- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Lifestyle

Noua tendinta pe piata mobilei: elemente mici, usoare si modulare

16 Jan, 00:01 • Redactia DailyBusiness
Romanii s-au plictisit de mobila din lemn masiv, sculptata, de masa din centrul sufrageriei si canapelele gigantice, in stilul anilor '80. Pe piata autohtona de mobila, tendintele s-au modificat de la an la an, iar "coltarii" din anii '90 si mobila din fag si stejar sunt inlocuite de bibliotecile din rafturi, canapelele ergonomice si dulapurile modulare.
Noua tendinta pe piata mobilei: elemente mici, usoare si modulare

Producatorii romani au inceput sa realizeze tot mai mult mobilier multifunctional, din materiale usoare, iar una din tendintele actuale este mobilierul modular, au spus, pentru DailyBusiness, specialistii din piata.

„Un mobilier construit din placi usoare, cu multe elemente ce pot fi usor modificate, simplu de transportat, usor de intretinut si care arata foarte bine. Asta vor majoritatea clientilor, mai cu seama ca preturile au ajuns sa nu mai fie la indemana oricui”, explica Aurel Rizea, presedintele Asociatiei Producatorilor de Mobila.

Modificarile sunt influentate de preturile tot mai mari ale materiilor prime si de cresterea cererii.

Intrarea pe piata a gigantului suedez Ikea a schimbat si mai mult perceptia consumatorilor asa ca, in prezent, cele mai bine vandute produse pe piata mobilei sunt cele care se raliaza noilor tendinte, in centrul carora se afla mobilierul multifunctional, spun specialistii.

„Romanii nu aveau pana acum alternativa pe piata mobilei, decat poate mobilierul la comanda”, declara Mihaela Muresan, marketing manager la Ikea.

„Mobilierul modular promovat de noi vine sa rezolve cateva din problemele consumatorilor romani. Pe de o parte, lipsa de spatiu, stim foarte bine ce suprafata au apartamentele de bloc, iar pe de alta parte, nevoile in crestere ale familiei, odata cu aparitia copiilor, de pilda. Nu in ultimul rand, la acest tip de mobilier conteaza pretul care este unul in concordanta cu puterea de cumparare”, a mai spus Muresan, pentru DailyBusiness.

Producatorii de mobila s-au conformat tendintei si, in conditiile cresterii pretului materiilor prime, par tot mai convinsi ca aceasta este solutia pentru mentinerea preturilor si implicit a vanzarilor la cote sustenabile.

„In conditiile in care preturile la lemn au crescut, in ultima perioada, cu 20-30%, carburantii s-au scumpit, energia electrica la fel, iar acum, in februarie, ar putea interveni si o majorare a pretului la gaze, si daca mai punem la socoteala si deprecierea leului, toate aceste costuri suplimentare fac ca acest tip de mobilier sa fie, probabil, singurul care poate mentine productia si vanzarile la cote cat de cat normale”, a spus Rizea.

Unii producatori cred in continuare viitorul mobilei clasice, din lemn masiv. De exemplu Viorel Catarama, presedintele Elvila, spune ca piata romaneasca este in crestere si se dezvolta pe toate segmentele.

„Intr-adevar, creste foarte mult segmentul mobilierului modular, dar, in aceeasi masura, exista o cerere tot mai mare pentru mobilierul clasic, din lemn. Pe masura ce puterea de cumparare a romanilor creste si se dau in folosinta tot mai multe noi spatii locative, mult mai generoase din punct de vedere al spatiului, cererea de mobila clasica, de valoare, urmeaza acest trend. Mobila romaneasca de valoare isi va gasi tot timpul cumparatori”, a declarat, pentru DailyBusiness, Viorel Catarama.

Marginean: Mobila va inceta sa mai fie un bun achizitionat pentru o viata

Directorul fabricii de mobila Silvarom, Ioan Marginean, spune ca schimbarea perceptiei clientilor cu privire la mobila poate ajuta industria autohtona sa reziste crizei de pe piata internationala si poate crea, pe viitor, o legatura permanenta intre producator si client.

„Modificarea perceptiei clientilor este cat se poate de pozitiva. Faptul ca s-a renuntat la ideea de a cumpara mobila pentru o viata si ca se prefera acest mobilier usor, modular, simplu si performant din punct de vedere al raportului pret/calitate, nu face decat sa vina in intampinarea ofertei”, spune Marginean.

„In Occident, a-ti schimba periodic mobila reprezinta un lucru absolut normal. La noi tendinta a aparut ceva mai greu, dar in anii care urmeaza va fi un trend mai puternic, fapt ce va ajuta fabricile sa produca periodic noi tipuri de mobilier, si, din aceasta situatie, vor avea de castigat atat clientii cat si producatorii”, a mai spus Marginean.

Piata mobilei creste in acest an cu aproape 8%, la 1,78 mld.euro

Pe fondul cererii tot mai mare de mobila modulara, piata de profil din Romania va inregistra in acest an vanzari de 1,785 de miliarde de euro, in crestere cu 8% fata de cel inregistrat in anul trecut, considera presedintele Asociatiei Producatorilor de Mobila din Romania, Aurel Rizea. In 2007, 75% din vanzari au reprezentat productia autohtona, procent ce s-ar putea mentine si in acest an, a mai spus Rizea.

In ceea ce priveste preturile, acestea vor creste in 2008 cu cel putin 8%, a estimat Ioan Marginean, cu precizarea ca majorarea preturilor la producatori va depinde in ce masura acestia folosesc materie prima din import.

„Preturile vor creste cu siguranta, procentul de majorare urmand sa difere de la un producator la altul, in functie de politica financiara a fiecaruia. Cert este ca, in conditiile deprecierii leului si a cresterii costurilor la utilitati, chiar din aceasta luna, majorarile se vor regasi in pretul final al produsului”, a declarat presedintele APMR.

„S-au scumpit toate, de la PAL-ul pe care il aducem din import, la transport si mai ales la costurile de import. In conditiile deprecierii leului, importurile au devenit mai scumpe cu circa 15-20% numai in ultimele 2-3 luni”, a declarat directorul de la Silvarom. „Mai mult chiar, in aceste zile s-a scumpit si pretul la lemnului autohton, cu 20-30%, metrul cub de fag fiind vandut acum cu 400 de lei”, a mai spus Marginean.

Singurii care au de castigat de pe urma deprecierii monedei nationale, ajuns la cotatia de 3,69 de lei/euro, sunt exportatorii care, in conditiile in care leul va continua sa se deprecieze, ar putea inregistra un profit suplimentar.

„Nu e un profit real si asta pentru ca avantajul aparent determinat de cursul de schimb este anulat de scumpirile de pe piata interna. Cum costurile de productie au crescut, iar la export preturile sunt destul de greu de modificat, contractele fiind realizate pe perioade destul de lungi de timp, toate diferentele sunt suportate de producatori”, a precizat reprezentantul celor 245 de producatori de mobila, membri ai APMR.

Potrivit acestuia, volumul exportului de mobila din Romania inregistrat in 2007 s-a situat in jurul valorii de 1,045 miliarde euro, iar importul a inregistrat o valoare de peste 390 milioane euro. Principalele tari spre care Romania exporta sunt Franta, Germania, Italia, Anglia, Olanda si SUA, iar primele trei tari de unde importa Romania sunt Italia, Germania si Polonia.

Romania se afla in prezent pe locul 27 in lume la productia de mobila, pe locul 22 din punct de vedere al exporturilor si pe locul 36 din punct de vedere al importurilor.

Principalii retaileri romani sunt Mobexpert, Elvila si Ikea.