- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Auto

Marirea si decaderea Daciei. Cum a ajuns motorul exporturilor sa se inece ca tiganul la mal

22 Jul, 00:07 • razvan.codorean
Dacia a ajuns precum inotatorul care a condus toata cursa, iar aproape de finis mai are putin si se ineaca. Dupa ce a devenit subiect in manualele de economie la capitolul "cum faci performanta in vreme de criza", anul acesta, producatorul auto a fost ajuns din urma de concurenta si, culmea, tocmai iesirea din recesiune l-a prins aproape nepregatit. 
Marirea si decaderea Daciei. Cum a ajuns motorul exporturilor sa se inece ca tiganul la mal

[url=https://www.dailybusiness.ro/stiri-auto/dacia-vanzari-in-scadere-cu-2-9-in-prima-jumatate-a-anului-65123/]Vanzarile Dacia de autoturisme si vehicule comerciale usoare au scazut in primul semestru al acestui an cu 2,9%[/url], la 176.956 de unitati, de la 182.153 in aceeasi perioada a anului trecut. Este pentru prima data din 1999 cand Dacia anunta o scadere de vanzari.

In Franta, de exemplu, una dintre principalele piete de export, vanzarile s-au redus cu 21,6%, iar [url=https://www.dailybusiness.ro/stiri-auto/mai-putine-masini-dacia-inmatriculate-in-spania-64766/]in Spania cu 39%[/url]. Declinul s-a accentuat in iunie cand vanzarile Dacia au scazut cu 54%.

Nici pe piata romaneasca, Dacia nu o duce mai bine. Dimpotriva. Chiar daca este inca lider, vanzarile sale totale, incluzand vehiculele comerciale, au coborat puternic in primul semestru din 2011, pana la 14.000 de unitati, fata de peste 19.000 in aceeasi perioada din 2010.

[img=1909][/img]

Cum a ajuns Dacia sa tremure in timp ce alti jucatori din piata isi tureaza motoarele la maxim ? Raspunsul e simplu. Dacia a fost, in ultimii ani, printre principalii beneficiari ai programelor Rabla din Europa. Cum acestea s-au oprit, cu exceptia Romaniei, ofertele Dacia nu mai sunt asa avantajoase. Asta mai cu seama ca marii sai concurenti au inteles lectia “Logan” si si-au facut bine temele, lansand modele ieftine, pe banda rulanta.

Ce-a facut Dacia ? A lansat Duster-ul, cu un real succes de piata (71.000 de inmatriculari la nivel european-n.r.), insa in rest a preferat sa mai schimbe un stop, o sigla, sa mai modifice cate ceva pe ici pe colo, insa fara sa lanseze alte modele, iar acest lucru a inceput sa o coste.

[b]Un nou inceput pentru Dacia?[/b]

Conducerea Dacia stie foarte bine cum sta realitatea. Gama Logan e deja imbatrainita moral. Alti producatori, dupa 5-7 ani, schimba linia. Dacia produce Loganul din 2004.

„Producatia Dacia merge foarte bine, avem comenzi. Datele prezentate de APIA reflecta doar o fateta a problemei”, se apara Constantin Stroe, vicepresedintele Dacia, pentru DailyBusiness.ro.

Aceasta pozitie este sustinuta si de liderul sindical Ion Iordache. «Problemele din primul semestru le-am avut din cauza unor deficiente de aprovizionare, nu ca nu am fi avut comenzi. La Dacia se lucreaza intr-un ritm infernal, la turatie maxima », spune acesta.
[img=1910][/img]

Vice-liderul sindicatului de la Automobile Dacia recunoaste, insa, ca Dacia are cel putin o problema. «Ne aflam, acum, la finalul unui ciclu, la un nou inceput. Am dezvoltat o serie de automobile, acum le ducem sa fie produse in alte uzine din lume,  iar noi trebuie sa ne concentram pe o noua gama », a spus Iordache, pentru DailyBusiness.ro.

Dacia pregateste lansarea, in 2012, a noului Logan cu nume de cod X52.

«Nu pot sa va spun foarte multe lucruri despre acest proiect. Ce pot sa afirm este ca va fi o masina robusta, adaptata noilor tendinte, care va avea cel putin acelasi succes ca si Loganul. Avem emotii, sunt niste riscuri la mijloc, insa cred ca suntem pe drumul cel bun», a declarat Iordache. Vicepresedintele Dacia, Constantin Stroe, nu a dorit sa comenteze despre noua gama de automobile.

DailyBusiness.ro relata, recent, citand oficialii Renault, ca noul Logan va fi o masina „mai germana, mai nordica, onesta ca un Volkswagen” si ieftina ca „legendarul” Logan, prima ”masina globala” a producatorului de la Mioveni.

„Vrem ca Renault sa fie mai latin, Dacia mai nordica, mai germanica”, a declarat seful de design al Renault, Larens van den Acker, conform site-ului 0-100.ro.

„Renault senzual, Dacia robusta, Renault mai emotional, Dacia mai rationala. Astfel putem obtine o complementaritate placuta, cu doua marci care nu se canibalizeaza, ci atrag noi clienti. Primul Logan a fost desenat foarte utilitarist. A fost o masina onesta, dar uneori onest poate insemna banal. Si Volkswagen e onest, dar e vorba de un alt tip de calitate” , a mai spus designerul de la Renault.
[img=1908][/img]

Noua masina este vazuta, astfel, undeva intre Renault Fluence, Skoda Octavia, VW Passat, Ford Focus si Chevrolet Cruze. Cel putin din punct de vedere vizual. Cu alte cuvinte, low-cost cu „fata umana „.

Potrivit surselor Renault, noul model a intrat, deja, in faza de pre-productie. Cei 54 de furnizori locali si cei 134 furnizori externi ai Dacia lucreaza deja la noile componente. Piesele vor proveni, in marea lor majoritate, de la modelele constructorului francez aflate in productie in urmatorii 2 ani, estimeaza expertii.

Cititi mai multe amanunte in analiza DailyBusiness.ro intitulata [url=https://www.dailybusiness.ro/stiri-auto/logan-2-concurent-pentru-passat-cum-va-arata-noua-generatie-dacia-61442/]“Logan 2, concurent pentru Passat? Cum va arata noua generatie Dacia[/url]

[b]2012, anul decisiv pentru Dacia[/b]

Lansarea noului model, precedata de [url=https://www.dailybusiness.ro/stiri-auto/dacia-pregateste-un-facelift-pentru-sandero-galerie-foto-60116/]faceliftul pentru Sandero[/url] si noul [url=https://www.dailybusiness.ro/stiri-auto/popster-numele-viitorului-monovolum-dacia-64995/]MVP Popster[/url], ar putea insa sa nu fie de ajuns pentru ca Dacia sa isi pastreze cota de piata, atat in Romania cat si in Europa.

Asta in conditiile in care, tot in 2012, [url=https://www.dailybusiness.ro/stiri-auto/ford-incepe-ansamblarea-primelor-prototipuri-de-b-max-made-in-romania-video-63881/]Ford va incepe productia B-Max la Craiova[/url]. „Productia masinii de clasa mica va incepe in primavara lui 2012 si tot in 2012 va fi produs si motorul eco-boost”, a declarat Nadia Crisan, membru in Consiliul de Administratie al Ford Romania.

Si tot in 2012,  chinezii si bulgarii se pregatesc sa lanseze cea mai ieftina masina din Europa, [url=https://www.dailybusiness.ro/stiri-auto/voleex-ataca-loganul-vor-cumpara-europenii-o-masina-chinezeasca-made-in-bulgaria-video-63959/
]modelul Great Wall Voleex C10[/url]. Un automobil cu 5 locuri, cu dotari similare, dar un pret sub cel al modelului romanesc.

Sud-coreenii de la Hyundai si Kia pregatesc, la randul lor, noi modele ieftine si performante.

In aceste conditii, Dacia cauta, in prezent, noi piete de desfacere pentru modelele sale.
[url=https://www.dailybusiness.ro/stiri-auto/duster-ul-va-fi-vandut-din-acest-an-si-in-brazilia-si-argentina-64138/]]Duster-ul, de exemplu[/url], va fi vandut din acest an si in Brazilia si Argentina, iar din 2012 si in Columbia si [url=https://www.dailybusiness.ro/stiri-auto/dusterul-se-va-lansa-de-la-anul-pe-piata-din-india-64294/]India[/url]. Interesant este ca, in toate aceste tari, masinile vor fi vandute sub sigla Renault.

Indiferent de sigla, trendul este clar-extinderea pe noi piete. Dovada [url=https://www.dailybusiness.ro/stiri-auto/stroe-dacia-nu-va-trai-o-fericire-continua-in-europa-de-vest-vizam-toate-pietele-de-pe-glob-cu-cateva-exceptii-53710/]declaratiile lui Constantin Stroe[/url]: „Dacia nu va trai o fericire continua in Europa de Vest. Vizam toate pietele de pe glob, cu cateva exceptii’.

Automobile Dacia [url=https://www.dailybusiness.ro/stiri-auto/dacia-a-vandut-aproape-3-700-de-masini-in-teritorii-exotice-ca-martinica-sau-tahiti-63421/]a vandut, de exemplu, anul trecut[/url] 3.677 de masini in teritorii exotice precum Reunion, Guadelupa, Noua Caledonie, Martinica, Tahiti, Guiana si Mayotte, reprezentand aproximativ 1,2% din totalul exporturilor.

Vanzarile totale inregistrate de costructorul auto in 2010 au fost de 348.723 unitati, cu 12% mai multe fata de 2009. In Romania au fost vandute 37.000 de masini.