- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Finante-Banci

Majoritatea functionarilor ANAF nu stiu sau nu vor sa dea informatii telefonic

20 Sep, 11:03 • adrian.mihaltianu
Trei sferturi dintre functionarii Agentiei Nationale a Administratiei Financiare (ANAF) nu stiu sau refuza sa furnizeze telefonic informatiile solicitate de contribuabili, se arata intr-un studiu realizat de Asociatia pentru reformarea sistemului de impozite si taxe (ARSIT) in 47 de administratii fiscale.
Majoritatea functionarilor ANAF nu stiu sau nu vor sa dea informatii telefonic

Celor 47 de administratii li s-a adresat urmatoarea intrebare:  [i]”Reprezint o societate comerciala din Romania care va plati  drepturi de autor unei persoane fizice rezidente in Germania. Ce impozit si ce contributii retin? Unde le declar si unde le platesc?”[/i]

Astfel, din cele 47 de administratii contactate telefonic in luna septembrie (cate una din fiecare judet, 5 sectoare din Bucuresti si centrul de asistenta a contribuabililor), 23 nu au oferit niciun raspuns, 8 au raspuns „Cititi legea”, 5 au dat raspunsuri gresite si doar 11 au raspuns corect, potrivit Asociatiei pentru reformarea sistemului de impozite si taxe (ARSIT).
 
Pitesti, Slobozia, Alba-Iulia, Focsani si Vaslui sunt municipiile cu cele mai profesioniste si amabile echipe de Administratie Fiscala din Romania. conform studiului.
 
Studiul releva ca atunci cand raspund la telefon functionarii publici nu se prezinta cu numele lor si al insitutiei pe care o reprezinta, iar unii dintre ei sunt retincenti sa acorde informatii unui contribuabil din alt judet sau localitate.

Timpul mediu necesar obtinerii unui raspuns corect a fost de 8 minute si a presupus 2 etape de raspuns: abordarea initiala si revenirea pentru obtinerea informatiilor solicitate.
 
In consecinta, recomandarile ARSIT ce vor fi transmise catre ANAF in urma acestui studiu sunt urmatoarele:

– Adoptarea unei proceduri standard de raspuns la telefon in cadrul ANAF, procedura care sa implice raspunderea la telefon cu numele institutiei si numele persoanei care raspunde;
– Instruirea personalului ANAF pentru acordarea de informatii oricarei persoane care suna la telefon;
– Transformarea Centrului de asistenta a contribuabililor intr-un call-center unic la nivel national pentru acordarea de asistenta telefonica. Acest call-center sa fie deservit de un numar mai mare de functionari publici si sa fie structurat pe tipuri de impozite, astfel incat, atunci cand un contribuabil suna, sa i se dea posibilitatea sa aleaga tipul de impozit pentru care solicita asistenta, iar cei care raspund sa aiba un domeniu mai ingust de specializare, pentru a putea acorda asistenta de mai buna calitate;
– Efectuarea de training-uri ale personalului, imediat ce apar noutati legislative.