- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Real Estate

Cum poate o firma sa evite problemele cu statul daca a negociat chirie gratuita o perioada

17 Jan, 16:15 • Redactia DailyBusiness
Orice companie, in orice moment, poate incerca sa-si negocieze contractul de chirie astfel incat sa obtina o reducere sub forma unor luni gratuite. Pentru a nu avea probleme la un eventual control, managerii trebuie sa se asigure ca din contract reiese clar ca perioada reprezinta un discount comercial si nu o simpla gratuitate. 
Cum poate o firma sa evite problemele cu statul daca a negociat chirie gratuita o perioada


Consultantii Accace
explica tratamentul contabil corect al
discounturilor comerciale:

In ultimii ani, in
contextul dificultatilor economice din domeniul imobiliar, a devenit
o practica pentru departamentele de vanzari sa acorde clientilor,
prin negociere, facilitatea unor perioade gratuite, mai ales in
cadrul contractelor de inchiriere.

Perioadele de gratuitate intalnite in
cadrul contractelor de inchiriere sunt tratate si prezentate in
documentele financiar-contabile si in situatiile financiare ca
reduceri comerciale.

Tratamentul contabil
al acestor perioade gratuite este, insa, insuficient detaliat in
legislatia romaneasca, ceea ce poate duce la interpretari eronate si,
mai departe, la rezultate nefavorabile in cazul unor controale
fiscale.


Mai exact, in ordinul 3055/2009 apare
un singur punct (punctul 36) potrivit caruia contabilii trebuie sa
respecte principiului contabilitatii de angajamente. Acesta presupune
inregistratrea operatiunilor economico-financiare in momentul
efectuarii lor, si nu pe masura ce numerarul este incasat sau platit.
Mai departe, tine de ratiunea lor profesionala sa decida cum trateaza
aceste operatiuni.

Din cauza lipsei
unor proceduri interne privind aprobarea sau revizuirea contractelor
de inchiriere de catre departamentul financiar-contabil, anumite
contracte de chirie contin formulari de genul «perioada gratuita
de…», «se pune la dispozitie gratuit», «pentru luna x, y,
valoarea chiriei este zero», «pentru perioada… clientul nu achita
chirie», etc. Aceste prevederi sintetice nu ajuta contabilul sa
inteleaga realitatea tranzactiilor, sa aplice tratamentul
corespunzator si totodata sa creeze procedurile corecte pentru
intocmirea documentelor primare – pentru ca nu este clar daca bunul
s-a pus la dispozitie gratuit sau daca perioada de gratuitate
reprezinta un discount de 100%”, explica Ramona Sandu, a
ccounting
manager in cadrul Accace
.

Prezentarea explicita a lunilor de
gratuitate agreate in cadrul unui contract de chirie nu lasa loc de
interpretari nici in cazul unui control fiscal. Daca formularea din
contract nu arata clar ca este vorba despre un discount, organele de
control pot considera ca bunul este pus la dispozitie gratuit, deci
toate cheltuielile sunt nedeductibile.

De cele mai multe
ori, inspectorii fiscali tind sa interpreteze aceste «lacune» ale
unui contract ca punerea la dispozitie gratuita pe o anumita perioada
a bunului inchiriat, ceea ce duce la reconsiderarea cheltuielilor
aferente acelui bun, precum si la reconsiderarea TVA-ului dedus in
perioade pentru care s-au acordat aceste tipuri de stimulente
clientilor”, adauga consultantul Accace.

O metoda corecta
este cea data de interpretarea standardului international de
contabilitate IAS 17 – „Contracte de leasing”, respectiv SIC 15
– „Leasing operational – stimulente”, care prevede
recunoasterea valorii nete a contractului (numarul de luni taxabile,
multiplicat cu chiria lunara) liniar pe intreaga durata a
contractului de chirie.

„Folosind aceasta metoda avem o
prezentare conforma cu reglementarile romanesti, chiar daca
tratamentul din interpretare – SIC 15 – nu este explicit
mentionat in acestea”, explica Ramona Sandu.

Consultantii mai recomanda ca in timpul
redactarii contractelor de chirie, departamentul juridic sa
colaboreze cu cel contabil pentru ca impreuna sa gaseasca cea mai
buna forma de exprimare, astfel incat sa se inteleaga daca o perioada
de gratuitate reprezinta sau nu o reducere comerciala.


Accace este unul
dintre liderii pietei serviciilor de

outsourcing si consultanta
din Europa
Centrala si de Est, oferind corporatiilor servicii in materie de
finante si contabilitate, consultanta fiscala, salarizare si dreptul
muncii, inmatriculare si inregistrare, recrutare si training, precum
si implementarea MS Dynamics NAV.

Clientii principali sunt corporatii
medii si mari, care isi desfasoara activitatea in Europa Centrala si
de Est in toate industriile, multe dintre ele companii de referinta
listate la bursele din New York, Londra sau Frankfurt. Portofoliul
Accace include companii precum IBM, Shell, Allianz, Orsay, Scania,
Olympus, Sharp, HBO.