- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Știri interne

Când începe UMB lucrările pentru Autostrada Lugoj – Deva. Ce trebuie să facă Ministrul Transporturilor pentru ca lucrările să fie demarate

15 Sep, 22:43 • Cornel Ghimeșan
Pentru UMB să poată demara lucrările pentru Autostrada Lugoj - Deva este nevoie ca Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, să semneze un Ordin prin care să își dea acordul pentru defrișarea a 18 hectare de pădure.
Când începe UMB lucrările pentru Autostrada Lugoj - Deva. Ce trebuie să facă Ministrul Transporturilor pentru ca lucrările să fie demarate

Lucrările efective pe Autostrada A1 Lugoj – Deva nu vor începe până în noiembrie, după ce Proiectul Tehnic va fi predat și după ce ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, va semna Ordinul pentru a permite scoaterea din fondul forestier a 18 hectare de pădure, pe o lungime de 2 kilometri din traseul total de aproape 10 kilometri. Această informație a fost furnizată de către CNAIR într-un răspuns dat publicației Opinia Timișoarei.

Citește și: Sebastian Burduja îi declară război lui Nicușor Dan, după ce un milion de bucureșteni riscă să rămână fără căldură şi apă caldă la iarnă. „Dacă administrația nu e în stare, preluăm noi sistemul”

De la momentul în care Ordinul pentru începerea lucrărilor va fi emis, UMB și partenerul lor din Bosnia Herțegovina vor avea la dispoziție 34 de luni pentru a finaliza lucrările, cea mai dificilă etapă fiind reprezentată de construcția tunelurilor de 2 kilometri. Este un calendar extrem de strâns pentru acest proiect inclus în PNRR, mai ales având în vedere că UMB are deja în lucru aproape 500 de kilometri de autostrăzi și drumuri expres, iar pe unele loturi lucrările avansează cu dificultate.

„Proiectarea nu s-a finalizat încă, este în termen. După ce se va finaliza, trebuie obținută Autorizația de Construire. În paralel, se așteaptă ordinul de ministru pentru scoaterea din fondul forestier a restului de pădure. Până acum s-a facut decopertarea în zone în care nu a fost nevoie de ordin. Constructorul a estimat că în noiembrie va începe lucrările”, au transmis reprezentanții CNAIR.

Deoarece nu există un punct de referință pentru comparație și pentru că pe Autostrada A1 Lugoj – Deva pot fi utilizate atât forarea parțială cât și metoda cut&cover pentru construirea galeriilor, nu putem estima cu precizie durata lucrărilor. Cu toate acestea, avem estimări oficiale pentru un tunel clasic (forat) de 1,3 kilometri, similar cu cel de pe Autostrada A1 Curtea de Argeș – Tigveni, numit Momaia Argeș.

Antreprenorul estimează un termen de 2 ani pentru săpătura tunelului, 1 an pentru căptușarea interioară și până la 8 luni pentru instalarea echipamentelor și testare”, spunea, în martie, secretarul de stat Ionel Scrioșteanu

Ce termen trebuie să respecte UMB

Chiar dacă ministrul Grindeanu anunțase inițial că lucrările vor începe în luna mai sau iunie, el a declarat pe 25 august că UMB a avut un nivel redus de pregătire pe șantier. În realitate, termenul pe care UMB îl are pentru predarea Proiectului Tehnic este până în noiembrie, cu ordinul de începere a lucrărilor fiind emis în decembrie 2022.

Pe data de 14 octombrie 2022, CNAIR și UMB au încheiat contractul pentru un tronson de aproape 10 kilometri între Margina și Holdea, iar faza de proiectare a început la data de 5 decembrie 2022, având o durată estimată de 11 luni. Valoarea acestui contract se ridică la 1,8 miliarde de lei, cu aproape un miliard de lei finanțare prin PNRR. UMB a format o asociere cu EuroAsfalt, o companie constructor din Bosnia-Herțegovina cu experiență în proiecte similare în Balcani. Construcția galeriilor va fi realizată folosind metodele cut&cover și tunel forat cu metoda NATM.

Pentru a justifica întârzierea în demararea lucrărilor pe secțiunea Sibiu – Nădlac, oficialii din domeniul transporturilor au atribuit această întârziere prezenței urșilor și au susținut că măsurile de protecție a mediului sunt prea restrictive, cu toate că Comisia Europeană a asigurat finanțare nerambursabilă pentru acest proiect cu condiția construirii acestuia. Menționăm că acordul de mediu nr. 07/09.09.2010 (revizuit în 2013 și 2016) emis pentru autostrada Lugoj – Deva impune construirea a trei ecoducte și a două tuneluri pe segmentul cuprins între kilometrii 27+620 și 56+220, în scopul asigurării și menținerii permeabilității pentru carnivorele mari.

Lotul de autostradă dintre Holdea (județul Hunedoara) și Margina (județul Timiș) are o lungime de aproape 10 km, din care 2 km reprezintă tuneluri cu galerie dublă. La începutul anului, ministrul Grindeanu prognoza că lucrările vor începe în luna mai sau iunie. Contractul a fost semnat în anul 2022 cu Asocierea UMB – Euro Asfalt, o companie din Bosnia-Herțegovina cu experiență în construcția de tuneluri pe autostrăzile din Balcani. Durata totală de execuție este de 45 de luni, dintre care primele 11 luni sunt dedicate proiectării, iar restul de 34 luni vor fi alocate execuției propriu-zise.

Alte articole: Alertă la nivel european, după ce Volkswagen ar plănui să oprească producția unui model utilizat de milioane de oameni

Trăim în secolul vitezei, în secolul în care ORICE este la un click distanța, iar diferențele sunt dictate de calitatea “ambalajului”. Trăim în secolul în care suntem victimele dezinformării ... citește mai mult