- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Turism

Oficial AEA: Tarom trebuie sa scada costurile si sa se restructureze inainte de privatizare

12 Jul, 16:41 • Redactia DailyBusiness
Tarom trebuie sa ia masuri strategice pentru scaderea costurilor si restructurare inainte de privatizare, intrucat este dificil de gasit un investitor intr-o perioada de criza pentru aviatia europeana, afirma Ulrich Schulte-Strathaus, secretarul general al Asociatiei Companiilor Aeriene Europene.
Oficial AEA: Tarom trebuie sa scada costurile si sa se restructureze inainte de privatizare

„Daca Tarom este privatizata sau nu, nu conteaza foarte mult. Ceea ce
conteaza cu adevarat este ca managementul companiei sa poata lua masuri
strategice. In ceea ce priveste privatizarea Tarom, parerea mea este ca pasii
spre privatizare conteaza. Primul pas este scaderea costurilor companiei, apoi
restructurarea sa pentru a te asigura ca nivelul costurilor ramane scazut si
apoi, ultimul pas, luarea unei masuri strategice in ceea ce priveste
privatizarea”, a declarat agentiei Mediafax secretarul general al Asociatiei
Companiilor Aeriene Europene (AEA – Association of European Airlines).

El a aratat ca industria aviatica din Europa nu a iesit inca din criza
economica, situatie ce face dificila identificarea unui cumparator pentru
Tarom.
„Pentru cumparatorul strategic, este dificil pentru ca trebuie sa se
consolideze mai intai el, si asta ingreuneaza procesul de privatizare. Sunt
unii care spun ca acum privatizarea Tarom este prematura”, a spus
Schulte-Strathaus.
Referitor la pierderile Tarom, care anul trecut au ajuns la aproape 80
milioane de euro, reprezentantul AEA a spus ca toate companiile europene au
avut de suferit de pe urma crizei economice si a eruptiei vulcanului din
Islanda.

„Sunt motive pentru care s-au produs pierderile respective. Toate
companiile au avut de suferit, iar rezultatele arata clar ca situatia niciunei
companii din Europa nu este foarte buna. Presiuneacosturilor este atat de mare incat
toate companiile trebuie sa-si eficientizeze programele de reducere a
cheltuielilor”, a afirmat secretarul AEA.

Dintre toate costurile, cel mai mult au crescut cheltuielile cu carburantii si
taxele de aeroport.
Totodata, Schulte-Strathaus afirma ca sunt si argumente pentru ca Tarom sa
devina o companiei competitiva.
„Principalele avantaje sunt costul scazut pentru fiecare angajat, in
comparatie cu alti concurenti din piata, iar produsul este bun si competitiv,
acceptat si recunoscut de pasagerii straini. In plus, piata romaneasca este
interesanta, la fel ca si pozitia geografica a tarii in regiune”, a
afirmat oficialul AEA.

Guvernul s-a angajat in scrisoarea de intentie convenita cu FMI sa cedeze
cel mult 20% din actiunile Tarom prin listarea la Bursa sau prin vanzarea
pachetului unui investitor strategic.
Totodata, Guvernul s-a angajat sa selecteze pana la finele lunii noiembrie
management privat la Tarom.

Numarul pasagerilor transportati anul trecut de cmpanie a crescut cu 24% fata
de anul precedent, de la 1,77 milioane de calatori la 2,2 milioane de pasageri.
Tarom a inregistrat pierderi de 332,48 milioane lei (79,97 milioane euro), in
crestere cu 41,6% fata de anul precedent, cand operatorul aerian de stat a
raportat un rezultat negativ de 234,69 miloane lei.

Asociatia Companiilor Aeriene Europene include 36 de companii, printre care si
Tarom, care transporta anual 377 milioane de pasageri si sase milioane tone de
marfa.
Companiile membre detin 2.800 de avioane si opereaza zboruri catre 630 de
destinatii din 163 de tari. Operatorii din AEA au o cifra de afaceri cumulata
de 82 miliarde de euro pe an.