolidate. Programul pe care dorim noi sa-l promovam acopera o astfel de nisa. De obicei, acesti tineri pleaca in vacante pe cont propriu, cumparandu-si biletul de avion si rezervandu-si o camera. Noi dorim sa le dam mai mult, sa le facem un program special cu activitati, cum ar fi, spre exemplu, scufundarile, si sa venim in intampinarea nevoii lor de dinamism.

DB: Vorbeati de locatie. Cat de importanta este locatia pentru o agentie de outgoing?
AA: Extrem de importanta. Vizibilitatea si accesibilitatea unei agentii de outgoing o pot face de success sau nu. Faceti un simplu experiment si puneti o reclama de turism la Piata Romana, de exemplu, si veti vedea cati oameni se opresc. Circa 50% din traficul unei agentii de turism vine de pe strada, oamanii vad, intra si intreaba, dupa aceea este meritul agentiei daca ii castiga sau nu.

Imaginea tarii, criteriu de top in atragerea turistilor straini

DB: Visit activeaza si pe incoming, care sunt problemele pe acest sector turistic in opinia dumneavoastra?
AA: Pe incoming, imaginea tarii pe care o promovezi este cea mai importanta, iar cu imaginea Romaniei este foarte greu de lucrat. Sa luam, de exemplu, cazul gripei aviare – in aceea perioada numarul turistilor straini care au venit in Romania a scazut cu pana la 40%. Pe langa acest lucru, structurile de cazare din Romania, in afara de cele de 5 stele, nu sunt prezente pe sistemele de rezervari online si daca luam in calcul faptul ca majoritatea turistilor isi rezerva camerele pe Internet, atunci si acest lucru afecteaza incoming-ul.

DB: Ce destinatii promoveaza pe incoming Visit Romania?
AA: Noi promovam exclusiv destinatiile culturale, insa in ciuda faptului ca lucram cu obiective turistice vechi de sute de ani, suntem oricum afectati de infrastructura din Romania. Starea drumurilor, aeroportul aglomerat, lipsa unei retele de autostrazi afecteaza incomingul. Chiar daca vin pentru destinatii culturale, oamenii sa plang ca trebuie sa faca 5 ore pana la un obiectiv in loc de doua. Mentalitatea strainilor este una care nu accepta minusuri.

Romanii au castigat mentalitatea vacantei

DB: Romanii cand pleaca in afara accepta minusuri?
AA: Din ce in ce mai putin, pentru ca au castigat aceasta mentalitate a vacantei. In ultimii patru ani a crescut nivelul de trai si puterea de cumparare si s-a inradacinat si obisnuita romanului de a-si da banii pe vacante, asa ca turismul intern si outgoing-ul au crescut, iar agentiile de turism care s-au pliat pe aceste sectoare au avut rulaje importante in ultimii ani.

DB: Totusi pe incoming ar trebui sa se imbunatateasca lucrurile, pentru ca investitii se fac.
AA: Ar trebui, pentru ca intr-adevar se fac investitii, dar asa cum am mai spus, turistii straini nu accepta minusuri. Puneti-va in situatia lor, daca ati pleca intr-o alta tara si serviciile ar lasa de dorit, sau drumurile ar fi atat de proaste incat ati avea intarzieri de cateva ore, ati mai reveni acolo? Investitii se fac si se fac masiv in unele zone, insa statul trebuie sa-si acorde sprijinul, planurile de dezvoltare sa nu se schimbe de la un guvern la altul, politica de promovare si dezvoltare turistica sa fie coerente si aplicate sustinut pe termen lung. Momentan exista, insa, o imaturitate politica in Romania.

Eliminarea TVA ar relaxa costurile

DB: Cand vorbiti de sprijinul statului, aveti in vedere si eliminarea TVA-ului din incoming?
AA: Initiativa ANAT (n.r. – Asociatia Nationala a Agentiilor de Turism) este una laudabila, pentru ca o data cu intarirea leului, extra costurile in activitatea de export creste, si cum hotelierii cresc preturile, agentia de turism nu poate vinde aceleasi servicii cu preturi mai mari unui individ care are aceeasi suma in buzunar. Eliminarea TVA ar relaxa aceste costuri si ar mentine preturile la un nivel apropiat de cel actual.

DB: Credeti ca va avea succes aceasta initiativa?
AA: Sicer sa fiu, ma indoiesc. Ar fi foarte bine daca nu s-ar aplica TVA activitatilor de incoming, atat pentru agentii, cat si pentru acest tip de turism, in conditiile in care imaginea Romaniei nu este una extraordinara, iar preturile cresc, in opinia turistului strain, fara motiv. Astfel, riscam ca destinatia Romania sa dispara de pe lista unor agentii de turism mari, iar numarul turistilor straini sa se diminueze.

DB: Cu cat ar putea scadea numarul turistilor straini, daca se va aplica in continuare TVA incoming-ului?
AA: Se poate ajunge la o scadere a numarului turistilor straini de pana la 30-40% (n.r.- oficialii ANAT au estimat ca vor veni 1,7-1,8 mil. turisti straini in Romania, anul acesta).

Concurenta tour-operatorilor occidentali

DB: Am vorbit despre problemele turismului care afecteaza business-ul agentiei de turism. In afara de acestea, cu ce se mai confrunta o agentie?
AA: In urmatorii cativa ani, agentiile de turism romanesti vor trebui sa faca fata unei concurente din ce in ce mai mare din partea tour-operatorilor vestici, pentru ca Romania este o tara foarte interesanta, cu o populatie medie, iar acesti tour-operatori vor dori sa atraga potentialii turisti din Romania.

DB: Cum va arata piata dupa acest „asalt” viitor al tour-operatorilor vestici?
AA: Vom asista la fuziuni intre agentii mari din Romania si in general la o coagulare a pietei, astfel ca din 2.000 de agentii, cate sunt in acest moment in tara, in urmatorii ani vor ramane circa 200 de tour-operatori romani puternici, care vor fi capabili sa ofere servicii de calitate si sa concureze cu cei vestici. Per total, va fi o continua imbunatatire a serviciilor.

DB: Cand credeti ca va demara acest proces la care dumneavoastra credeti ca va fi supusa piata?
AA: Chiar de anul viitor, Visit Romania va aloca 3% din cifra de afaceri pe 2007, pe care o estimam undeva la 12-13 mil. euro, pentru modernizarea serviciilor oferite. Trebuie sa oferim clientilor profesionalism, promtitudine si flexibilitate.

Angajatii, cel mai important activ al agentiei

DB: Care este cel mai important activ al unei agentii de turism?
AA: Angajatii, iar acest lucru este demonstrat de structura cheltuielilor unei agentii, unde salariile reprezinta circa 50% din totalul cheltuielilor, si este normal pentru ca veniturile agentiei se maresc in functie de cat de buni sunt agentii cu care lucreaza, de aceea spun ca imbunatatirea serviciilor este prioritara pentru o agentie care vrea sa reziste pe piata.

DB: Care este problema principala legata de angajati unei agentii?
AA: Migrarea fortei de munca este o problema reala pentru agentiile de turism, pentru ca este vorba despre oameni pe care ii formezi si in care investesti prin cursuri de formare sau de specializare si in momentul in care pleaca pentru o oferta mai buna, nu ai cum sa-l opresti, poti cel mult sa incerci sa-l fidelizezi. Pentru o agentie specializata pe business-travel, migrarea fortei de munca este o problema cu atat mai acuta, pentru ca lucrezi cu agenti dedicati, iar in momentul in care reprezentantii companiei cliente au in fata, intr-un an, trei agenti diferiti, deja ai o problema, fiind o relatie ce presupune un oarecare grad de cunoastere a dorintelor si standardelor acelei companii, asa ca fidelizarea angajatilor devine cruciala.

DB: Credeti ca va exista un buget de fidelizare al angajatilor in cadrul agentiilor din Romania?
AA: Cu siguranta ar trebui sa existe, noi personal vom aloca o suma pentru fidelizarea angajatilor, pentru ca acestia sa inteleaga ca un salariu mai mare nu inseamna neaparat conditii mai bune sau oportunitati de promovare.