- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Finante-Banci

Fara lobby, misiunile comerciale in strainatate nu sunt decat turism

01 Jul, 00:01 • gecad.net
Autoritatile ar trebui sa incurajeze la export domeniile economice care merg bine in criza, considera Claudiu Nicula, managerul departamentului de finantare a exporturilor din Raiffeisen Bank. Insa exportatorii nu trebuie sa astepte doar sprijinul statului, ci sa recurga la un lobby puternic, prin care sa cucereasca pietele externe.
Fara lobby, misiunile comerciale in strainatate nu sunt decat turism

Guvernantii au anuntat ca lucreaza la o noua strategie de export, care are in vedere incurajarea anumitor domenii cheie, dar si orientarea spre piete de export cu mare potential, si care pana acum nu au fost suficient exploatate. Cum ar trebui sa arate aceasta noua strategie?

Pentru a pune la punct o strategie nationala de export trebuie mai intai facuta o analiza echilibrata a industriilor cu potential, iar domeniile care pot creste puternic exporturile ar trebui incurajate, a sugerat specialistul Raiffeisen, in cadrul unui seminar organizat miercuri de Finmedia.

In opinia sa, un domeniu cu mare potential de dezvoltare este agricultura, care in prezent are o capacitate de productie exploatata in proportie de doar 70%.

Productia de software si alte domenii locale pot aduce valoare adaugata la export, astfel ca trebuie incurajate de sectorul public, a completat reprezentantul Raiffeisen.

Cum poate acorda statul sprijin exportatorilor? Spre exemplu, plata subventiilor catre agricultura trebuie facuta fara intarzieri, iar formele de asociere intre producatori trebuie incurajate. „In prezent, asocierile agricole exploateaza cel mult 100 de hectare. Trebuie incurajata asocierea agricultorilor pentru exploatatii de minim 500 de hectare”, a spus Nicula.

Statul are la randul sau in vizor domenii cu potential de dezvoltare, pe care si-a propus sa le incurajeze, cum ar fi cel al productiei de energie, a spus Cristian Ilie, director general al directiei afaceri europene din Ministerul Economiei, Comertului si Dezvoltarii Afacerii.

Potrivit acestuia, Romania pregateste deja impreuna cu Turcia realizarea unei cai subacvatice pentru transportul de energie electrica. „Totodata, vrem sa realizam inca o centrala nucleara”, a reamintit Ilie.

O noua strategie de export ar trebui sa implice reorientarea pietelor de destinatie pentru comercianti. Potrivit lui Constantin Ilie, 75% dintre schimburile comerciale ale Romaniei se deruleaza cu tari din Uniunea Europeana si prea putin, doar 11%, cu tari precum Canada si China sau statele din America de Sud, care s-au comportat extrem de bine in criza.

„In viitor vrem sa abordam diferit aceste piete, care erau parteneri comerciali traditionali ai Romaniei inainte de ’90”, a spus Ilie.

Exportatorii romani se folosesc prea putin de lobby

Firmele pot creste succesul misiunilor comerciale daca invata sa faca lobby pe langa forurile care le pot asigura succes in afaceri. Claudiu Nicula de la Raiffeisen a atras atentia ca, in timp ce in SUA politica de stat este facuta de mari corporatii, care stiu sa faca lobby pe langa oficiali, in Romania lobby-ul este folosit prea putin, desi acesta ar trebuie sa reprezinte 50% din activitatea unei misiuni comerciale.

Lobby-ul exportatorilor functioneaza in prezent slab, insa nu doar la nivel extern, unde si-ar putea sustine punctul de vedere in cadrul parlamentului european, ci si la nivel intern, unde exportatorii nu au reusit sa se impuna pentru a determina guvernul sa ii sustina in continuarea afacerii.

Spre exemplu, industria textila locala este din ce in ce mai putin competitiva la export din cauza preturilor mari de productie, care au la baza materia prima scumpa, asigurata din import, in conditiile in care lipseste in productia interna.

„Exporturile sunt legate de importuri. Materiile prime trebuie cultivate in Romania”, a spus Maria Grapini, presedintele FEPAIUS, federatia patronala din industria usoara.

Desi a devenit acuta pe timp de criza, problema lipsei materiei materiei prime pe piata interna este de fapt una din cele mai vechi cu care se confrunta industria. Lipsa unui lobby eficient nu a permis insa ca ea sa fie rezolvata din timp.

Cum se descurca in prezent exporturile, in lipsa unei strategii nationale? Lipsind o organizare buna, misiunile economice ale romanilor in strainatate nu se concretizeaza de multe ori in contracte si raman la stadiul de simple excursii.

In plus, dincolo de o proasta organizare a misiunilor comerciale, sprijinul pe care exportatorii il primesc din partea misiunilor diplomatice din tarile de destinatie este uneori inexistent, ceea ce genereaza comerciantilor multe probleme. „Sunt firme care se plang ca au trimis si cate doua mesaje ambasadelor Romaniei din tarile respective pentru a ii ajuta in litigii cu firme de pe acele piete si nu au primit niciun raspuns”, a spus Nicula.

Exporturile s-au comportat totusi destul de bine in criza, acestea descriind un trend crescator in ultimele 7 luni, potrivit lui Mihai Ionescu, presedintele Asociatiei Nationale a Exportatorilor si Importatorilor din Romania (ANEIR).

In primele patru luni ale acestui an, exporturile au fost de 44,5 miliarde de lei, in crestere cu 19,4% fata de aceeasi perioada din 2009. In primul trimestru Romania s-a plasat pe locul 2 in Uniunea Europeana (UE) dupa ritmul de crestere a exporturilor, de 21%, si a inregistrat al optulea deficit comercial ca marime, de 2 miliarde de euro, nivelul apropiat de cel al Poloniei, potrivit Eurostat.