- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Media & Advertising

Cum a ajutat criza cresterea investitiilor pe online

25 Apr, 00:05 • ioana.mucenic
Criza economica a contribuit la cresterea pietei de digital, in conditiile in care  companiile s-au orientat din ce in mai mult catre online, unde valoarea investiilor este mai scazuta, rezultatele mult mai usor masurabile, iar interactiunea cu consumatorul mult mai directa, potrivit lui Stefan Iarca (foto), senior consultant in cadrul Carnation Group.
Cum a ajutat criza cresterea investitiilor pe online

Cu toate acestea, pe piata activeaza putine agentii digitale „pur-sange”, iar majoritatea jucatorilor din piata sunt extensii ale agentiilor full-service care lucreaza pentru clientii agentiei mama.

Despre piata si tendintele din digitalul romanesc, dar si despre efectele achizitiei de catre WPP Group, una dintre cele mai mari retele de comunicare la nivel mondial, a grupul de digital Carnation din Ungaria, cu operatiuni si in Romania, DailyBusiness.ro a stat de vorba cu Stefan Iarca, senior consultant in cadrul Carnation Group Romania.

Printre clientii grupului se numara companii precum Air France/KLM, Coca-Cola, Procter&Gamble sau Delaco si MOL. In Romania, CarnationGroup avea, in 2010, o cifra de afaceri de 652.290 de lei, echivalentul a aproximativ 155.000 de euro, si o pierdere de 1.606 lei, potrivit Ministerului Finantelor.

DailyBusiness.ro:  Cum vedeti piata de digital din Romania in prezent si care sunt tendintele pentru 2012? 
Stefan Iarca: Piata de digital este in crestere. Sunt de parere ca si criza a ajutat putin aceasta crestere. Companiile s-au orientat din ce in mai mult pe acest canal de comunicare, pentru ca valoarea investiilor este mai scazuta, rezultatele mult mai usor masurabile, interactiunea cu consumatorul mult mai directa. Majoritatea companiilor au inteles beneficiile unei pagini de Facebook chiar daca inca nu investesc bugete foarte mari in social media. Trendul este spre dezvoltarea de campanii interactive si mai putin spre site-urile „corporate”, ca alta data. Putem vorbi deja de o maturizare a pietei. Clientii stabilesc KPI-uri pentru comunicarea digitala si isi doresc interactiune, feedback si dezvoltarea de noi canale de vanzare.

DB: Cum este piata din Romania fata de pietele din alte state unde este prezent Carnation?
SI: Fiecare piata are specificul ei si gradul ei de maturitate. Piata din Ungaria este mai dezvoltata, procentul de utilizatori de Internet este mai mare, cu o cultura digitala mai buna, mult mai atenti la protectia datelor personale de exemplu. O diferenta interesanta intre cele doua piete este de exemplu clientul de chat sau email favorit. Daca in Romania vorbim de o pondere covarsitoare a Yahoo si nu avem jucatori mari pe partea de free email, utilizatorii din Ungaria folosesc mai mult MSN si clienti locali de mail. In Romania inca avem parte de concursuri intruzive, de termeni si conditii care nu se respecta, una peste alta, si de unele experiente negative in interactiunea cu online-ul. Dar suntem pe linia cea buna, se investe din ce in ce mai mult in aceasta industrie iar asteptarile cresc in fiecare zi. Din pacate, deocamdata, de multe ori pretul vine inaintea calitatii. E necesara o mai mare incredere,  curaj din partea clientilor.

DB: Cum apreciati concurenta din Romania pe piata de digital?
SI: Ne place concurenta, ne face sa ne dorim sa fim mai buni in fiecare zi. Sunt insa putine agentii digitale pur-sange in Romania. Ar fi un fapt pozitiv ca numarul lor sa creasca, si odata cu el, si calitatea serviciilor oferite. Majoritatea jucatorilor din piata sunt extensii ale agentiilor full-service care lucreaza pentru clientii agentiei mama. Aici as sublinia o alta diferenta intre Ungaria si Romania. In Ungaria, clientii lucreaza cu agentii specializate pentru fiecare directie de comunicare. In acest fel, gradul de creativitatea creste, clientii beneficiaza de experienta agentiei si obtin rezultate mai bune. CarnationGroup are o experienta de peste 15 ani in domeniul digital, ceea ce ne recomanda ca un jucator cu multa experienta.

DB: Cat de greu se castiga azi un pitch in Romania?
SI: Sunt multe aspecte ale pitch-ului pe care le putem discuta. Cheia unui pitch de calitate porneste de la un brief bine scris si structurat. In brief, companiile nu trebuie sa se teama sa ofere si informatii despre buget, astfel incat, agentiile participante sa inteleaga gradul de investie pe care un viitor client este dispus sa-l faca. Un al doilea aspect se refera la numarul de agentii chemate intr-un pitch. In general, clientii prefera sa cheme armate de agentii si apoi realizeaza ca, doar pentru a centraliza informatiile, au nevoie de o luna .

DB: Ce se intampla in ceea ce priveste criteriile de alegere ale castigatorului?
SI: Majoritatea clientilor uita sa le mentioneze. Oricum criteriul pret este dominant. Creativitatea, ingeniozitatea sunt undeva la finalul clasamentului. Pe de alta parte, unele agentii de pe piata subestimeaza voit preturile, preferand sa incerce in cadrul proiectului sa obtina bani in plus de la clienti. Nu de putine ori am pierdut un pitch si, in 2-3 luni, clientul ne-a batut la usa sa ne spuna ca noi aveam de fapt o oferta mai buna financiar. Nu este usor, dar cu siguranta lucrurile vor fi mai bine asezate in viitor.

DB: Daca ar fi sa realizam un bilant al primelor 3 luni din 2012, cum ar arata acesta fata de aceeasi perioada a lui 2011? 
SI: Pentru noi, fara indoiala, primele luni ale anului 2012 au fost foarte bune. Am castigat cateva pitch-uri foarte importante, printre care pot enumara la ora aceasta Delaco si Sanofi Aventis.

DB:Cum explicati faptul ca dupa doua luni, respectiv ianuarie si februarie, in care companiile au stat in asteptare, martie a adus o explozie de campanii publicitare pe online?
SI: Noi am lucrat intens in aceste doua luni, avand pitch-uri castigate la sfarsit de an, iar inceputul anului a adus si el alte pitch-uri la care am participat. Luna martie in general este o luna in care industria se dezmorteste si apar primele campanii importante. Si noi ne-am sfatuit clientii sa astepte inceputul primaverii pentru a incepe comunicarea si cred ca acest lucru a fost de bun augur, rezultatele fiind foarte bune.

DB: Care sunt efectele achizitiei de catre WPP a Carnation Group pentru biroul din Romania?
SI: Achizitia CarnationGroup de catre Possible Worldwide, companie a WPP, intareste si mai mult pozitia in Europa Centrala si de Est (CEE) a grupului de companii. Cu adaugarea CarnationGroup, Possible Worldwide detine la acest moment 26 de birouri in 13 tari in America de Nord, Europa, Orientul Mijlociu, Africa si Asia. In urma acordului, numarul total al profesionistilor va fi de aproximativ 1.300. CarnationGroup ramane un brand independent in interiorul Possible Worldwide, oferind servicii digitale prin cele 3 birouri ale sale: Budapesta, Bucuresti si Viena. Nu exista un efect direct prin preluarea companiei de catre WPP, dar, cu siguranta, acest lucru va duce la deschiderea de noi oportunitati de colaborare in cadrul grupului si catre noi clienti.

DB: A inceput Carnation colaborarea cu agentiile WPP din Romania, respectiv Mediaedge si Mindshare?
SI: Atitudinea CarnationGroup a fost intotdeauna una deschisa, prietenoasa cu toate agentiile din Romania, inca din primele zile de activitate. In ceea ce priveste relatia cu alte agentii din cadrul WPP, in decursul ultimilor ani, am fost in contact la nivel de management cu Grey Group Romania, iar colaborarea noastra va continua si in viitor, probabil la un nivel mai ridicat. In urmatoarea perioada vom lua in considerare si colaborari cu alte agentii ale WPP din Romania.

DB: Care sunt planurile de dezvoltare pentru 2012 ale Carnation avand in vedere ca in 2010 compania era inca pe pierdere?
SI: Cresterea CarnationGroup Romania a fost una organica. Primii ani au fost ani de constructie, de pozitionare, de intelegere a pietei din Romania. Anul 2012 va fi unul de maturitate aducand cu el o crestere importanta a echipei. Pregatim totodata lansarea unor proiecte deosebite, unice pe piata din Romania. Vom participa la evenimente in domeniu, oferind astfel pietei locale experienta internationala acumulata. Strategia CarnationGroup are doua componente importante: prima o reprezinta agentia digitala full-service, unde lucram pentru companii locale si multinationale iar a doua o reprezinta divizia de R&D, More than agency, unde dezvoltam aplicatii pentru consumatorul final. Avem deja lansate la nivel international aplicatii  de smartphone precum Moquu – aplicatie the photo scrathing  si Crowdspottr, aplicatie de socializare, si, mai nou, o combinatie intre o jucarie de plus si smartphone/tableta numit Totoya Creatures.

DB: Care este in prezent portofoliul de clienti al Carnation Romania si cum estimati ca va evolua el in 2012?
SI: Printre clientii nostri locali, se numara Coca Cola, Air France KLM, Delaco, Accenture, WWF, Sanofi Aventis, Microsoft. Pentru o parte dintre acestia oferim servicii si la nivel de CEE, creand campanii digitale regionale sustinute de campanii media si de management social media.  Anul 2012 a adus deja castigarea unor conturi importante in Romania dar si la nivel european, unde am castigat un pitch pentru dezvoltarea unei platforme de booking pentru un client din UK. Anul 2012 va fi un an de crestere a portofoliului de clienti, cu siguranta.