Jocurile si
gamificationul vor avea un rol urias in educatie, anticipeaza reprezentantii agentiei digitale Possible Ungaria, cu cifra de afaceri de aproape 9 milioane de euro in 2014. Acestia au vorbit intr-un interviu acordat DailyBusiness.ro despre "edutainment", precum si despre colaborarea cu echipa din Romania.
Tibor Gulyas - Innovative Technology Lead, Possible Games, Ungaria si Andras Nagy - Project Director, Possible Ungaria au participat recent la Digital Forum Romania.
Possible CEE este o agentie
digitala full-service cu o experienta de peste 18 ani, ce detine in
portofoliu clienti regionali precum: Tesco, Carrefour, Air France
KLM, Sanofi – Aventis, MOL, Accenture Services, 1Hotels, Delaco,
P&G, Coca – Cola, Telenor, Raiffeisen Bank, ATV, Minimax,
Generali, AXA, etc.
Agentia ofera servicii de strategie, media,
communication & design, creatie, tehnologie si mobile
advertising. Agentia are, de asemenea, o componenta
foarte importanta de gamification.
1. Cum decurge
colaborarea cu echipa din Romania? Care sunt cele mai mari
dificultati pe care le intampinati si cum procedati pentru a le
depasi?
Tibor: Lucram cu
echipa din Romania in fiecare zi si folosim toate tool-urile unei
agentii de digital: conferinte video, chaturi video prin skype sau
skype for business, cam aceleasi tooluri de project management (Atlas
Engine) si software-ul care ne ajuta sa depasim orice tip de problema
care ar putea aparea pentru ca nu suntem in aceeasi locatie. Dar
procedam asa de foarte multi ani deja si am castigat multa experienta
in acest timp si suntem intr-o etapa in care putem gestiona orice fel
de problema.
Andras: Singurul
aspect mai putin placut tine de diferenta de fus orar. Atunci cand
lucram peste program si implicit echipa din Romania ajunge sa lucreze
si mai mult din aceasta cauza. Incercam sa evitam insa aceasta
situatie pe cat posibil.
2. Ce rol are
echipa din Romania in proiectele comune cu cea din Ungaria? Cat de
des aveti sedinte/intruniri live sau pe Internet?
Tibor: Nu, nu este
de fiecare data la fel. Depinde de fiecare proiect in parte. Echipa
din Romania este responsabila in general mai mult pentru Client
Service, Account Management, Project Management, concept creative, UI
design, UX experience si planning. De cele mai multe de zona de
dezvoltare a proiectelor se ocupa biroul din Ungaria, pentru ca acolo
avem o echipa mai mare de developperi. Dar echipa din Romania detine
toate informatiile si insighturile locale si noi ne bazam total pe
cunoasterea lor de piata.
Sunt cazuri in care
trimitem chiar 4 developperi la biroul din Bucuresti, atunci cand
avem un proiect in care timpul este foarte scurt si situatia este
foarte presanta. Situatia functioneaza si in celalalt sens, echipe
din Romania venind la biroul din Budapesta pentru o saptamana sau
doua. Cu atat mai mult cu cat este nevoie de un specialist pe un
anumit proiect si pe care una dintre echipe nu il are.
3. Care dintre
jocurile companiei care se bazeaza pe spiritul antreprenorial
inregistreaza cele mai mari succese?
Tibor: Nu cred ca
aceste jocuri se bucura de un succes mai mare decat celelalte.
Andras:
Agentiile pe care le privim drept modele si care consideram ca
urmeaza modele sanatoase si de succes incearca sa isi diverisifice
serviciile. De exemplu, Grey Londra a realizat un partneriat prin
care a creat un produs pentru Volvo
(http://www.adweek.com/adfreak/volvo-and-grey-london-invent-invisible-paint-lights-cyclists-night-163711).
Pornind de la pozitionarea brandului Volvo foarte atent creata in
jurul conceptului de siguranta, echipa Grey a realizat un spray
invizibil, care in momentul in care il pulverizezi pe haine si mergi
pe bicicleta, iar farurile unei masini se apropie de tine, sprayul
devine vizibil si te ajuta sa eviti orice tip de accident. Aceasta
este o idee complet diferita de ceea ce ar face in mod normal o
agentie de publicitate. Ei au venit cu o idee care a presupus crearea
si lansarea unui produs. Si desi dezvoltarea de produs nu este
neaparat o activitate des intalnita prinrtre serviciile unie agentii
de digital sau de publicitate clasice, cred ca spre acest drum ne
indreptam. Aici se afla viitorul.
Agentiile trebuie sa
invete sa riste mai mult, sa aiba un mai mare spirit antreprenorial
si sa incerce sa gaseasca noi servicii si oferte care pot fi
marketate si monitorizare la randul lor. Chiar daca ai un business
stabil si recunoscut in piata trebuie sa te gandesti la ce se
intampla in restul lumii si unde sunt tendintele la nivel global. Sa
ne uitam la companii precum airbnb si uber care schimba categorii si
industrii intregi, fiind disruptive si inovative.
Avand mai multe
proiecte, fiind deschisi catre nou, ne ajuta sa descoperim noi idei
si ne deschid noi oportunitati de business.
Tocmai de aceea
multe agentii digitale cand creeaza un soft intern, dupa o perioada,
realizeaza ca acesta poate sa fie la fel de util si de interesant si
pentru restul pietei si care poate sa fie tratat ca un produs demn de
marketat si de monetizat. Ca o unitate de business de sine
statatoare.
4. Din punctul
vostru de vedere, care sunt cele mai de succes jocuri ale voastre?
Tibor: Fiecare joc
in sine este unul de succes si de care suntem mandri, din punctul meu
de vedere. Aceasta nu inseamna ca fiecare joc este unul de succes din
punct de vedere financiar. De exemplu „Merchants of Space” se
monetizeaza foarte bine. Face o suma foarte amre de bani comparat cu
numarul de utilizatori care il joaca frecvent.
Andras: „The
Adventures of Poco Eco” a avut un mare succes la nivel global, iar
„My Little Tesco” se bucura de un succes impresionant la nivel
regional. Motiv pentru care a fost acum extins de la piata din
Ungaria pe inca alte trei piete: Cehia, Polonia si Slovacia. Succesul
nu s-a manifestat doar pe mobil, pe iOS si Android, fiind lansat si
pe windows phone si ca joc de windows desktop.
5. De unde sunt
inspirate povestile din spatele acestor jocuri precum Tap Company?
Tibor: Depinde de la
proiect la proiect. In cazul „Adventures of Poco Eco” inspiratia
a venit de la muzicianul cu care am colaborat iamyank. Pentru „My
Little Tesco” cred ca este destul de evident de unde a venit
inspiratia. Clientul si-a dorit sa ofere un insight despre cum
functioneaza Tesco. Pentru „Merchants of Space”, care este un joc
sci fi si de constructie in spatiu, bazat pe acelasi motor ca si „My
Little Tesco”, inspiratia a venit din succesul reportat de „My
Little Tesco” si din faptul ca artistul nostru care a lucrat la
crearea lui este foarte pasionat de zona sci fi. Deci acest tip de
arta a fost inspiratia noastra.
Echipa merita si
trebuie sa straluceasca, fiecare membru al ei trebuie sa aiba sansa
de a face acest lucru, de a iesi in evidenta cu un proiect care il
pasioneaza si un domeniu pe care il cunoaste foarte bine. Sa aiba
sansa de a lucra la un proiect sau un joc care sa fie „copilul”
lor. Si acesta este un aspect pe care noi il avem mereu in vedere. De
fiecare data cand lucram la un proiect vrem ca echipa sa se bucure de
el.
Inspiratia vine mai
mereu de la client sau de la echipa. Faptul ca implicam mereu membrii
diferiti din echipa este motivatia pentru care toate jocurile noastre
sunt diferite unul fata de celalalt si unice la randul lor. Fiecare
echipa contine de la 3-4 membri pana la 11-12 membri.
6. Care este
perioada de lucru la un astfel de joc? Cat a durat cel mai mult si
cat cel mai putin?
Tibor: Cel mai mult
a durat in jur de 11-12 luni, pentru „Adventures of Poco Eco” si
cel mai putin timp l-am investit in „Tap Company”, cel mai recent
joc al nostru, aproximativ 3-4 luni.
7. Din ce tari
provin cei mai multi jucatori care descarca jocurile voastre?
Tibor: Din nou
depinde de fiecare joc in parte. In Rusia avem multi fani de jocuri
sci fi. Jucatorii care cheltuiesc cel mai mult in jocuri sunt
americani. In ceea ce priveste zonele georgrafice, este interesant ca
nu sunt diferente foarte mari. Diferentele importante apar in ceea ce
priveste varstele celor care joaca, sexul lor.
Andras: Sunt si tari
unde pirateria este in floare si in ceea ce priveste aplicatiile.
8. Care este
profilul unui astfel de jucator?
Tibor: De exemplu,
pentru „My Little tesco” publicul tinta arata astfel : 35-44 ani,
mame care merg des la Tesco, care se ocupa de gospodarie (tiparul un
pic stereoticipic, dar creat pentru a avea o imagine a publicului
tinta, fara intentii rele ), in timp ce „Merchants of Space” care
se adresa in special unui manager de 30 de ani, foarte ocupat, care
are doar putin timp la dispozitie pe tren sau mijloacele de transport
in comun. Aceasta este crearea unei Persona, a unui arhetip de
personaj de la care porneam.
9. Credeti ca
astfel de jocuri ar putea avea un rol educational in formarea noilor
generatii de antreprenori? Ce planuri mai aveti pe segmentul acestor
tipuri de jocuri?
Tibor: Parerea mea
personala este ca nu au niciun rol educational. Nu acesta este scopul
acestor jocuri antreprenoriale, precum „Tap Company”. Scopul lui
de exemplu este divertismentul.
Ca sa raspund insa
in termeni mai generali, cred ca jocurile si gamificationul vor avea
un rol urias in educatie. Deja avem un termen pentru asta:
„edutainment”, pentru ca alatura educatia (education) cu
divertismnetul (entertainment).
Este un lucru evident foarte greu de
realizat, pentru ca tinzi ca pierzi interesul in partea lui
educationala si sa ai un student care se distreaza foarte bine, dar
care nu invata nimic din aceasta experienta.
Este o linie foarte
mica de demarcatie pe care daca o depasesti ai mers mult prea
departe, dar, pe de alta parte, este nemaipomenit sa pastrezi
interesul asupra studiului si sa il faci din ce in ce mai engaging si
mai interesant pentru studenti.
Cred ca educatia se va baza pe
gamification mult mai repede decat ne-am gandit vreodata.
In acest moment
lucram la un nou joc tot din categoria de tap game, de tip manager,
dar nu intr-un sens antreprenorial. Nu ne vom concentra pe aceasta
zona mai mult decat ne concentram pe alte zone.
LIFESTYLE, NEW MEDIA
Possible: Educatia se va baza pe gamification mult mai repede decat ne-am gandit vreodata
26 martie 2016, ora 00:42
Comentariile acestui material
[+] Adauga comentariul tau (niciun comentariu publicat)
Numele complet:*
ex: Ion Popescu
Adresa de email:*
ex: [email protected]
Site personal:
ex: http://www.dailybusiness.ro/
Comentariul tau:*
ATENTIE! Camp obligatoriu.
Trimite Comentariul
Materialele zilei din LIFESTYLE
22 martie 2022, ora 13:22 in Lifestyle |
64 vizualizari |
0 comentarii
16 februarie 2022, ora 14:46 in |
79 vizualizari |
0 comentarii
29 septembrie 2021, ora 18:18 in |
138 vizualizari |
0 comentarii
01 septembrie 2021, ora 17:57 in |
157 vizualizari |
0 comentarii
Articole similare
- Aproape 8 milioane de români joacă jocuri video - studiu
- Dezvoltatorul român de jocuri video Amber vrea să angajeze 100 de persoane până la finalul anului
- Evoluția cazinourilor și a jocurilor de noroc
- Armata de robotei, Toyota Hybrid, trotineta electrica si cel mai puternic laptop de gaming din lume, la Bucharest Technology Week
- Studiu: 98.000 de români au probleme cu jocurile de noroc
Ultima ora