AUTO

Adio masini la mana a doua! Noua taxa auto, mai mare decat pretul de vanzare

31 mai 2011, ora 00:07, autor(i): Adrian Negrescu | 8.847 afisari | 9 comentarii publicate
Aboneaza-te la: RSS   Trimite prin: LinkedIn
masininoibunerau.jpg
Romanii care si-au cumparat automobile inainte de 2007 si au de gand sa le vanda, s-ar putea trezi in postura de a fi mai rentabil sa le caseze, decat sa isi caute clienti pe piata second-hand. Noua taxa auto inventata de autoritati este, in unele cazuri, mai mare decat pretul de vanzare al masinii.
Sa spunem ca vreti sa vindeti sau sa cumparati un automobil Euro 3 sau 4, cu un motor de 1.400 centimetri cubi, produs intre 2000 si 2006. O masina obisnuita pentru Romania, intalnita foarte des, si pentru care ar urma sa platiti in prezent, potrivit site-urilor de profil, intre 2.000 si 3.000 de euro la nivelul normelor Euro 3 si 2.500-4.000 euro in cazul Euro 4.

Cele mai cautate masini in piata second-hand sunt cele aflate la primul proprietar. In piata exista falsa impresie ca, daca a avut un singur sofer, acesta ar fi avut grija de ea, iar astfel masina are sanse sa fie intr-o stare buna.

Daca pana acum, nu plateati niciun ban in plus in afara de pretul masinii si taxele clasice, incepand cel mai probabil de luna viitoare, va trebui sa achitati o taxa de inmatriculare speciala. Asta daca initiativa ministrului Mediului, Laszlo Borbely, de extindere a taxei de poluare auto si pentru masinile inmatriculate inainte de 1 ianuarie 2007, va fi aprobata miercuri de Guvern.

Ce va insemna aceasta? Daca se va mentine actuala modalitate de calcul, cumparatorul va trebui sa plateasca o taxa ce poate ajunge chiar la pretul masinii dorite. Asta chiar si in conditiile in care Guvernul va oferi o reducere de 20-30%.

Un simplu calcul realizat cu ajutorul unui simulator pe unul dintre site-urile auto arata ca viitorul proprietar va avea de platit o taxa de 560 euro pentru Euro 4 si de 1.836 euro (Euro 3). Asta daca a inmatriculat-o in decembrie 2006. Daca motorul este Euro 2, taxa creste la 5.208 euro, la Euro 1 ajunge la 11.457 euro, iar la motoarele non-euro, la ametitoarea suma de 25.296 euro.

La un motor de 3.000 cmc  Euro 3, taxa ajunge la suma de 9.778 euro, la Euro 4 – 3.919 euro, la Euro 2 - 27.900 euro, la Euro 1 – 61.380 euro, iar la non-Euro 147.126 euro.

Potrivit datelor statistice, in 2006 s-au inmatriculat in Romania 312.515 autoturisme, cu 61.655 mai multe decat in 2005. 

"Va fi inca o lovitura pentru piata second-hand. S-au gandit cum sa mai scoata niste bani de la cei care si-au cumparat masini pana in 1 ianuarie 2007 si au inventat aceasta taxa", a declarat analistul auto Razvan Marinescu. "Vor ingheta, practic, tranzactiile pe piata second. Asta in conditiile in care romanii prefera sa cumpere masini de la primul proprietar", a mai spus acesta.

In acest fel, Guvernul ii va determina pe cumparatori sa achizitioneze masini noi, iar pe cei care vor sa scape de ele, in absenta unui sistem de buy-back avantajos, sa le duca la casat sau sa mai circule cu ele.

Consultantul fiscal Gabriel Sincu, partener la compania Mazars, a afirmat ca astfel se dovedeste, inca odata, daca mai era nevoie, cat de puternic este lobby-ul practicat de producatorii Dacia si Ford si importatorii de masini noi.

Pe de alta parte, expertii care au gandit noua taxa nu au sesizat faptul ca prin extinderea taxei auto si pentru masinile inmatriculate inainte de 2006, va omori, practic, Programul Rabla.

Si asta in conditiile in care multi dintre cei care isi cumparau automobile noi au ales sa cumpere 2-3 masini vechi, pe care sa le transforme in tichete de 3.800 de lei. In conditiile in care achizitia unei 'rable' de la primul proprietar va deveni prohibitiva, casarea de automobile vechi nu va mai fi, practic, stimulata, la fel ca pana acum.

Piperea: Ar fi mai bine sa introduca un impozit auto ca in Germania

Noua forma a taxei auto este menita sa evite actionarea in judecata a statului roman de catre Comisia Europeana. Asta dupa ce Curtea de Justitie a Uniunii Europene a decis ca taxa de prima inmatriculare, aplicata intre 1 iulie - 14 decembrie 2008, este ilegala pentru ca nu respecta legislatia europeana. Magistratii au stabilit ca taxa a descurajat importul si punerea in circulatie a vehiculelor de ocazie cumparate in alte state-membre.

Totul a pornit de la un proces de la Tribunalul Sibiu. Un cetatean a dat statul in judecata ca sa isi recupereze taxa de poluare auto. El s-a adresat si instantelor europene, care au stabilit ca statul roman a incalcat regulile comunitare.

Expertul juridic Gheorghe Piperea, unul dintre avocatii care s-a implicat in sprijinirea romanilor care au dat in judecata statul pentru a-si recupera banii din taxa auto, afirma ca, indiferent sub ce forma va modifica taxa, aceasta este ilegala, pentru ca introduce o discriminare evidenta intre cei care cumpara masini noi si vechi.

"Pe langa faptul ca aplicarea unei taxe retroactive este ilegala, extinderea sferei sale de aplicabilitate nu rezolva problema de fond. Statul va trebui sa respecte decizia Curtii de Justitie si sa restituie taxele platite din 2008 si pana acum. Si Polonia a trecut printr-o situatie similara si a fost nevoita sa restituie taxa", a mai spus acesta.

Interesant este ca pana si expertii din Ministerul Justitiei stiu ca noua forma a taxei nu va duce la evitarea unui proces de infrigement. Potrivit unui document intern al Guvernului, citat de Mediafax, expertii juridici recomanda Executivului sa emita o ordonanta de urgenta pentru returnarea taxei auto, avertizand ca orice decizie de a nu returna taxa presupune asumarea dobanzilor si a cheltuielilor de judecata.

Taxa asta e o struto-camila care nu va rezolva marea problema - faptul ca taxa este ilegala. Oricum o vor modifica, adapta, extindeDaniel Costea, analist auto

In opinia avocatului Piperea, autoritatile pot rezolva problema taxei prin traformarea acesteia in impozit auto. "Decat sa tot incerci astfel de artificii si daca tot mizezi pe principiul 'poluatorul plateste', mai bine introduci un impozit auto in functie de vechimea masinii si gradul de poluare si rezolvi problema. Mai mult, Comisia Europeana sustina astfel de demersuri", a mai spus acesta.

Attila Okanyi, director general Autovit.ro, cel mai mare targ auto din Romania, a declarat, recent, ca Guvernul nu are de ales si va introduce acest impozit auto.

"Cu siguranta se va ajunge la aceasta solutie. E doar o chestiune de timp. Statul nu va avea de ales si va impozita parcul auto dupa model european", a declarat Okanyi.

"Problema se pune daca romanii care au masini vechi, Dacii 1300 de exemplu, vor avea cu ce sa plateasca impozitele. Va trebui gasita o solutie, in conditiile in care mare parte din parcul auto romanesc este invechit si astfel va plati taxe uriase", a mai spus omul de afaceri. Detalii despre impozitul auto puteti afla dintr-o alta analiza DailyBusiness.ro.

Potrivit datelor Registrului Auto Roman, in tara exista peste 2,3 milioane de masini non-Euro. Majoritatea au fost produse pana la 31 decembrie 1995. Este vorba, printre altele, de Dacia 1300, Trabant, Oltcit, Opel Ascona, Renault 5, Renault 16, Renault 21, Opel Kadett.

Ministrul Mediului, Laszlo Borbely, a declarat, luni, ca nu se pune problema unui impozit auto si ca este convins ca taxa, in noua sa forma, respecta decizia Curtii. In ceea ce priveste cuantumul acesteia, Borbely a declarat ca, "probabil va scadea cu un anumit procent", dar acesta va fi stabilit, miercuri, in sedinta Guvernului. Borbely a propus o reducere cu 20-30% a taxei de prima inmatriculare.

"Taxa este benefica pentru ca, anul trecut, de exemplu, din 230.000 masini second-hand aduse din strainatate, 30% au fost mai vechi de 15 ani. Romania, care are si producatori autohtoni, trebuie sa sprijine pe cei care vor sa cumpere o masina noua, prin subventii (Programul Rabla – n.r.), iar pe cei care polueaza sa ii determine sa plateasca", a mai spus Borbely.

Inainte de modificarea taxei, Guvernul estima ca va aduna in acest an de pe urma taxei auto peste 2 miliarde de lei, cu 25% mai mult decat anul trecut (1,62 mld. lei). In 2009 s-au strans 630 milioane lei, cu peste 1 miliard de lei sub estimari.

“Au nevoie de bani la buget si nu stiu de unde sa mai scoata”, este concluzia analistului auto Daniel Costea.
Comentariile acestui material
 
Numele complet:*
ex: Ion Popescu
Adresa de email:*
ex: ipopescu@yahoo.com
Site personal:
ex: http://www.dailybusiness.ro/
Comentariul tau:*
ATENTIE! Camp obligatoriu.
 
 
 
nicoleta stan a spus:
31/05/2011 10:12
....ce fel de consultant fiscal o fi domnul Gabriel Sincu , sau mai bine zis oare cui da consultatii? In VITAN sau pentru cine chiar are nevoie de consultanta fiscala ? Pentru ca deocamdata comertul cu auto second hand este unul dintre cele mai paguboase pentru stat . Adica evaziune pa fata. Nu TVA, nu impozite , doar specula ,plus escrocheriile cu masini gata sa se destrame la prima cheie si fatuite doar ca sa poata fi vandute. Bineinteles ca trebuie facut lobby, atata vreme cat ai investit si bineinteles, iti vinzi marfa cu factura, platesti angajati cu carte de munca , impozite si taxe catre statul Roman.
In fine, pana va pricepe toata lumea ca fiecare are dreptul sa-si sustina afacerile atata vreme cat lucreaza pe fata, o sa tot citim astfel de comentarii rautacioase si tendentioase.
 
adrian a spus:
31/05/2011 10:57
Gabriel Sincu, de la Mazars, a subliniat doar ca taxa reprezinta un efect al looby-ului practicat de jucatorii din piata auto. Celelalte declaratii nu ii apartin.
 
nicoleta stan a spus:
31/05/2011 11:59
....atunci cine a subliniat "inca o data" ca se face lobby de catre producatorii auto care au investit in Romania ?La ce i-a folosit ? Ce vi se pare atat de grav sa faci lobby pentru o afacere , atata vreme cat nu furi si te straduiesti sa construiesti o piata normala ?
 
gerula a spus:
31/05/2011 14:41
nu inteleg nimic. prima parte nu imi este clara, a doua nu ma intereseaza. nu pricep cui se aplica taxa, pe categorii de motoare si vehicule, in ce ecuatie, la ce operatiune, importm, vanyari interne, etc., daca se adauga celei existente sau o modifica , etc. e un articol scris in graba. sper sa revii cu unul lamuritor, ca stiu ca poti.
 
micu gheorghe a spus:
31/05/2011 15:04
De acord ca taxa a reprezentat si reprezinta in continuare intersul producatorului local - Dacia (Ford practic produce pentru export); totul este politic, aproape pe fata! Un exemplu relevant: in toata Europa stocul de masini destinate vanzarii se cumpara de catre dealer; in Romania acesta este oferit gratuit de catre Dacia dealerului. De aceea sunt stocuri mari la reprezentantele Dacia! Aceasta este o practica de concurenta neloiala fata de celelte marci, in contradictie cu legile europene din domeniu, practica tolerata de catre Consiliul Concurentiei desi acestia au fost sesizati in scris de 3 importatori auto. Acum lovesc si in piata de second hand. Pai sa revenim atunci la ceea ce am mai trait deja - coada la Dacia, cu inscriri la CEC si spaga pentru un loc in fata...
 
Pagini: 12
Steliana Rizeanu
Clinica Aquamarin in colaborare cu Centrul de formare Eurostudy va invita la un curs de formator autorizat acreditat CNFPA; participantii la curs...
Steliana Rizeanu
Clinica Aquamarin in colaborare cu Centrul de formare Eurostudy va invita la un curs de formator autorizat acreditat CNFPA; participantii la curs...
Steliana Rizeanu
Clinica Aquamarin in colaborare cu Centrul de formare Eurostudy va invita la un curs de formator autorizat acreditat CNFPA; participantii la curs...
portal sustinut de adevolution
Joi, 24 Iulie 2014, 17:44
site gazduit de distinct
Alegeti frecventa cu care doriti sa primiti newsletterul:
Adresa dvs. de email:
Abonati-va la newsletter