- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Turism

ANAT: Turismul de pe litoral creste cu 30% in acest an

25 Jun, 01:11 • Redactia DailyBusiness
Mai multe firme romanesti si straine au anuntat proiecte de zeci de milioane de euro pentru litoralul romanesc, printre acestea regasindu-se modernizarea cazinoului din Constanta si construirea, in statiuni, a unor ansambluri cu locuinte de vacanta.
ANAT: Turismul de pe litoral creste cu 30% in acest an

Turismul de pe litoral va creste in acest an cu maxim 30 %, estimeaza Dragos Anastasiu, presedintele Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism (ANAT).

„S-au facut investitii, preturile au evoluat in sens pozitiv, iar agentiile de turism au oferit pachete atractive. Incet, dar sigur, vom ajunge din urma oferta externa”, a declarat, pentru DailyBusiness, Dragos Anastasiu.

In lunile mai si iunie, pe litoral au fost cu 50% mai multi turisti fata de anul trecut. Agentiile de turism considera ca a fost vorba de o exceptie si ca trendul nu se va mentine in urmatoarele luni.

„Am avut o crestere sustinuta pana acum, bazata in special pe seama temperaturilor estivale si pe ofertele de pret reduse din aceasta perioada”, a declarat Dragos Anastasiu.

El apreciaza ca acest ritm nu se va putea pastra, pentru ca si anul trecut, in iulie si august chiar litoralul a fost destul de plin. Estimarea ANAT vizeaza o crestere de 30% pe intregul an, din care 10-15 % la turistii straini.

Agentiile de turism spun ca, pe baza acestor estimari, nici cifra de afaceri nu va depasi procentul de 30%. Cel putin la intern, pentru ca la ofertele externe, cererea este din ce in ce mai mare.

„Raportul dintre cererea interna si cea externa s-a inclinat de mult inspre ofertele externe. Se vand foarte bine Bulgaria, Grecia si Turcia, in special pachetele all-inclusive iar cererea e cel putin dubla fata de anul trecut”, a declarat Marian Mihalache, de la agentia M-Travel.

Investitii de milioane de euro

Chiar daca numarul turistilor nu va fi decat cu 30% mai mare decat anul trecut, conform estimarilor ANAT, investitiile de zeci de milioane de euro anuntate pentru acest an vin sa ofere perspectiva unui viitor mai bun.

Mai multe firme romanesti si straine au anuntat proiecte de zeci de milioane de euro pe care vor sa le dezvolte pe litoral, incepand din acest an. Cea mai semnificativa investitie vizeaza cazinoul din Constanta, care va fi concesionat unei firme israeliene pe 49 de ani.

Compania Queen din Israel va concesiona Cazinoul pentru o redeventa de 140.000 de euro pe an. In baza contractului cu Primaria Constanta, firma se obliga sa investeasca 9 milioane de euro pentru lucrarile de consolidare si modernizare a cazinoului ce urmeaza a fi introdus in circuitul cazinourilor internationale.

Alte investitii vizeaza in principal statiunea Mamaia. Compania RomReal a achizitionat un teren cu 12,3 milioane euro, pentru a construi apartamente de vacanta, operatiune pentru care va investi alte 50 milioane euro.

Pe de alta parte, Tomis Development va investi peste 70 mil. euro in ansamblul rezidential Tomis Plus din Constanta, ce va cuprinde 1.399 de apartamente si vile.

O investitie importanta a fost anuntata si de compania imobiliara bulgara Dinevi Group, care va inaugura un complex de case de vacanta in Mamaia. Cele 55 de apartamente de lux construite de bulgari au necesitat o investitie totala de 3 mil. euro.

Cei mai mari tour-operatori din Romania intentioneaza sa se uneasca intr-o societate comerciala si sa participe la privatizarea complexului Panoramic-Belvedere din statiunea Olimp.

„Complexul a fost perla litoralului romanesc si am dori ca el sa isi recastige acest statut. Daca nu vom reusi acest lucru, proiectul ramane in picioare si ne vom orienta spre un alt hotel. In orice caz, tour”operatorii vor avea participa la aceasta privatizare”, a declarat presedintele ANAT, Dragos Anastasiu.

„Daca pana acum nu am asistat decat la spoieli si refaceri superficiale ale unor hoteluri de pe vremea lui Ceausescu, lucrurile incep, incet dar sigur, sa se schimbe”, a declarat analistul economic Cristian Dinulescu.

„Investitia lui Copos de la Eforie Nord este cel mai bun exemplu. A luat un hotel daramat la propriu si l-a transformat, probabil, in cel mai modern centru turistic de pe litoral. La fel a facut Gheorghe Hagi la Yaki si exemplele in genul acesta sunt multe. Incet dar sigur, vom trece de la perioada anilor 2000, cu vestitele locatii de gestiune, si vom ajunge la investitii serioase, de substanta”, a mai spus Dinulescu.

Preturile terenurilor au crescut cu 20-50%

Interesul tot mai puternic al investitorilor pentru litoralul romanesc a facut ca preturilor terenurilor sa explodeze. In primele luni ale anului, preturile au crescut, in medie, cu 20%, urmand sa creasca cu inca 20% pana la mijlocul lui 2008 ca urmare a dezvoltarii zonei, au declarat reprezentantii principalelor agentii imobiliare.

De altfel, la prima editie a targului imobiliar tIMOn din Constanta, pretul pentru un metru patrat construit pe litoral a variat intre 800 si 1.500 de euro, comparabil cu preturile din capitala.

„Preturile vor creste in continuare. Atata timp cat va exista cerere pe piata, proprietarii terenurilor nu vor ezita sa ceara din ce in ce mai mult. Practic, se va intimpla la fel ca pe Valea Prahovei acolo unde terenurile s-au scumpit cu 500 % intr-un interval de numai 3 ani”, considera agentul imobiliar Dan Corseanu, din Constanta.

„Preturile vor evolua chiar si mai sus decat pe Valea Prahovei. Si asta pentru ca, spre deosebire de zona montana, care este foarte mare, Litoralul este ingust iar suprafata disponibila este redusa”, a mai spus specialistul in imobiliare.

Inchirierea plajelor, o afacere pe 10 ani

Inchirierea plajelor de pe litoral va aduce, in acest an, venituri de 6,5 milioane de lei, cu aproape 1 milion de lei mai mult decat anul trecut. Plajele au fost inchiriate in proportie de 95 la suta iar autoritatile spun ca, din acest punct de vedere, este cel mai bun an.

41 de societati comerciale au incheiat contracte cu Directia Apelor Romane Dobrogea-Litoral, pentru inchirierea plajelor de pe litoral. Licitatia din acest an a adus un record in ceea ce priveste suprafata inchiriata. Peste 95 la suta din plajele turistice de la Marea Neagra au fost inchiriate pentru urmatorii 10 ani.
Cele mai solicitate plaje au fost cele din Mamaia, Costinesti si Neptun iar pretul de inchiriere s-a situat intre 1 si 5 lei pe metru patrat.

Catalin Anton, purtator de cuvant al Directia Apelor Romane Dobrogea-Litoral a declarat ca inchirierea pe o perioada mai lunga de timp va determina firmele respective sa investeasca mai multi bani in facilitatile turistice de pe plaja.

Agentii economici pot folosi suprafetele doar pentru desfasurarea de activitati cu specific turistic: amenajari de beach-bar-uri, organizare de jocuri pe plaja, amplasarea de ambarcatiuni sau de umbrele fixe si de sezlonguri, fara a avea dreptul de a cere taxe de acces de la turisti.

Pe viitor, litoralul romanesc va arata cu totul altfel. Cel putin asta promit guvernantii care au declansat un program de consolidare si refacere a plajelor.

Conform Ministerului Mediului, lucrarile vor incepe in acest an si se vor incheia in 2021. Vor fi adusi peste 467.000 de metri cubi de nisip de Dunare, se vor extinde plajele si vor fi construite noi diguri si chiar plaje artificiale. In prezent, pe unele plaje de pe litoral, marea erodeaza 2 metri de plaja anual.

Astfel in perioada 2007-2015, sunt stabilite lucrari de investitii pentru reducerea eroziunii costiere in zona Mamaia Sud, Eforie Nord, Mamaia Centru si Tomis Nord. Pe termen mediu, intre 2016 si 2020, se vor consolida plajele din zona Tomis Centru si, partial, pentru Mamaia centru si Eforie Sud.

Guvernul isi propune apoi sa extinda lucrarile de consolidare si pentru zona Tomis Sud, plajele din Eforie Sud, Olimp-Venus si Saturn-Mangalia. De asemenea, intre 2010 si 2015, acelasi tip de lucrari sunt programate pentru Costinesti si Tuzla, iar in perioada 2015-2021, la 2 Mai si Vama Veche.

Fondurile necesare lucrarilor de reabilitare si protectie a partii sudice a litoralului Marii Negre au fost estimate la aproximativ 1,5 miliarde de lei.

ANAT mizeaza pe sistemul all-inclusive

Operatorii din turism cred ca ofertele externe nu pot fi batute decat cu propriile arme iar cea mai importanta este sistemul all”inclusive.

„Ca sa poti oferta all-inclusive ai in primul rand nevoie de dever, de volum”, a declarat Dragos Anastasiu. „Or, la noi acest lucru inca nu este de la sine inteles. Hotelierii au senzatia (dupa parerea mea gresita) ca romanii nu cer inca acest tip de serviciu, ca el ar fi destint numai strainilor. Este gresit, romanii si-ar dori, dar nu exista oferta. Eu ca si hotelier as risca acest tip de serviciu, pentru ca acesta este un trend international. Vom avea cu atat mai repede servicii all-inclusive cu cat vom avea mai multi straini in Romania sau cu cat mai multi turisti romani o vor cere”, a mai afirmat presedintele ANAT.

Iar primul sistem all-inclusive ar putea fi implementat la complexul Panoramic-Belvedere din statiunea Olimp.

” Viitorul complex va avea, cel mai probabil, patru stele si va fi in regim all-inclusive. Va dati seama ca, apartinand tour-operatorilor, el va fi plin tot timpul. Hotelul va functiona tot anul, nu doar in sezonul estival”, a mai spus Anastasiu.

„Sistemul all-inclusive nu poate fi implementat in prea multe locuri de pe litoral. Si asta pentru ca doar putine hoteluri au si restaurante, iar cheltuielile cu aprovizionarea cu alimente si bauturi sunt net superioare celor din Bulgaria, Grecia si Turcia, de pilda”, spune analistul economic Cristian Dinulescu.

„Preturile alimentelor la noi sunt mult mai mari decat afara iar o oferta all-inclusive la noi, nu cred ca ar putea ajunge la tarife competitive cu cele de la extern”, a mai declarat Dinulescu.

Operatorii din turism spun ca o oferta all-inclusive pe litoral ar putea rezista numai daca hotelierii si patronii de restaurante ar scadea la minim adausurile, fapt de neconceput pana acum.

„Restaurantele de pe litoral traiau pana acum din incasarile pe doua luni de vara. Aveau un adaos comercial de cateva sute la suta”, afirma Marian Mihalache de la agentia M-Travel. „Daca ar trece pe all-inclusive, ar trebui sa reduca preturile si sa traiasca din volum. La fel si la cazare, ceea ce pare putin probabil de realizat. Exista eforturi in domeniu dar ar trebui sa avem un volum de turisti cel putin dublu si pe o perioada de cel putin 5 luni, ca afacerea sa fie rentabila”, considera Marian Mihalache.

Turismul de weekend, falimentar pentru hotelieri

Dincolo de problemele de infrastructura, tarifele piperate si ofertele externe, hotelierii incearca, pe toate caile, sa reduca proportia turismului de weekend, considerat falimentar din multe puncte de vedere.

Weekendul trecut, de pilda, din cei 35.000 de turisti veniti pe litoral, numai 2.000 au ramas si in cursul saptamanii. Restul, dupa 3 zile de mare, au parasit litoralul.

„Turismul de week-end este, cel putin pe termen lung, o mare pacoste pentru turismul de litoral. Totul este super-aglomerat si scump la sfarsit de saptamana, iar apoi gol”, spune Dragos Anastasiu. „Daca hotelierii par a fi pe termen scurt multumiti cu aceasta situatie, toti ceilalti de pe Litoral pierd (restaurante, cluburi, chioscuri, operatorii de plaja). Dar per total pierd si hotelierii, caci lumea este nervoasa, nemultumita”, explica Anastasiu.

Incalzirea globala ar putea prelungi durata vacantelor

Desi pare incredibil, incalzirea globala ar putea avea efecte pozitive pentru litoralul romanesc.

„In contextul incalzirii globale, climatul litoralului romanesc va deveni ideal cel putin 6 luni pe an. Turismul romanesc are o sansa uriasa in noua conjunctura climatica si geostrategica”, se spune intr-un studiu al Institutului de Cercetare pentru Turism.

„Turistii vest-europeni prefera din ce in ce mai mult statele est si nord-europene, in detrimentul sudului tot mai canicular. Exista cresteri de cereri spre Serbia, Bulgaria, Romania. Inainte, francezii mergeau mai ales in Maroc, Turcia, Grecia, Tunisia, Creta. Acum nu ezita sa se indrepte spre destinatii mai estice si nordice, mai racoroase”, a declarat, pentru „Le Figaro” Jean-René Chikli, presedintele Ceto, grupare ce reuneste principalii operatori de turism din Franta.

„Trebuie sa ajungem la nivelul in care deschidem toate hotelurile la 1 mai si le inchidem la 1 octombrie, indiferent de vreme”, spune Dragos Anastasiu. „Si asta pentru ca la mare nu mergem numai sa stam la soare si pe plaja ci putem face mult mai multe lucuri : sport, tratament, plimbari, spa, wellness, conferinte, team-bulding-uri etc.etc. Sper ca intr-un an sau doi ani toti operatorii economici de pe Litoral sa inteleaga aceste lucruri si pe langa hoteluri sa avem si agrement , evenimente etc.”, a declarat presedintele ANAT.

Conform unui raport al Consiliului Mondial al Turismului si Calatoriilor (WTTC), in 2007, turismul romanesc va genera servicii de peste 27,7 milarde lei (8,1 mld. euro), iar pana in 2017, afacerile din turismul romanesc vor genera 76,2 miliarde lei (22,4 mld. euro).

In prezent, Romania ocupa locul sapte din cele 176 de tari incluse in raportul WTTC, situandu-se pe locul 2 la cresterea cheltuielilor facute de turistii straini, dupa Emiratele Arabe Unite, cu o crestere de 19,9% in acest an.

Romania ocupa locul 58 in lume dupa marimea absoluta a industriei turismului si calatoriilor si se claseaza pe locul 157 din 176 de tari, dupa criteriul contributiei relative a turismului la economia nationala.