- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Știri interne

Ce se întâmplă cu zilele de concediu restante în cazul salariaților cu medical prelungit. În ce condiții primești bani pe ele

30 Aug, 12:50 • stefan.vlad
Ce se întâmplă cu zilele de concediu restante în cazul salariaților cu medical prelungit. Incapacitatea temporară de muncă a salariatului este una dintre situațiile în care contractul de muncă este suspendat de drept, fiind suspendate și toate termenele care au legătură cu  încheierea, modificarea, executarea sau încetarea lui.
Ce se întâmplă cu zilele de concediu restante în cazul salariaților cu medical prelungit. În ce condiții primești bani pe ele

Ce se întâmplă cu zilele de concediu restante în cazul salariaților cu medical prelungit. Concediul de odihnă anual este un element important al relației de muncă, iar compensarea în bani a acestuia este posibilă numai în situația în care contractul de muncă încetează, nefiind prevăzută nicio altă variantă.

Ce se întâmplă cu zilele de concediu restante în cazul salariaților cu medical prelungit

Numărul zilelor prevăzut în contractul individual și/sau colectiv de muncă nu va fi diminuat, chiar dacă este vorba despre o situație de suspendare a contractului individual de muncă, potrivit Codului Muncii, care spune că „la stabilirea duratei concediului de odihnă anual, perioadele de incapacitate temporară de muncă și cele aferente concediului de maternitate, concediului de risc maternal și concediului pentru îngrijirea copilului bolnav se consideră perioade de activitate prestată”.

În cadrul acestui alineatului (5) al art. 145 din Codul muncii, legiuitorul a prevăzut atât varianta în care salariatul, imediat după refacerea capacității de muncă va continua efectuarea zilelor de concediu neefectuate, dar și pe cea în care diferența este reprogramată, se presupune că tot în cursul anului respectiv sau, dacă nu este posibil, angajatorul le va acorda în cel mult 18 luni începând cu anul următor celui în care s-a născut dreptul.

Altă situație este cea în care incapacitatea temporară de muncă se menține pe întreaga perioadă a anului calendaristic, iar zilele de concediu corespunzătoare vor fi efectuate în același interval, 18 luni începând cu anul următor celui în care s-a născut dreptul.

Programarea concediilor se face de către angajator, însă consultarea salariaților, colectiv sau individual, este obligatorie și chiar dacă nu avem o veritabilă negociere, aplicarea art. 8 alin. (1) și (2) din Codul muncii, adică respectarea principiului consensualității și al bunei-credințe, ar putea conduce la un acord pe care ambele părți să-l respecte, potrivit Avocatnet.ro.

Bugetarii au zile libere cu carul în fiecare an

Un singur angajat beneficiază de până la 50 zile de concediu anual, zile nelucrătoare, la care se adaugă și cele libere oficiale de la stat.

Conform Hotărârii de Guvern din 8 mai 1992, un angajat de la stat are între 21 și 25 zile de concediu. Acestea se acordă în funcție de vechimea în muncă, astfel: 21 de zile pentru cei cu o vechime de până la 10 ani și 25 de zile pentru cei cu o vechime de peste 10 ani. Totodată, există instituții care le acordă bugetarilor între 3 și 10 zile de concediu pentru condiții vătămătoare de muncă.

Astfel, un salariat cu o vechime de peste 10 ani are 35 de zile libere în fiecare an. La cele 35 de zile de concediu anual se adaugă și zilele libere oficiale date de stat. Bugetarii primesc, în total, circa 50 zile libere, la care se mai adaugă și punțile acordate de stat în anul respectiv.

Codul Muncii prevede 16 zile considerate sărbători legale, la care se mai adaugă 3 zile libere, puncte, decise de Guvern. Salariații din sectorul public au în 2023 mai multe „minivacanțe” de 4 zile, atunci când zilele libere sunt precedate sau urmate de cele de weekend: de 24 ianuarie – Ziua Unirii Principatelor, de 1 iunie – Ziua Copilului, de 15 august – Adormirea Maicii Domnului. Totodată, salariații de la stat beneficiază de o minivacanță și de Paște, de Ziua Națională și de Crăciun. (Citește AICI mai multe detalii)