FINANTE-BANCI, AUTO

Efectele timbrului de mediu asupra leasingului auto. Birocratia blocheaza inmatricularile

28 mai 2013, ora 15:19, autor(i): Andreea Radu 
Aboneaza-te la: RSS   Trimite prin: LinkedIn
LA.jpg
Piata de leasing auto este afectata in acest an de timbrul de mediu, in conditiile in care inmatricularile masinilor second hand si a celor transferate de la societatea de leasing catre utilizatori sunt blocate, deoarece autoritatile cer o dovada a platii anterioare, spun oficialii din domeniu.

Chiar aceasta dovada – adeverinta este problema. Nicio institutie a statului nu are o baza de date cu persoanele care au platit anterior taxa, ceea ce face ca obtinerea unei dovezi sa fie foarte greoaie sau imposibila.

Ion Busuioc, directorul general al ANAF, a declarat marti ca institutia nu are o evidenda nominala a platilor taxelor de inmatriculare din anii trecuti, pentru ca nu i s-a cerut pana acum.

“ANAF nu poate fi vinovata (pentru aceste blocaje, n.r.). Din 2013, ANAF, constatand ca este nevoie, a inceput sa faca o evidenta a celor care au platit in acest an taxa auto. De asemenea, ANAF a gestionat doar persoanele care au primit inapoi, in instanta, valoarea taxelor platite anterior”, a spus Bucuioc.



"Contribuabilii nu au fost obligati sa depuna declaratii ca au efectuat acele plati, ci sumele s-au varsat intr-un cont comun, fiind taxe nenominale, deci nu stim cine a platit pentru taxa auto", a adaugat acesta.

Potrivit acestuia, in prezent, conform legii, dovada platii anterioare a taxei trebuie facuta de catre utilizatorul autovehicului.

Si aici se produce blocajul. Este posibil ca un autovehicul sa se fi tranzactionat de “n” ori din 2007 incoace. Astfel, utilizatorul actual ar trebui sa ii caute pe fostii proprietari, sa faca dovada ca a mai fost platita anterior taxa auto.

Insa, proprietarul anterior nu are nicio obligatie sa ofere sprijin noului proprietar in ceea ce priveste dovada plati. Si mai greu este daca unul dintre fostii proprietari (care este posibil sa fi platit taxa) nu mai este in tara sau a decedat.

Finantarile in leasing, blocate

Piata de leasing financiar din Romania a inregistrat un volum total nou finantat in valoare de 243 milioane de euro, in scadere cu 12% fata de aceeasi perioada a anului trecut.

“Un motiv care a afectat negativ si direct finantarea pietei de leasing in domeniul autovehiculelor il constituie instituirea timbrului de mediu in baza OUG 9/2013”, a declarat marti Antoaneta Curteanu, presedintele Asociatiei Societatilor Financiare – ALB Romania.

“Impunerea unei proceduri birocratice prin textul OUG 9/2013, ce nu poate fi aplicata tehnic de catre ANAF in colectarea timbrului de mediu, a determinat blocarea inmatricularii unui numar de 1.300 de vehicule rulate finantate in leasing (financiar si operational) in valoare estimata de 14 milioane de euro de la data instituirii timbrului de mediu pana in prezent”, a aratat Curteanu.

Dincolo de blocajul activitatii societatilor de leasing, presedintele ALB mentioneaza faptul ca agentii economici care au achizitionat in sistem leasing aceste vehicule sunt in incapacitate de a utiliza in activitatea lor economica zilnica aceste flote si suporta in mod direct impactul economic negativ al unei birocratii neadaptate realitatii si necesarului economiei reale.

Adriana Ahciarliu, secretar general in cadrul ALB Romania, a mentionat sa Asociatia a luat legatura cu institutiile implicate in aceasta problema, inclusiv ANAF, Ministerul Mediului si Directia de Inmatriculari, pentru a incerca sa se gasearca o solutie pentru deblocarea inmatricularilor.

“Nu contestam implementarea taxei de mediu, ci vrem sa aducem la cunostinta institutiilor ca nu se poate obtine usor adeverinta pentru inmatriculare. Am luat legatura cu institutiile implicate pentru a cauta solutii. Din pacate, cu toata vointa, ANAF nu are o evidenta a taxelor incasate anterior (ci doar a celor restituite, n.r.). Fiecare institutie spune ca ea nu e decidenta”, a spus Ahciarliu.

Este un text de lege care depaseste realitatea sau nu este ancorat in realitateAdriana Ahciarliu, ALB

Reprezentantii companiilor de leasing au facut o propunere catre autoritati, in vederea deblocarii finantarilor. Astfel, companiile garanteaza ca platesc ele, in maxim 3 luni, valoarea taxei de mediu, in cazul in care nu a fost platita anterior, pentru a putea fi inmatriculate masinile. Insa, pana in prezent nu au primit un raspuns de la autoritati.

“Dialogul continua cu autoritatile. Nu ne oprim din a cauta o rezolvare pentru ca este un business pierdut si clienti nemultumiti”, a subliniat Antoaneta Curteanu, presedintele ALB Romania.

Imbatranirea “falsa” a parcului auto

Secretarul general al ALB a precizat ca finantarile second-hand din primul trimestru (17% din total piata de leasibg) sunt afectate in mod direct de taxa de timbru.

“Masinile care sunt subiect de reinmatriculare se confrunta cu problema blocarii”, a spus Adriana Ahciarliu.
Ea a explicat ca taxa de mediu se plateste, la finalul contractului de leasing, de catre utilizatorul vehiculului, care devine proprietar. In cazul contractelor reziliate, taxa trebuie platita de catre compania de leasing, pentru ca ramane proprietar.

“Ceea ce se intampla acum este de fapt o imbatranire a parcului auto din Romania. Noi am vorbit in principal de vehiculele finantate in leasing, insa impactul este pe intraga piata de autovehicule rulate din tara. Imbatraneste odata cu valoarea acestei taxe. Este o imbatranire <cosmetizata> a parcului auto”, a mentionat Ahciarliu.

Practic, aceasta taxa se va adauga oarecum in pretul de vanzare al masinii. “Valoarea reziduala a masinii, dincolo de valoarea ei reala economica, va creste. Valoarea reziduala va creste cu valoarea timbrului de mediu”, a aratat Ahciarliu.

Ea a adaugat ca sunt multe masini de vanzare a caror taxa de mediu este mai mare decat suma reziduala.

DailyBusiness.ro a scris in repetate randuri, citand expertii in drept si industria auto, ca singura solutie pentru ca o astfel de taxa sa fie aplicata legal este sa fie transformata intr-un impozit auto sau sa fie inclus in pretul carburantilor. Cu alte cuvinte, sa fie platita de toata lumea.
Comentariile acestui material
 
Numele complet:*
ex: Ion Popescu
Adresa de email:*
Site personal:
ex: http://www.dailybusiness.ro/
Comentariul tau:*
ATENTIE! Camp obligatoriu.
 
 
 
KeyJobs - Job-uri premium
Miercuri, 13 Noiembrie 2019, 17:32
Alegeti frecventa cu care doriti sa primiti newsletterul:
Adresa dvs. de email:
Abonati-va la newsletter