- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Știri interne

„Cutia neagră” pentru mașini, obligatorie în România din iulie 2024. Ce este și cum se folosește EDR

23 Apr, 11:33 • Bocioacă Bianca
Comisia Europeană a decis ca, din vara acestui an, „cutia neagră” pentru mașini să fie montată obligatoriu pe toate autoturismele noi. Ce este EDR și cum va fi folosit noul dispozitiv.
„Cutia neagră” pentru mașini, obligatorie în România din iulie 2024. Ce este și cum se folosește EDR

Comisia Europeană a decis să introducă un nou tip de dispozitiv pentru a facilita analiza producerii unui accident rutier. „Cutia neagră” auto va fi montată din luna iulie 2024 pe toate mașinile noi, obligatoriu.

Ce este „cutia neagră” pentru mașini

„Cutia neagră”, Event Data Reader (EDR), va deveni obligatorile pentru toate autovehiculele înmatriculate începând cu data de 6 iulie 2024, potrivit deciziei CE.

Citește și: Avertismentul experţilor auto: accesoriile suplimentare montate pe maşini pot creşte consumul de combustibil

Dispozitivul este inspirat din aviație, unde avioanele sunt dotate cu o „cutie neagră”. Echipamentul are scopul de a colecta și stoca informații de la majoritatea componentelor vehiculului, potrivit promotor.ro.

Ceea ce face EDR este să înregistreze date și evenimente în timpul deplasării mașinii, care ar putea avea relevanță în cazul unui accident de circulație.

Ce informaii vor fi salvate

  • viteza de deplasare
  • poziția pedalelor de accelerație și frână (cât de tare a fost apăsată pedala)
  • turația motorului
  • ungiul de virare
  • activitatea sistemelor de siguranță precum ABS-ul și sistemul de control al stabilității
  • momentul declanșării airbag-urilor
  • purtarea centurilor de siguranță, etc

„Cutia neagră” va înregistra toți acești parametri în timp real, însă, salvarea lor se va face numai în cazul unui accident. EDR va înmagazina doar datele înregistrate cu 5 secunde înainte de momentul impactului și 3 secunde după impact.

Citește și: Noi obligații pentru firmele care colectează și dezmembrează mașini uzate. Lege promulgată de Klaus Iohannis

Introducerea dispozitivului ridică și semne de întrebare, în special în ceea ce privește protecția datelor și a vieții private.

Comisia European a sublinait faptul că noul sistem nu va permite identificarea proprietarului mașinii sau a șoferului și nu va putea înregistra audio sau video, iar Parlamentul European va defini clar și precis dirata păstrării datelor, precum și persoanele sau entitățile care le vor putea consulta.

Citirea datelor se va face prin interfața de diagnosticare prin mufa OBD. Dacă mufa OBD este distrusă în timpul unui accident, datele vor fi descărcat cu ajutorul unui aparat special.