- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Internet/New Media

9 greseli in planificarea si proiectarea centrelor de date

30 Aug, 12:14 • Redactia DailyBusiness
Construirea sau extinderea unui centru de date se poate transforma intr-un esec, din cauza unei planificari nepotrivite, mai ales atunci cand companiile nu isi evalueaza nevoile lor de afaceri in mod corespunzator. 
9 greseli in planificarea si proiectarea centrelor de date


Companiile trebuie sa evite 9 greseli majore pentru a construi centre de date de
succes, potrivit APC by Schneider Electric.

 
Multe centre de
date sunt operate in afara unor limite sigure de capacitate sau fara
a se asigura spatiu pentru extindere. De asemenea, exista multe
centre de date aglomerate sau invechite care impiedica dezvoltarea
afacerii. Intrarea in viteza pe piata este vitala pentru a avea
succes si, deseori, din cauza unei planificari confuze, multe centre
de date sunt deja depasite din punct de vedere tehnologic inainte de
a fi finalizate. De aceea, o planificare corespunzatoare joaca un rol
major in rezolvarea acestor provocari”, a declarat Mirela Danciu,
vicepresedinte APC by Schneider Electric.

Topul celor mai mari
noua greseli pe care companiile trebuie sa le evite cand construiesc
sau extind un centru de date sunt urmatoarele:

1. Neluarea in
considerare a costului total de proprietate (CTP)

Concentrarea doar pe
costul de capital este o capcana des intalnita. In planificare
trebuie incluse si costurile operationale si mentenanta (OpEx). Fara
a calcula un buget de cheltuieli operationale si de mentenanta pentru
o perioada de trei-sapte ani, este imposibila construirea unui model
de recuperare a investitiei (ROI) care sa sustina decizii inteligente
de business.

Astfel, la construirea sau extinderea unui centru de
date de tip „business-critical”, cea mai buna abordare trebuie sa
se concentreze pe trei parametri CTP: cheltuielile de capital, cele
operationale si de mentenanta si costurile cu energia.

 

2. Estimarea
gresita a costurilor de construire

O alta greseala
comuna poate aparea la estimarea costului de construire a unui centru
de date. Multe astfel de estimari sunt prea scazute si afecteaza
procesul de luare a deciziilor, intrucat bugetul cerut si aprobat
initial de catre management nu este fezabil pentru proiect. Astfel,
noi resurse financiare trebuie alocate, ceea ce duce la tergiversarea
proiectului.
 

3. Stabilirea unor
criterii de proiectare si caracteristici de performanta nerealiste

Construirea in exces
implica o irosire de capital. Deseori, categoria de proiectare si
capacitatea de putere vizate nu sunt sustinute de cerintele actuale
ale afacerii. Este important ca mai intai sa fie stabilite criteriile
de proiectare si caracteristicile de performanta, iar apoi bugetul
cheltuielilor de capital si operationale sa fie construit in jurul
acestora.
 

4. Alegerea
locatiei inainte de stabilirea criteriilor de proiectare

Deseori, companiile
incep sa caute o locatie pentru construirea unui centru de date
inainte de a stabili criteriile de proiectare si caracteristicile de
performanta. Problema selectarii premature a locatiei consta in
faptul ca locatia aleasa poate sa nu indeplineasca toate cerintele de
proiectare.

Spre exemplu, centrele de date de tip „business-critical”
necesita o lista lunga de criterii de locatie care, de obicei, nu se
pot regasi in spatii cu mai multi chiriasi, fara a presupune costuri
mult mai mari de construire sau fara a limita posibilitatile de
extindere pe viitor. 

5. Planificarea
spatiului inainte de stabilirea criteriilor de proiectare

Gazduirea tuturor
componentelor infrastructurii unui centru de date poate necesita un
spatiu destul de extins. Multe companii isi planifica spatiul de
construire a unui centru de date luand in considerare numai
echipamentele IT, insa sistemele mecanice si electrice necesita si
ele un spatiu considerabil.

De aceea, pentru a conceptualiza spatiul
total necesar si pentru a raspunde tuturor cerintelor centrului de
date, este foarte importanta determinarea criteriilor de proiectare
inainte de dezvoltarea planului de spatiu. 

6. Proiectarea
bazata pe o estimare gresita a viitorului



Companiile isi pot
periclita dezvoltarea afacerilor folosind un „glob de cristal”
atunci cand incearca sa faca previziuni legate de evolutia nevoilor
lor, intrucat totul poate si va suferi modificari. Tocmai de aceea,
proiectarea modulara si flexibila este cheia catre un succes pe
termen lung. Este foarte important pentru companii sa se asigure ca
proiectul permite modificari ulterioare.
 

7. O intelegere
eronata a eficientei utilizarii energiei

Eficienta utilizarii
energiei (PUE) este un instrument folositor de a aduce si a masura
eficienta. Totusi, de multe ori, companiile isi stabilesc un obiectiv
PUE fara a se gandi la toti factorii care trebuie luati in calcul.
Este importanta folosirea instrumentului PUE pentru a atinge toate
obiectivele afacerii, insa fara a cadea in capcana unei formule de
calcul utilizate eronat doar pentru a justifica bugetele
cheltuielilor totale de capital si operationale.
 

8. O intelegere
gresita a certificarii LEED

Obtinerea unei
certificari LEED nu ar trebui sa fie un obiectiv ulterior construirii
centrului de date, ci ar trebui sa fie vizata inca din timpul
dezvoltarii conceptului de proiectare, desi certificarea oficiala va
fi acordata dupa finalizarea proiectului. O firma calificata sau de
consultanta in certificarea LEED poate fi implicata in proiect inca
de la inceputul procesului de planificare. De asemenea, acest proces
implica anumite costuri suplimentare care trebuie luate in calcul la
estimarea bugetului.
 

9. O proiectare
prea complicata

Obiectivele de
redundanta genereaza o complexitate care poate afecta succesul
construirii unui centru de date. Complexitatea inseamna, de obicei,
mai multe echipamente si componente, ceea ce implica mai multe puncte
de esec. In plus, costurile operationale si de mentenanta pot creste
exponential. De asemenea, sistemele complexe maresc si riscul
operational, intrucat cele mai multe disfunctionalitati ale centrelor
de date sunt cauzate de erori umane.

Printr-o planificare
corespunzatoare, in cadrul careia sunt luate in considerare aceste
capcane, companiile isi pot crea centre de date care sa raspunda
nevoilor afacerii lor si sa le ajute sa-si atinga obiectivele de
performanta atat in prezent, cat si in viitor.

Schneider Electric
este o companie specializata la nivel global in managementul
energiei, cu operatiuni in mai mult de 100 de tari, ofera solutii
integrate pentru diverse segmente de piata, detinand pozitii de lider
in domeniul infrastructurii, al proceselor industriale,
automatizarilor in constructii si al centrelor de date sau retelelor.
Schneider Electric are, de asemenea, o prezenta extinsa si in
domeniul aplicatiilor pentru segmentul rezidential. In 2012,
veniturile din vanzari ale companiei au fost de 24 miliarde de euro.