- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Media & Advertising

Solutii pentru ziarele tiparite, in 2009: Schimbarea formatului si a frecventei de aparitie

12 Dec, 14:47 • andra.gheorghe
In conditiile crizei financiare care se va resimti anul viitor pe piata locala a publicatiilor tiparite, pentru anumite titluri trecerea la alt format si schimbarea frecventei de aparitie vor fi o sansa de supravietuire, este de parere Cosmina Noaghea, director de publishing Publimedia, divizia de publishing a Media Pro.
Solutii pentru ziarele tiparite, in 2009: Schimbarea formatului si a frecventei de aparitie

„Principala schimbare pentru intreaga piata va fi legata de felul in care publicatiile vor aborda costurile si de creativitatea pe care vor fi nevoite sa o investeasca in marketing, pentru a gasi solutii eficiente si mai ieftine”, a declarat Noaghea pentru DailyBusiness.ro

Potrivit acesteia, publicatiile care se vor mentine pe piata si in 2009, in termeni de profitabilitate, vor fi cele care sunt si in prezent lider pe segmentul lor de piata, exceptiile gasindu-se pe segmentul quality, unde – sustine Noaghea – va fi foarte greu pentru vreo publicatie sa fie profitabila, dar si, pe de alta parte, pe segmentul revistelor pentru femei, unde se pot gasi si cate doua branduri profitabile pe fiecare categorie (up-market, midd-market, mass-market, etc).

Trecerea pe online, solutie de supravietuire?

Caderea abrupta pe care publicatiile de pe print au simtit-o in ultimii ani, accentuata si de instabilitatea economica cu care se confrunta Romania din septembrie, a determinat anumiti publisheri sa treaca pe suport online o parte din titlurile editate pe hartie.

Printre acestia si Publimedia, care a mutat brandurile Descopera si Banateanul pe Internet, dar si publisherul Business Media Group, cu Stuff si Campaign, care, rebranduite, urmeaza sa fie relansate pe suport digital.

Cum descrie publisherul Publimedia aceste miscari?

„Trecerea la online este o solutie doar pentru anumite publicatii. Masurile de reducere a costurilor sunt in principiu clasice: reducerea numarului de pagini si/sau optiunea pentru alta hartie, buget de marketing si personal mai mici. Dar sigur ca fiecare publicatie incearca sa gaseasca un echilibru intre venituri si costuri si reduce costurile in functie de modelul de business pe care il are”, a afirmat Noaghea.

Publimedia a bifat deja o parte din solutiile clasice, pentru a-si asigura optimizarea costurilor. Pe langa trecerea unor titluri pe online, saptamanalul Time Out va aparea lunar, iar revista Target va aparea ca supliment ZF – Dupa Afaceri Premium. Printre editorii care au mai ales aceasta metoda de eficientizare a cheltuielilor se numara si Agora Media, care potrivit Business Standard, a renuntat la revistele PC Magazine si eWeek, pentru a lansa un bilunar, IT Trends.

Pe ce isi va focaliza Publimedia investitiile in 2009

Noaghea sustine ca in 2009 Publimedia se va axa pe pe consolidarea brandurilor existente atat pe print cat si online.

„Fiecare publicatie care este in portofoliul nostru are un buget in functie de pozitia pe care o are pe piata si potentialul de dezvoltare in viitor. Strategia noastra ramane aceea de a ne consolida pozitia de lider de piata pe segmentele unde suntem in aceasta pozitie si sa devenim lider pe celelalte”, a afirmat publisherul.

Pe langa schimbarile anuntate deja, Noaghea nu exclude aparitia altora.

„Cu toate ca am anuntat deja schimbarile pe care le-am facut, sigur ca exista posibilitatea de a face si altele, ca urmare a evolutiei economiei anul viitor pentru toata piata”.

Tabloidele conduc, ziarele quality pierd constant

Ultimele date publicate de Brat, pe perioda iulie-septembrie, arata un declin clar al ziarelor de referinta in fata celor tabloidizate. In timp ce tabloidele Libertarea, Click! si Cancan conduc detasat clasamentul primelor 10 cotidiene cele mai vandute din Romania, fiecare cu peste 100.000 de exemplare in medie pe zi, quality-urile isi fac aparitia in top abia pe locul 6, care este ocupat de un brand Intact, Jurnalul National, cu aproximativ un sfert din vanzarile Libertatea (circa 67.000 exemplare pe aparitie in iulie-septembrie).

Daca majoritatea ziarelor de referinta au pierdut din vanzari, exceptia cea mai evidenta o face Adevarul, quality editat de Adevarul Holding, care printr-o strategie de marketing ce a presupus numar ridicat de inserturi cu carte si film si-a crescut vanzarile cu 30% in intervalul iulie-septembrie fata de aprilie-iunie (de la 28.000 exemplare vandute zilnic, la 37.000).

Publimedia este prezenta in top cu 3 publicatii – tabloidul Can Can (pentru care ofera servicii de distributie si publicitate – n.r.), ziarul de sport ProSport si quality-ul Gandul, insa publisherul editeaza si Ziarul Financiar, cel mai citit cotidian de business din Romania, cu vanzari zilnice medii de circa 17.000 de exemplare, in crestere cu 2 procente fata de aprilie iunie (circa 16.700 copii).

Resurse suplimentare

Analiza DailyBusiness: Tabloidele dicteaza pe piata locala a presei scrise
Interviu acordat DailyBusiness.ro de Cosmina Noaghea in septembrie 2008