- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Real Estate

Ben Ami, Neocity: Piata imobiliara din Constanta, mai interesanta decat cea din Bucuresti

22 May, 01:01 • Redactia DailyBusiness
Extinderea pietei spre provincie, proiectele pentru clasa medie si complexurile imobiliare de anvergura vor fi principalele tendinte ale pietei de real-estate in continuare, a estimat Nimrod Ben Ami, CEO al Neocity Group Romania si director general City Park Mall of Constanta, intr-un interviu pentru DailyBusiness.
Ben Ami, Neocity: Piata imobiliara din Constanta, mai interesanta decat cea din Bucuresti

Neocity Group este o companie israeliana de dezvoltari imobiliare care a intrat in 1999 pe piata imobiliara din Romania, fiind formata de trei companii israeliene private, Mivnei Gazit Ltd, Petrolgas Group Ltd. si The Gemolab Real Estate Group Ltd. Grupul deruleaza investitii in Israel, tarile EuropeiCentrale si de Est (Romania, Cehia, Polonia, Ungaria) Canada si Africa.

DailyBusiness: Care sunt ultimele investitii ale companiei pe rezidential si comercial, avand in vedere investitiile totale anuntate de 1 mld. euro in perioada 2006-2009?
Nimrod Ben Ami: Am achizitionat doua terenuri de curand, unul in Ovidiu, Constanta, unde vom construi un viitor ansamblu rezidential si cel de-al doilea in Pipera, ce va fi destinat unei cladiri de birouri. Vom mai dezvolta si proiectul Neocity 3 din Dorobanti, tot o cladire de birouri. In sectorul comercial, momentan ne concentram asupra mall-ului din Constanta.

DB: Veti modifica bugetul de investitii?
BA: Bugetul alocat initial poate suporta o crestere, in conditiile in care gasim oferte foarte bune, pe baza carora ne putem extinde atat in Bucuresti, cat si in alte orase din tara.

DB: Ati putea da mai multe detalii despre proiectul din Ovidiu, Constanta?
BA: Am achizitionat in Ovidiu un teren de 320.000 metri patrati, pe care vom dezvolta un ansamblu de locuinte si zone de agrement. Intentionam sa investim aproximativ 180 milioane de euro in acest proiect, aflat deja in stadiul de proiectare.

DB: Cand va fi lansat acest proiect?
BA: LA sfarsitul anului sau la inceputul lui 2008.

DB: De ce ati ales Constanta ca destinatie pentru dezvoltarea proiectelor imobiliare Neocity?
BA: Pentru ca este o piata mai interesanta, cu un potential imobiliar diferit de cel al Bucurestiului, datorita faptului ca este un oras de vacanta.

DB: In ce fel este o piata mai interesanta?
BA: Referindu-ne la City Park Mall din Constanta, chiriile au fost fixate la niveluri ceva mai mari decat in Bucuresti, tinand cont ca veniturile chiriasilor unui mall din Constanta vor fi mai mari decat veniturile unuia din capitala. De ce? Pentru ca este un oras de vacanta, oamenii vin acolo mai ales in timpul verii, pentru a se distra, iar cheltuielile facute de ei sunt mai mari in perioada vacantei. In plus, venitul per capita permite localnicilor sa cheltuie cel putin la fel ca si cei din Bucuresti.

DB: Cand veti lansa City Park Mall?
BA: La jumatatea lunii noiembrie, anul acesta, vom lansa proiectul. Acum constructia se afla la nivel de suprastructura, fiind foarte aproape de finalizare.

DB: Ce procent din spatiile comerciale ale City Park Mall au fost contractate?
BA: Aproape toate spatiile comerciale au fost contractate, adica in proportie de peste 90%.

DB: Ce probleme specifice va pune piata romaneasca?
BA: Exista mai multi factori in domeniul imobiliar care pot duce la intarzierea finalizarii unui proiect, insa noi incercam sa anticipam problemele ce ar putea aparea, pentru a realiza lucrarile in timpul estimat initial. Spre exemplu, un factor important il reprezinta firmele de constructii. Noi, in Israel, lucram cu muncitori romani calificati si suntem foarte multumiti de calitatea serviciilor oferite. Aici, am avut surpriza sa aflam ca multe firme nu au capacitatea de a prelua proiecte de mare anvergura.

DB: In iulie 2006 ati anuntat un numar de 2.700 de apartamente ale complexului rezidential NeoPeninsula. S-a pastrat aceasta valoare?
BA: Nu, pentru a satisface cererea foarte mare de pe piata, am marit numarul de locuinte anuntat initial, la peste 3.200.

DB: Va merge compania in continuare pe aceasta linie a proiectelor mari?
BA: Cu siguranta vom continua sa ne axam pe proiecte mari. Aceasta evolutie se bazeaza pe experienta acumulata in urma dezvoltarii celor doua cladiri de birouri din Dorobanti – Neocity Tower 1 si 2, care s-au dovedit a fi insuficiente in raport cu cererea.

DB: Credeti ca pe termen lung vor fi mai profitabile preoiectele mari?
BA: Un teren mare face in mod natural o selectie de investitori. Un teren de cateva zeci de milioane de euro poate fi cumparat doar de un investitor mare, ceea ce este o promisiune asupra calitatii proiectului, insa profitul depinde de calitate nu de marime. Sunt proiecte mici foarte bune si proiecte mari foarte proaste.

DB: Va ganditi sa atacati alte segmente ale pietei rezidentiale, cum ar fi casele ecologice, case pentru clasa medie, case de vacanta?
BA: Neocity a achizitionat si un teren in Saftica de 50 de hectare, marginit de padure, unde ne gandim sa dezvoltam un ansamblu rezidential destinat persoanelor cu venituri medii, catre finalul acestui an sau la inceputul anului urmator.

DB: Ce element considerati ca este cel mai important in cumpararea unei locuinte pe piata romaneasca: dezvoltatorul, pretul sau amplasarea proiectului?
BA: Pretul este primul element pe care il ia in considerare un cumparator. Am convingerea ca in curand se va tine cont mai mult si de calitatea constructiei, firma dezvoltatoare si de locatie.