- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Auto

Afacerist britanic: Aduceti Loganul la noi. Ar fi un succes, in Marea Britanie nu gasesti masina noua cu 5.000 de euro

19 Oct, 00:02 • gecad.net
Dacia Logan ar fi un succes pe piata din Marea Britanie, pentru ca este o masina fiabila, care nu ar avea concurenta ca pret, a declarat Raymond Breden, vicepresedinte al Camerei de Comert Britanica Romana, intr-un interviu acordat DailyBusiness.ro despre viitorul schimburilor comerciale dintre cele doua tari, reforma sectorului public si mediul de afaceri de la noi.
Afacerist britanic: Aduceti Loganul la noi. Ar fi un succes, in Marea Britanie nu gasesti masina noua cu 5.000 de euro

DailyBusiness.ro :

Cum vedeti Romania din punct de vedere fiscal? Este nivelul taxelor o problema pentru investitori?
Raymond Breden : Investitorii nu au o problema cu nivelul taxelor din Romania. Insa pentru companiile britanice este greu sa vina aici, pentru ca investitiile directe trebuie sa suporte o taxa mare in Marea Britanie. Si atunci ele nu vin in calitate de companii britanice, ci investesc in Romania prin intermediul unei companii cu originea in Olanda, sa zicem, si astfel platesc mai putine taxe.

In schimb, companiile romanesti au conditii mai bune pentru investitii in Marea Britanie. Ele achita o taxa de 16% pentru profit si venit in tara, in timp ce in Marea Britanie nivelul acesteia este de 28%. Aceasta taxa va scadea insa cu cate 1 punct procentual in urmatorii 4 ani.

DB : In ce domenii ar putea investi romanii in Marea Britanie?
RB : In mod normal, investitiile ar putea ataca orice piete, cu exceptia celei manufacturiere poate, piata care a fost ocupata de firmele din Orientul Mijlociu.

Dar cu siguranta, anumite servicii, in special cele de pe segmentul IT, sectoare unde Romania are o capacitate puternica de productie, ar putea fi atacate de firmele locale. In plus, Dacia Logan, o masina low cost foarte fiabila, cu un pret foarte competitiv, de 5.000 de euro, cred ca ar avea mare succes in Marea Britanie. Nu a ajuns pe piata britanica, dar daca va ajunge, cred ca va avea succes. In prezent nu poti cumpara pe piata din britanica o masina noua la 5.000 de euro.
[quote=]Toti politicienii romani sunt de acord cu propunerile mele. Dar nimeni nu le aplica[/quote]
DB : Cum vi se par masurile de austeritate luate de Guvernul Romaniei? Sunt solutiile potrivite pentru a rezolva problema deficitului public?
RB : Criza cerea Guvernului sa faca ceva in privinta deficitului bugetar. Insa nu salariile personalului erau cea mai mare problema la nivelul cheltuielilor publice. Cei mai multi bani se scurg prin contractele pe care oamenii din sectorul public le increditeaza firmelor prietenilor.

Preturile contractelor sunt mult umflate. Din nefericire, taierile de salarii din sectorul public arata ca guvernantii inca nu si-au dat seama care este adevarata problema: sumele care se pierd prin contracte.

DB : Spuneati ca in Marea Britanie taierea subventiilor a fost suportata in special de persoanele instarite. De exemplu, ajutoarele pentru mame au fost reduse mai mult in cazul femeilor cu venituri mari. In Romania ar fi fost o solutie ca persoanele instarite sa suporte o mai mare parte din sacrificiile ce trebuie facute pe fondul crizei?
RB : Nu cred, si asta din cauza diferentelor fundamentale care exista intre Marea Britanie si Romania. In Marea Britanie, desi contribuabililor nu le place sa plateasca taxe, vad ca beneficiaza de anumite avantaje in schimbul banilor dati. Au spitale, scoli bune si o infrastructura decenta.

De aceea, atunci cand guvernul anunta ca va creste taxele si va folosi banii pentru investitii publice, societatea accepta. In Romania nu am gasit pe nimeni care sa aiba incredere ca Guvernul va folosi banii din contributii pentru a construi scoli, spitale si asa mai departe. Lumea spune „toti banii pe care ii dau statului se irosesc”. Toti se plang de ineficienta si coruptie.
[quote=]Companiile romanesti au conditii mai bune pentru investitii in Marea Britanie decat cele britanice in Romania[/quote]
DB :Spuneati ca va este usor sa ajungeti la guvernantii locali si sa le expuneti problemele pe care le aveti, dar proprunerile dumneavoastra nu sunt niciodata implementate. Care credeti ca este cauza?
RB : Politicienii sunt in cautarea solutiilor care dau rezultate pe termen scurt. De regula nu vezi un politician zicand, „ok, voi implementa aceasta masura rezonabila, care va da roade in circa 10 ani”, pentru ca ei doresc sa vada rezultatul imediat.

In plus, eu nu am vazut niciun politician care sa nu fie de acord cu propunerile mele. In schimb, nimeni nu le aplica. Vor sa arate ca dau atentie propunerilor, dar nu fac nimic.

DB : Ce parere aveti despre pregatirea politicienilor de la noi? Sunt capabili sa inteleaga domeniile pe care trebuie sa le legifereze?
RB : Majoritatea politicienilor iau deciziile urmand sfatul anumitor experti. Nu putem cere ca fiecare membru al Parlamentului sa fie specialist in fiecare aspect al legii. Deciziile cheie vor fi luate intotdeauna de un grup mic de consilieri din ministere. Ceea ce conteaza este calitatea sfaturilor lor si ca ele sa fie de buna credinta si transparente.

Nota: Intrebat de DailyBusiness.ro despre planurile de extindere ale Dacia, Constantin Stroe, vicepresedintele companiei, a spus ca firma are o strategie pentru patrunderea pe piata britanica.

Oficialul Dacia nu a dorit sa precizeze insa perioada in care compania ar putea patrunde in Marea Britanie si nici modelul cu care aceasta si-a propus sa atace piata britanica.