COMPANII, FINANTE-BANCI

Cum pot face firmele rost de bani pe timp de criza: ajutoare de stat, bartere, deduceri de dobanzi

12 decembrie 2008, ora 00:01, autor(i): Raluca Florescu   | 3 comentarii publicate
Aboneaza-te la: RSS   Trimite prin: LinkedIn
comp-f-medie.jpg
Ajutoarele de stat si fondurile structurale, barterele, grabirea rambursarii TVA, deducerea dobanzilor aferente imprumuturilor intragrup - sunt cateva din mijloacele prin care companiile locale pot face rost de fonduri pe timp de criza, spun consultantii financiari.
Ajutoarele de stat si fondurile structurale reprezinta modalitati prin care companiile pot face fata crizei de lichiditati, au spus participantii la masa rotunda "Lichiditatea e la mare cautare!", organizata joi de PricewaterhouseCoopers la Bucuresti.

"Ambele instrumente pot fi accesate in limita unui anumit plafon, in schimb fondurile structurale sunt mai simplu de accesat, avand o documentatie standardizata si mai usor de inteles. Totodata, timpul necesar pentru atragerea unui ajutor de stat e putin mai lung decat cel necesar pentru fondurile structurale", a spus Laura Toncescu, din cadrul firmei de avocatura David si Baias.

Pentru a decide daca apeleaza la un ajutor de stat sau la fonduri structurale, Toncescu a sugerat ca firmele sa isi faca un proiect al cheltuielilor, ca sa decida care dintre cele doua tipuri de finantari este potrivita. Dupa intocmirea proiectului, societatea vede daca indeplineste conditiile pentru a obtine fonduri printr-o schema de ajutor de stat, printr-un ajutor de tipul "one to one", sau apeland la un fond structural.



Aceasta a mentionat insa ca in cazul ajutoarelor "one to one", beneficiarii trebuie sa solicite imprumutul cu notificarea Comisiei Europene daca acesta depaseste plafonul prevazut de lege.

Chiar daca firmele considera ca nu este timpul pentru a face investitii, investitiile bine gandite pot ajuta companiile sa castige cota de piata pe timp de criza. "In plus", a remarcat aceasta, "sunt investitii care nu pot fi amante, cum ar fi cele pentru protectia mediului sau reconversia profesionala".

Pe de alta parte, barterele constituie una din modalitatile prin care companiile pot incerca sa faca fata lipsei de lichiditati pe timp de criza, au sugerat participantii la masa rotunda.

Producatorii au recurs la schimburi de marfuri, suplinind astfel carenta de fonduri. Situatii de acest gen au fost intalnite, spre exemplu, la jucatorii de pe piata imobiliara, unde dezvoltatorii au oferit fie apartamente, fie spatii comerciale in schimbul materialelor de constructie, a spus Mihaela Mitroi, partener in cadrul PricewaterhouseCoopers Romania.

In situatia in care apeleaza la contracte de acest gen, dezvoltatorii care au realizat constructia prin intermediul unui credit bancar trebuie sa fie atenti la clauzele contractului de imprumut, deoarece de multe ori acestea includ specificatii destul de stricte in privinta modului in care poate fi realizata vanzarea investitiei, care pot interzice acest tip de tranzactii. In acest sens, participantii la discutie au sugerat ca se poate apela la o renegociere a contractelor bancare.

O alta modalitate prin care firmele isi pot imbunatati starea lichiditatii este grabirea rambursarii de TVA, in conditiile in care, "desi termenul legal de rambursale a TVA este de 45 de zile, exista firme de pe piata locala pentru care rambursarea a durat si 2 ani", a spus Mihaela Mitroi.

Daniel Anghel, partener in cadrul PwC Romania, a sugerat ca in situatiile de intarzieri la rambursarea de TVA firmele trebuie sa solicite plata unor penalitati daca este depasit termenul legal de rambursare de 45 de zile, iar daca se trece si de rastimpul de 6 luni, poate fi sesizata Comisia Europeana.

Companiile au de asemenea la indemana posibilitatea de a isi deduce dobanzile percepute pentru imprumuturile intragrup, in limita plafonului de 7%. "Se poate intampla ca firmele subsidiare sa aiba in derulare mai multe imprumturi de la compania mama, la dobanzi diferite, peste si sub plafonul de 7%", a spus Mihaela Mitroi.

In aceste situatii, au indicat participantii la discutii, se poate recurge la localizarea creditelor intr-o singura companie si la cumularea acestora intr-un singur imprumut, iar dobanda creditului rezultat ar putea fi chiar sub 7%.
Comentariile acestui material
 
Numele complet:*
ex: Ion Popescu
Adresa de email:*
Site personal:
ex: http://www.dailybusiness.ro/
Comentariul tau:*
ATENTIE! Camp obligatoriu.
 
 
 
www.khris.ro a spus:
12/12/2008 10:16
cred ca multe companii vor proceda untr-un stil mai romanesc si anume vor prefera sa nu vireze taxele la stat si sa plateasca in schimb 0.01%/zi de intarziere. Este preferabil sa te crediteze statul cu 36% dobanda decat sa fi pus in imposibilitatea de a te imprumuta de la banci pentru ca acestea te considera insolvabil.
 
Gaby Mihai a spus:
13/12/2008 16:05
Pentru unele firme aceasta psihoza a crizei este o oportunitate foarte buna ca sa-si maximizeze profiturile, facand reduceri masive de personal, neplatindu-si furnizorii sau facand barter neplatind taxele la stat si chiar cerand ajutoare de la stat.
In conditii normale toate astea ar fi fost greu "inghitite" de stakeholderi, dar acum in "conditii de criza" aceste masuri sunt percepute ca un exemplu de "prudent governance" nu-i asa?!
Din pacate nota de plata a crizei o vor plati doar angajatii si contribuabili.....
 
14/12/2008 15:21
Pentru firmele interesate de accesarea de fonduri nerambursabile din fonduri structurale va stam la dispzitie cu orice fel de lamuri pe www.accesfonduri.ro sau la telefon 0743093223
 
KeyJobs - Job-uri premium
Marti, 07 Iulie 2020, 05:06
Alegeti frecventa cu care doriti sa primiti newsletterul:
Adresa dvs. de email:
Abonati-va la newsletter