NEW MEDIA

Cristi Manafu: Internetul romanesc are un gust dulce-acrisor. La anul, o sa fie diluat cu apa

17 august 2009, ora 00:03, autor(i): Alex Goaga   | 1 comentariu publicat
Aboneaza-te la: RSS   Trimite prin: LinkedIn
Manafu-mica.jpg
Cristian Manafu, unul dintre cei mai prolifici oameni din new media romaneasca, ofera o radiografie non-conformista asupra Internetului romanesc, precum si asupra altor piete cu potential. Acesta a discutat cu DailyBusiness.ro despre afacerea sa principala - compania organizatoare de evenimente Evensys - despre dezideratele sale si viziunea pe care o are asupra evolutiei Internetului, si a comentat ce efecte au asupra industriei animozitatile nascute prematur in online-ul autohton.
Din interviu, pe scurt:

- Numarul de evenimente nu scade, dar piata, inca in stadiu incipient, tremura in fata crizei
- De ce nu avem parte de un numar mare de investitori straini in online-ul romanesc? Lipsesc proiectele monetizate altfel decat prin publicitate si inca nu avem imaginatia antreprenorilor din tarile vecine
- Segmentele de mobile marketing si mobile publishing ne vor domina vietile in cativa ani
- Au fost mai multe vesti bune in online, aproape numai vesti rele in print si tupeu si o demonstratie de forta in TV
- Blogosfera nu mai este lucrul frumos dinainte - a aparut multa ura si animozitate.


DailyBusiness: Prima intrebare: de ce nu sunteti la Festivalul de Film Anonimul acum, unde mai multi dintre prietenii d-voastra - Arhi, Zoso, Bobby Voicu, Victor Kapra - transmit informatii pe blog-urile personale?
Cristian Manafu: (razand) Mda, sa zicem ca, desi imi plac filmele, poate nu sunt atat de "nisat" precum proiectiile de la Anonimul. Apoi, foarte important, este o perioada de planning pentru mine acum, pentru evenimentele din toamna ce le pregatesc cu Evensys. Apoi, sunt prins si cu mici proiecte. Mi-ar fi placut sa merg, insa... asta este.



DB: Va ocupati de evenimente, cu Evensys. Cum merge?
CM: Acum pregatim colectia de evenimente de toamna-iarna si trebuie sa le prezentam companiilor. Avem Webstock pe 18 septembrie. In principiu, mentinem aceleasi evenimente ca si anul trecut, nu scadem. Unele sunt la a treia sau a doua editie, dar sunt bine primite. Sa zicem ca acestea sunt "crisis proof", dar niciodata nu se stie ce se va intampla, cu economia asta... Rezistam si anul acesta, la anul va fi mai greu. In afara de noi si de Catavencu, nu prea au mai ramas companii care sa faca evenimente in mod constant.

DB: Si dupa recolta de toamna-iarna, Evensys o sa fie pe profit anul acesta?
CM: Cred ca da, avand in vedere ca noi ne sustinem aproape exclusiv din acest profit. Deci daca o sa fim pe pierdere... avem bani pusi deoparte si "de zile negre", dar nu o sa fie oricum placut. De fapt, asta recomand oricarui start-up si nu numai - cand prinde o perioada buna, sa investeasca, dar si sa puna deoparte niste bani, pentru zile negre.

Trebuie sa ai o baza sigura de venituri - gandesti mai bine cand esti odihnit si cu burta plina, decat atunci cand iti este foame 

DB: Ati spus ca la anul va fi si mai greu. Puteti detalia?
CM: Daca e sa ne luam dupa o reclama Renault, aceasta zice ca "si la anul va fi criza!". Deja se simte criza pe piata evenimentelor - nu au mai venit straini pe piata sa zici ca evoluam din alta parte, nici din piata autohtona nu au mai aparut oferte. Strict la nivel de conferinte, fara targuri sau expozitii, piata este undeva la cateva milioane de euro, in Bucuresti, care este si cea mai mare zona de conferinte. Noi speram sa ne mentinem afacerile constante la circa 0,5 mil. euro pe anul acesta si sa fim profitabili. Principala mea sursa de venit provine de la Evensys.
DB: Ati amintit si de cateva proiecte adiacente...
CM: Da, am activitate destul de intensa si in cadrul agentiei de comunicare online Prodigy, lansata la finele anului trecut. Practic, sunt chemat deseori in cadrul unor companii pentru a oferi consultanta pe online, contra-cost, angajatilor si managementului. Raspund la intrebari si provocari, le dau informatii, vad care sunt problemele, le arat studii de caz, simulari si asa mai departe. In prezent avem ca si clienti 4 companii mari si discutam avansat cu inca cel putin doua.

DB: Si proiectul Microjobs, de pe Twitter, cum merge?
CM: Acesta este un proiect care se auto-sustine, el practic creste odata cu numarul de utilizatori de Twitter de la noi. Sper sa evolueze mai repede. In prezent, sunt 3-4 anunturi pe zi, insa este o masa mica de clienti, serviciul fiind foarte nisat. Pe masura ce va creste, vom creste si noi odata cu ei. Vrem sa punem la punct de la 1 septembrie o campanie de promovare, pentru ca practic, de la lansarea din martie, nu am mai facut nimic in acest sens pentru proiect.

Nu sunt speriat de criza, insa sunt pregatit pentru orice

DB: Sunteti foarte ocupat. Cum este sa fiti, intr-un fel, freelancer, sa puneti in practica idei proprii si sa nu fiti neaparat inchistat, ca intr-o corporatie mare?
CM: Sa stiti ca unii angajati ai unor companii au mult mai putin stres decat mine, fata de criza. E vorba de companii mari, care au nevoie de oameni si pastrarea job-ului este destul de sigura. Cand esti pe cont propriu si ai job-uri - ori punctuale ori conduci un business foarte nisat si la inceput, cum este cel de evenimente de business si comunicare in social media, criza te-ar putea speria mai mult.

Cel mai mare succes pe anul acesta? Inca suntem pe piata si facem evenimente 

DB: Deci acum sunteti speriat?
CM: Nu sunt speriat. Doar sunt pregatit pentru orice. Faptul ca vreau sa fac un enveniment nou si vad ca nu se leaga nu trebuie sa ma tina pe loc si sa ma panichez. Caut unele noi. Daca nici acestea nu merg, caut sa le optimizez pe cele pe care deja le organizez, din mers. Trebuie insa sa ai o baza sigura de venituri - gandesti mai bine cand esti odihnit si cu burta plina decat atunci cand iti este foame.

DB: De la inceputul anului, ce esecuri ati avut?
CM: Pot sa spun ca un esec mare nu a existat. Poate nu am stiut pe ce proiecte cu potential mare sa ma centrez. Sunt proiecte care ar fi putut merge intr-un an fara criza si care nu au mai mers din cauza fluctuatiilor economice. Scaderea pietei de evenimente ne-a afectat, dar totodata am optimizat tot pentru a ne mentine la nivelul anului trecut.

DB: Ce intelegeti prin optimizari?
CM: Suntem mai atenti la cheltuieli, caut deal-urile cele mai bune si incercam sa muncim mult mai mult, ajutam mai mult pentru a primi, la randu-ne, mai mult.

Ce cauta investorii straini? Proiecte care sa se monetizeze altfel decat prin publicitate online si sa produca bani maine 

DB: Si care a fost cel mai mare succes al dumneavoastra, de la inceputul anului?
CM: Avand in vedere climatul economic, faptul ca inca suntem pe piata si facem evenimente. Este si destul de greu sa pui la punct un eveniment mare, nou, toate pregatirile dureaza cel putin 6 luni. Avem cateva evenimente "la sertar", asteptam sa le dam drumul de vreun an jumatate, dar acum este mai greu - e criza. Si sunt evenimente pe care le poti realiza intr-un an si sa nu rezoneze, si anul urmator sa prinda. Sunt multi factori ce trebuie luati in seama.

De ce nu atrage online-ul autohton investitorii straini?

DB: Ati avut contacte cu mai multi jucatori din piata de online, inclusiv cu investitori din afara tarii. Ce cauta acestia si de ce nu "se lipesc" inca, cu anumite exceptii, de Romania?
CM: Intr-adevar, investitorii vin in Romania si apoi... pleaca asa cum au venit, negasind nimic interesant. Piata de online este oricum inca mica, desi creste foarte mult de la an la an. Ce cauta ei? Simplu: proiecte care sa se monetizeze altfel decat prin publicitate online, proiecte care au avut succes in tari vecine, precum Polonia, Ungaria sau Cehia, si care in Romania inca nu exista, cu unele exceptii. Cauta in special zona de servicii online.
DB: Si ce este de facut in acest sens, ce ati discutat cu acesti potentiali investitori?
CM: Chiar am stat de vorba pe aceasta tema cu cineva din afara Romaniei si acesta mi-a zis: "Mai, de ce nu plecati voi o saptamana cu avionul in capitalele Europei, asistati la cateva evenimente online, apoi transpuneti ce vedeti ca are succes acolo si in Romania? Nu e nicio rusine sa copiati stiinta si sa o reinventati pentru tara voastra!". Sau sa ne uitam in SATI-ul lor, in Trafic.ro-ul lor. Mi se pare corect. Nu stim sa facem eforturile necesare pentru a atrage investitori, nu e vorba ca nu putem!

DB: Cum arata "portretul robot" al investitorului care vine in Romania?
CM: Investitorii in online care vin la noi sunt mai pragmatici decat cei din SUA, de exemplu. Daca pe investitorii din America nu-i deranjeaza prea rau sa bage cateva sute de mii sau milioane in start-up-uri cu potential - chiar si Google sau Yahoo fac asta - cei ce vin in Romania vor un business plan clar. Pe principiul "vreau proiectul online sa fie asa, pentru ca la mine in Polonia a mers si a ajuns din punctul A in punctul B cu C venituri". Ei vor sa bage bani in ceva ce va scoate bani maine, nu peste un an.

Ma consider mai degraba decat antreprenor, un suporter al Internetului 

DB: Unde va situati dumneavoastra vis-a-vis de online-ul autohton?
CM: Eu sunt un fel de suporter al online-ului. Sa fim seriosi, nu sunt publisher, nu fac nici advertising nici agentie interactiva nu sunt. Intr-adevar, am lucrat in cadrul unui publisher, am cateva proiecte dar acestea facute pe baza unor idei ce mi-au placut mie, si oricum acestea nu sunt facute ca business-uri principale. Chiar mi-a zis Calin Fusu (seful Neogen - n.r.) la un moment dat sa ma las de evenimente si sa ma tin de Microjobs daca vreau sa fac ceva cum trebuie.

DB: Si replica a fost...
CM: Ca e cam greu sa ma las de evenimente, ca de acolo vin banii in prezent, dar sfatul sau este adevarat. Daca vrei sa faci un business, trebuie sa te axezi pe el. Eu, avand mai multe proiecte, nu ma pot axa pe toate, cred ca Internetul pentru mine este mai mult o pasiune. Cred ca e mai bine sa ma ridic undeva unde piata este la inceput - social media, de exemplu. Sau in zona de mobile, care este foarte-foarte la inceput.

DB: Ce parere aveti de segmentul mobile?
CM: In cativa ani ne va domina foarte mult vietile. Ma refer la mobile marketing si mobile publishing, sa construiesti continut pentru mobile. De la site-uri pana la aplicatii pentru mobile. In prezent lucrez pentru Voxline la promovarea acestei industrii, la nivel de consultanta, prin Prodigy. In acest proces, invat si meserie de la Dan Virtopeanu (managerul Voxline - n.r.) si e posibil sa demarez si eu cateva proiecte in zona aceasta, ori aplicatii ori site-uri care sa vizeze zona de mobile. O sa arat ce se poate face si pe aceasta nisa, cum incerc sa arat si pe online.

Cred ca au fost mai multe vesti bune in online, aproape numai vesti rele in print si tupeu si o demonstratie de forta in TV 

DB: Ce proiecte de pe piata din Romania v-au atras atentia si va plac in mod special?
CM: Imi place cum a crescut HappyFish.ro. Nu il urmaresc, dar vad acolo o echipa foarte ambitioasa si din ce in ce mai prezenta in offline. Acolo este o investitie in spate, se lupta pentru a creste. De asemenea, imi place ideea proiectului CeeVee.com, ca simplitate, nu stiu ce vrea sa faca si ca business. Mi-a placut ca Mediapro a avut curajul sa faca OkiDoki... pe care il tot tin in beta ce-i drept. Cred de fapt ca Google a inventat acest concept de "beta", pe principiul "nu te injura nimeni daca esti in beta". Sper sa mearga mai departe cu el. Ar mai fi Gorila.ro, este un proiect din care mi-ar fi placut sa fac parte. Este tot un search engine cu "un twist".

DB: Si ce oameni de afaceri din Romania apreciati, si de ce?
CM: Orlando Nicoara, el a infiintat practic advertisingul online in Romania. Apoi este Calin Fusu, Vlad Stan, care a reusit sa se impuna de-a lungul anilor. De asemenea, Marius Ghenea mi se pare ca a avut un parcurs foarte interesant. Ar fi, de exemplu, un subiect interesant sa vedem cum a inceput afacerile, ce decizii a luat de-a lungul timpului. Imi place mult si Silviu Hotaran, fostul sef Microsoft, este un om competent si foarte prietenos. Nu-mi plac managerii scortosi, inflexibili.

DB: Sunteti conectat aproape permanent la pulsul pietei new media din Romania. In ce fel bate inima Internetului aici?
CM: Raspund printr-o retorica - ati vazut vreun faliment major in online anul acesta, exceptand mult-mediatizatul caz Boom? Nu prea. Eu cred ca au fost mai multe vesti bune in online, aproape numai vesti rele in print si tupeu si o demonstratie de forta in TV. Acestea din urma s-au dus cu tupeu si au zis "dati-ne toate bugetele ca va dam cu 80 GRP-ul".

DB: O sa apelez putin la imaginatia dumneavoastra... metaforica: Ce gust considerati ca are Internetul din Romania in prezent?
CM: Dulce acrisor, asa cum imi place mie. Anul trecut era foarte dulce. Exagerat de dulce. Anul viitor o sa fie un gust cam diluat. Orice gust ar avea, va fi diluat cu multa apa.

DB: De ce gadget-uri nu v-ati putea lipsi? Ce marci preferate aveti?
CM: Nu cred ca mai am, efectiv, o marca preferata. Mai important este ce poate stii sa faca acel gadget. Oricum, mi-ar fi greu sa ma despart de Blackberry pentru orice touch-screen, insa HTC Magic ma face sa ma gandesc serios daca sa-mi iau un al doilea telefon. Imi place mult Magic-ul, se misca foarte bine sistemul de operare. Acum, nu stiu cum este iPhone 3GS, am inteles ca este si el rapid. Ma intereseaza cel mai mult la mobil accesul usor, rapid, eficient la e-mail.

DB: Ce parere aveti de ce intampla in blogosfera acum, in Romania?
CM: (cu o expresie usor dezamagita) Cred ca blogosfera nu mai este ce era inainte, deja. A aparut atata ura de-odata, si gratuita. Nu stiu daca este o chestiune a romanilor, daca doar noua ne place sa ne bagam in seama, dar e neplacut. Cred ca numarul oamenilor ce pot sa demonstreze ceva benefic in zona social media a crescut, insa in acelasi timp nu stiu cat de mult a crescut si numarul celor ce doar se afla in treaba, in sensul negativ.

DB: Observ, intr-un fel, ca in online-ul romanesc, mai ales acum pe timp de criza, s-au format oarecari... bisericute, cum se spune. Ce parere aveti?
CM: Nu neaparat bisericute, cat faptul ca nu am reusit pana acum sa gasim o voce comuna, care sa traga piata in sus, la unison. Pe cont propriu, individual, nu putem creste ca si piata. Ar creste asa...de la Dumnezeu. Daca insa am fi in aceeasi barca si am vasli in acelasi sens cu aceeasi dedicare, ar fi altceva. Asa, ca un SWAT team. Ne-ar trebui de fapt un SWAT team pentru online-ul romanesc.

DB: In ce ati investi acum, daca ati avea disponibila o suma de 250.000 euro, suplimentar?
CM: (dupa un timp de gandire) Chiar nu am idee. Sunt putin cam cheltuitor pentru a investi acum... de fapt, poate as scoate cateva proiecte de la sertar si le-as da drumul.

DB: Ce ati schimba la dumneavoastra, personal, daca ati putea?
CM: Ohooo...cred ca ar trebui sa schimb domeniul de business daca as vrea sa schimb ceva la mine! Felul in care sunt acum reflecta in mod clar domeniul meu de activitate. Zona de evenimente inseamna mult contact cu oamenii, este un consum fizic mare si nu e practic o concentrare pe un singur business. Fiecare eveniment este diferit de celalalt. Insa daca m-as axa pe alt business, nu as mai fi Manafu, cel pe care il stie lumea. Totusi, daca ar fi sa schimb ceva, mi-ar placea sa fiu mai egoist sau mai individualist.
Comentariile acestui material
 
Numele complet:*
ex: Ion Popescu
Adresa de email:*
Site personal:
ex: http://www.dailybusiness.ro/
Comentariul tau:*
ATENTIE! Camp obligatoriu.
 
 
 
sept a spus:
19/08/2009 04:54
In preambul scrie "o radiografie non-conformista". Corect e "nonconformista". E cuvant compus dar nu se foloseste cratima.
 
KeyJobs - Job-uri premium
Marti, 15 Iunie 2021, 02:41
Alegeti frecventa cu care doriti sa primiti newsletterul:
Adresa dvs. de email:
Abonati-va la newsletter