- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Finante-Banci

Bancile, verificate de Protectia Consumatorului. Ce AMENZI au primit

18 Apr, 12:31 • adrian.mihaltianu
Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) a desfasurat, in perioada 18-28 martie 2013 o actiune tematica nationala de verificare a respectarii prevederilor legale privind protectia consumatorilor la incheierea contractelor de credit de consum, cu sau fara ipoteca, de catre societatile bancare.
Bancile, verificate de Protectia Consumatorului. Ce AMENZI au primit

Astfel, au fost verificate 370 de
puncte de lucru din tara ale societatilor bancare.

In urma acestor verificari s-au aplicat
86 amenzi contraventionale
in valoare totala de 919.000 lei si 47 avertismente. In acelasi
timp, s-au dispus masuri de remediere in termen de 15 zile a
deficientelor constatate.

“Exista banci care nu prezinta in
oferte sau chiar in contracte toate costurile pentru serviciile
prestate. Tinad cont de perioada economica pe care o parcurgem si de
dificultatile finaciare pe care le avem noi toti in a returna
creditele, serviciile financiare trebuie sa fie transparente,
fara ambiguitati ce pot submina increderea consumatorilor. Actiuni de
control vor avea loc ori de cate ori este necesar”, a declarat
Bogdan Cristian Nica, presedintele ANPC.

Au fost
verificate:

1. Informarea
consumatorilor


existenta listelor cu dobanzi, tarife si comisioane

  • lista cu
    dobanzi afisata nu era actualizata la zi-Odorheiu-Secuiesc.
  • neafisarea la
    loc vizibil a listei dobanzilor, tarife si comisioane- Satu-Mare
  • nu exista la
    punctul de lucru lista dobanzilor si comisioanelor – Piatra Neamt

2

. Informarea
precontractuala a consumatorilor, in scris, prin intermediul
formularului „Informatii standard la nivel european privind
creditul pentru consumatori”
– nu s-a putut face dovada inmanarii
formularului cu cel putin 15 zile inainte de data incheierii
contractului-Bucuresti.

  • formularul nu precizeaza ipotezele
    pentru calculul valoarii DAE -Bucuresti.
  • valoarea DAE este mai mica cu 2
    procente fata de cea din contract Bucuresti
  • dobanda penalizatoare aplicabila
    nu era mentionata, precum si modul de calcul a acesteia
  • lipsa acordului scris al
    consumatorului de reducere a termenului legal de 15 zile necesar
    studierii informatiilor precontractuale-Bucuresti, Drobeta
    Turnu-Severin;
  • informatiile erau scrise cu
    caractere mai mici fata de cele prevazute legal- Tg.Mures

3. raspunsul
creditorului cu privire la cererea depusa de consumator privind
acordarea creditului- cererile depuse nu aveau data si nr.de
inregistrare- Bucuresti, precum si lipsa raspunsului creditorului-
Sibiu.

4. informarea consumatorilor in urma
solicitarilor si a verificarii in baza de date – banca nu informeaza
imediat si gratuit asupra rezultatelor consultarii unei baze de date
in cazul in care cererea de creditare este respinsa – Bacau

5. Respectarea prevederilor
continutului contractului:

  • valoarea totala platibila
    calculata la incheierea contractului nu era mentionata- Satu Mare
  • dobanda penalizatoare nu era
    stabilita ca procent fix- Dr.Tr.Severin
  • impunerea anumitor societati de
    asigurare pentru bunuri aduse in garantie- Mehedinti.
  • impunerea anumitor societati de
    asigurare de viata obligatorie, fara sa i se ofere posibilitatea
    consumatorului de a opta- Piatra Neamt.

6.

respectarea
dreptului de retragere:

  • ingradirea dreptului de
    notificare a unitatii bancare la 14 zile calendaristice, desi
    clientul poate achita sumele fara nicio intarziere nejustificata si
    nu mai tarziu de 30 de zile calendaristice de la expedierea
    notificarii- Bucuresti.

7. dreptul de rambursare anticipata:

  • conditionarea dreptului de
    rambursare anticipata, numai dupa notificarea scrisa cu minim 3 zile
    inainte de data rambursarii fara nicio compensatie, desi acesta are
    dreptul, in orice moment, sa se libereze in totalitate sau partial
    de obligatii – Alexandria

8. materialele
publicitare
-p

liantele
publicitare nu contineau informatii legate de dobanda anuala
efectiva, durata, de valoarea totala platibila de client si valoarea
ratelor- Constanta.
– materialul publicitar pentru “Cont
Curent” se preciza Cont curent 100% gratuit, fara a mentiona ca
operatiunile sunt comisionate in conformitate cu lista de tarife si
comisioane- Ilfov.

9. respectarea
prevederilor legii
privind clauzele abuzive:

  • clauza conform careia banca isi
    rezerva dreptul de a declara creditul scadent anticipat si
    considerat caz de neexecutare a obligatiilor daca ,,situatia
    economico-financiara a imprumutatului inregistreaza nivele sub cele
    avute in vedere la aprobarea creditului’’, precum si daca
    ,,apare o situatie/fapt/eveniment care poate avea un efect negativ
    important asupra situatiei financiare…sau asupra capacitatii
    acestuia de a-si indeplini in mod corespunzatora obligatiile – Jud.
    Mehedinti
  • clauza privind „dreptul bancii
    de a modifica unilateral contractul/costurile creditului, fara a
    exista un motiv intemeiat”- Brasov.

10. Alte aspecte cu privire la
informarea consumatorilor:

  • nu se mentiona plata comisionului
    de analiza a dosarului, desi valoarea acestuia se regaseste in
    valoarea totala a creditului- Suceava
  • lipsa specificarii termenului de
    10 zile de la incheierea contractului de cesiune a creantelor,
    pentru notificarea in scris, lipsa serviciilor cerute de consumatori
    care nu se comisioneaza

11. Legalitatea
functionarii operatorului economic

S-a constatat:

  • neafisarea
    Codului Unic de Inregistrare de la Oficiul Registrului Comertului
    din care sa rezulte obiectul / obiectele de activitate ale
    societatii pentru care este autorizat sa functioneze – Sibiu,
    Timis
  • afisarea
    eronata la exteriorul unitatii a denumirii – “sucursala
    ”,
    in loc de “agentia”.

Sfaturi pentru consumatori:

– sa obtina informatii complete
referitoare la conditiile de creditare, sa compare ofertele de pe
piata si sa ia decizia tinand cont de nevoile si de posibilitatile
financiare de care dispun pentru restituire.

– orice depozit sau credit functioneaza
prin intermediul unui cont curent care are costuri de administrare,
retragere numerar etc. si se adauga la cele aferente creditului.

– sa verifice cu atentie costurile
totale pe care urmeaza sa le suporte, raportand aceste costuri la
nivelul  procentual de dobanda pe care banca il ofera si sa
aleaga oferta pe care o considera cea mai avantajoasa.

– sa solicite
bancii, la lichidarea creditelor, incetarea contractului si emiterea
unei adrese care sa ateste faptul ca au fost stinse toate obligatiile
dintre parti.