- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Finante-Banci

UniCredit Tiriac: Nu ne intereseaza activele, vrem in Top 3 la produse

01 Apr, 00:01 • gecad.net
Banca UniCredit Tiriac vizeaza una din primele trei pozitii in clasamentul bancar, atat pe creditare cat si pe trezorerie, in conditiile in care activele au devenit un reper mai putin important, a spus Rasvan Radu, presedintele bancii.
UniCredit Tiriac: Nu ne intereseaza activele, vrem in Top 3 la produse

DailyBusiness:

Va afecta profitul extinderea anuntata de UniCredit Tiriac pentru acest an?
Rasvan Radu: In 2008, am putea vedea o crestere de profit mai mica decat in 2007. Avand in vedere extinderea planificata, cred ca anul acesta profitul nu va creste la fel ca investitiile sau veniturile.

DB: Cum a evoluat finantarea pe segmentul creditelor ipotecare, ca medie lunara, dupa ce banca centrala a aprobat normele proprii de creditare?
RR: Nu as putea face o comparatie intre volumul mediu lunar de credite acordate inainte si dupa aprobarea noilor norme. Ma astept insa ca imprumuturile ipotecare sa urce cu aproximativ 30-40% in 2008, in raport cu 2007.

DB: Ati anuntat ca unul din segmentele de dezvoltare pentru 2008 va fi creditele de consum. Cat de agresivi veti fi pe acest segment si cum veti gestiona riscul creditarii?
RR: Cred ca riscul asumat pe partea de credite de consum depinde mult de scoring si de activitatea de collection (echipe de recuperare). Astfel, rata de pierderi depinde de modul in care se face scoringul si de cat de adaptat este acesta la conditiile pietei. Aici are un cuvant de spus si experienta bancii. De asemenea, conteaza cum functioneaza echipele de recuperare. Cine are scoring performant si un collection bun poate creste foarte agresiv fara sa aiba un cost al riscului foarte mare.

DB: Ati mentionat ca profitul a crescut in 2007 pe fondul optimizarii costurilor si nu neaparat datorita cresterii veniturilor. In ce a constat optimizarea costurilor?
RR: Costurile de operare ale UniCredit Tiriac sunt mult sub media bancara, iar costul riscului este practic la jumatate fata de media bancara. In 2007, am apelat la standardizare, am facut „re-engineering” la toate fluxurile existente, adica am incercat sa anulam suprapunerile si sa eliminam timpii morti din activitatea noastra. Retailul este de fapt ca o fabrica, cu cat automatizezi mai mult, cu atat ai rezultate mai bune.

DB: Cum v-a ajutat specializarea unitatilor, pe clienti retail si corporate?
RR: Specializarea unitatilor ne ajuta in special la calitatea serviciilor si la un confort mai mare al clientilor.

DB: Pe ce loc va vedeti in sistemul bancar, in 2008?
RR: Noi ne uitam mai mult la produse decat la active. Pe segmentul creditelor oferite clientilor mari si multinationalelor, ne vedem undeva pe primele 3 pozitii, ca si in cazul companiilor in general. La produsele de trezorerie, cred ca vom fi tot pe primele 3 locuri.

DB: Si in ce priveste domeniul de retail?
RR: Pe partea de retail, cred ca ne vom situa pe primele trei locuri pe segmentul finantarilor oferite celor cu venituri mai ridicate si undeva in primii 5 pe partea de mass market, unde abia acum intram. In trei ani vom creste insa si ne vom consolida pozitia si pe acest din urma segment, pentru ca apoi sa tintim mai sus.

DB: Ca active, pe ce loc se va situa UniCredit Tiriac?
RR: Din punctul nostru de vedere, modul in care se calculeaza acum activele este irelevant. Sunt prea multe variante la nivelul tuturor bancilor din sistem. De exemplu, conform acelorasi standarde de contabilitate, indiferent daca e vorba de IFRS sau RAS, daca o banca detine 20% din firma de leasing nu o consolideaza, dar daca detine 51% atunci o consolideaza. Unele banci consolideaza aceste active, iar altele nu. De aceea spun ca este irelevanta cota de piata dupa total active.

DB: Cum vedeti rezolvata aceasta problema?
RR: Cred ca trebuie sa existe un proiect comun la nivelul asociatiei bancare sau al bancii centrale care sa puna pe aceleasi baze calculul activelor.

DB: In aceasta situatie, cum va veti masura performanta raportat la sistem, in 2008?
RR: Indicatorul pe care ni l-am luat ca reper in 2008 este cota de piata din punct de vedere al veniturilor. Incercam sa minimizam cat mai mult activele fixe si vrem ca ponderea creditelor in total active sa fie cat mai mare. Astfel, venituri sunt si creditele externalizate si vanzarile prin intermediul firmei de leasing, cu toate ca activele pe acest segment nu le gasim consolidate la banca. Totodata, am putea infiinta o societate de consumer finance si atunci creditele acordate aici nu le vom vedea inregistrate la banca, ci la aceasta societate. Pe noi insa ne intereseaza veniturile realizate.