- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Lifestyle

Amenajarea birourilor costa corporatiile pana la 3.000 de euro pe angajat

19 Mar, 00:01 • cristina.mihai
Bugetul pe care il aloca firmele medii si mari pentru amenajarea spatiului de lucru variaza intre 300 si 3.000 euro per angajat, in functie de complexitatea proiectului si valoarea mobilierului, spun reprezentantii unuia dintre principalii jucatori pe piata de profil locala.
Amenajarea birourilor costa corporatiile pana la 3.000 de euro pe angajat

Valoarea investitiei este stabilita si in functie de destinatia sediului respectiv (back-office sau birou central, reprezentanta), pozitia in ierarhie a utilizatorului, nivelul de ergonomie si accesorizare dorit sau standardele corporatiste impuse la nivel mondial, conform companiei Corporate Office Solutions (COS).

Printre clientii COS in Romania se numara nume precum Orange, Vodafone, BRD sau Coca-Cola. COS se lupta cu firme precum Mobexpert sau Mio Dino pe o piata in valoare de 60-70 milioane euro.

„Bugetele alocate de companii variaza in general intre 300 si 3.000 euro per angajat. Exista si companii care cheltuiesc mai mult, dar acestea deja investesc in produse de lux. Important este, mai mult decat nivelul investitiei, sa gasesti solutia potrivita pentru compania ta”, a declarat Horatiu Didea, directorul comercial al Corporate Office Solutions, care detine 25-30% din piata amenajari de spatii de birouri de clasa A din Romania, conform estimarilor proprii.

„In 2007, potrivit estimarilor noastre, piata amenajarilor pentru spatii de birouri de clasa A s-a situat undeva intre 60 si 70 de milioane de euro”, a precizat Didea, adaugand ca in 2008 se estimeaza o crestere a pietei de 10-15%, in contextul in care in perioada 2008-2009 se vor finaliza mai multe cladiri de birouri, parte dintre ele de clasa A.

In prezent, investitia la care se ridica amenajarea spatiului de lucru este undeva intre 100 si 400 pe metrul patrat. Tarifele s-au majorat cu pana la 100%, in mare parte datorita cresterii costurilor de manopera, costul accesoriilor (jaluzele, mochete etc.) inregistrand cresteri de doar 1-5%.

„In 2007 s-a inregistrat un boom in ceea ce priveste cererea de produse arhitecturale si servicii de design, pe fondul ridicarii standardelor de amenajare a locului de munca si educarii clientiilor, acestia simtind necesitatea de a avea un concept integrat, mai bine gandit de planificare a spatiului”, a precizat Didea.

Cererea in 2007

Tendintele in materie de amenajari pentru medii de lucru au aratat anul trecut ca se pune tot mai mult accentul pe crearea unor medii deschise, versatile si durabile, in acord cu dinamica si dezvoltarea companiilor.

Un element care si-a facut loc in amenajarile spatiilor de birouri sunt peretii de sticla, folositi pentru biroul managerului. Acest element determina, potrivit specialistilor, o atmosfera mai „deschisa” la birou.

„Printre preferintele clientilor nostri in 2007 s-au numarat partitiile demontabile, flexibile, ce asigura echilibrul necesar intre nevoia de comunicare si cea de a avea un spatiu destinat concentrarii, precum si produsele de mobilier premium, ce respecta principiile de ergonomie recunoscute la nivel mondial si ofera o durata de viata mai mare, peste media intalnita in piata”, a explicat Didea.

„Cand am venit in Romania (n.r.-in 1997), primul lucru cu care ne-am confruntat a fost mentalitatea angajatorilor, care nu erau pregatiti inca sa investeasca mai mult pentru amenajarea spatiilor de lucru. Astazi, angajatorii au ajuns sa constientizeze mai mult ca oricand nevoia de a crea medii de lucru in care angajatii sa se simta confortabil si sa vina cu placere la munca”, a declarat Christophe Weller, managing partner la Corporate Office Solutions.

„Practic, dinamica pietei muncii a atras dupa sine noi criterii de motivare a angajatilor, resursele financiare incetand a mai fi singura metoda de motivare”, a adaugat Weller.

Care vor fi tendintele in 2008

Pentru 2008, companiile vor cauta solutii de amenajare a spatiului de lucru care sa le permita recuperarea maxima a investitiei, prin maximizarea spatiului.

„Astfel, se va pune in continuare accentul pe ergonomie si functionalitate si estimam ca va creste cererea pentru solutii inovatoare in materie de mobilier de birou ce asigura beneficiarului un spatiu mai mare pentru depozitare, prin faptul ca permit folosirea inclusiv a spatiului de deasupra biroului”, a declarat Horatiu Didea.

In materie de design, tendintele 2007-2008 merg pe design-ul geometric, iar culorile cel mai des intalnite in mobilierul de birou sunt nuantele de gri, albul precum si materialele de tip „rezidential” (lemn in nuante calde, luminoase).

Cererea vine, pe de o parte, de la companiile care isi muta sediul central intr-o cladire sau spatiu nou. „Pentru acestea asteptam investitii mari in sedii reprezentantive, sisteme de partitionare „inteligente” (orientate si spre design), aceste companii fiind orientate catre investitiile durabile, in ergonomie, flexibilitate, accesorizare si atmosfera placuta la birou”, a spus Didea.

Pe de alta parte, cererea va veni de la companiile care isi vor deschide fie back-office-uri, fie call-centere sau centre de operatiuni.

„Specificul acestui tip de investitie este maximizarea eficientei folosirii spatiului si orientarea catre costuri minime cu mobilierul de birou si partitionarea, uneori in detrimentul nivelului de calitate”, a precizat Horatiu Didea.

Compania planuieste sa se extinda in provincie in urmatorii 3 ani

In 2007 Corporate Office Solutions, parte a grupului multinational Office Sollutions, a inregistrat o cifra de afaceri de 14,5 milioane de euro, detinand o cota de 25-30% din piata amenajarilor pentru spatii de birouri de clasa A.

„Pentru urmatorii trei ani, urmarim sa ne extindem activitatea si in alte orase(n.r.-compania este momentan prezenta doar in Bucuresti). Avem in vedere gasirea unor parteneri strategici, fie antreprenori locali cu potential, fie companii care activeaza deja pe piata mobilierului pentru birouri. Desigur, nu excludem posibilitatea de a deschide birouri proprii de reprezentare, iar modalitatea prin care ne vom extinde ramane deschisa, putand sa difere in functie de oras”, a mai spus Weller.

Corporate Office Solutions s-a lansat pe piata in anul 1997 ca singurul distribuitor autorizat pe plan local al produselor grupului Steelcase, unul dintre cei mai mari producatori mondiali de mobilier pentru birouri.

La sfarsitul anului 2007, COS a fondat o divizie proprie specializata in furnizarea de servicii de instalatii mecanice si electrice pentru cladiri de birouri si spatii comerciale, compania detinand in prezent capacitatea de a livra „la cheie” proiecte de amenajari pentru spatii de birouri.

In cei 10 ani de activitate, Corporate Office Solutions a livrat peste 3.500 de proiecte de amenajari de spatii de birouri, detinand un portofoliu de peste 600 de clienti.

Printre clientii companiei se numara Orange, Vodafone, Cosmote, Coca-Cola, Michelin, Colgate-Palmolive, British American Tobacco, Philip Morris, Mercedes-Benz, Saint Gobain, Banca Mondiala, BRD – Groupe Societe Generale, ABN AMRO, Generali, Aviva, Citibank, Microsoft, Oracle sau Hewlett-Packard.

O alta companie care activeaza pe piata amenajarilor de birouri in Romania este Capa Bel Rom, firma cu capital olandez.