- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Lifestyle

Romanii si amenajarile de lux: Cat de generosi suntem cu baia si bucataria

28 Aug, 15:33 • karina.popescu
Piata bateriilor sanitare de lux din Romania evolueaza tot mai mult, potrivit principalilor producatori. Educati si de criza, romanii opteaza pentru solutii care sa asigure o investitie pe termen lung. Vezi ce bugete sunt dispusi sa aloce pentru mobilarea bucatariilor si a bailor si ce se mai poarta in materie de design la acest capitol, intr-un articol DailyBusiness.ro.
Romanii si amenajarile de lux: Cat de generosi suntem cu baia si bucataria

Piata de baterii sanitare pentru baie si bucatarie a suferit in intervalul 2009-2011 un regres de aproximativ 33% in volum (pana la nivelul de 630.000 de bucati in 2011), fata de anul 2008 (cand s-au inregistrat cele mai multe vanzari – 936.000 de bucati), potrivit celui mai recent studiu realizat de compania britanica de consultanta BRG Consult.

Estimarile pietei autohtone de instalatii sanitare pentru anul in curs sunt similare celor din 2011, in timp ce o usoara majorare a volumului – de circa 5% – este asteptata in 2013, a declarat pentru DailyBusiness.ro Florin Barabas, managing director Kludi Romania.

„Pe gama de baterii de baie si bucatarie, cat si pe cea de dusuri si sisteme de dus, pe care activeaza Kludi Romania, estimam ca vanzarile totale din 2011, in Romania, au fost de aproximativ 16 milioane de euro (baterii) si 3,5 milioane de euro (dusuri), la valoarea de achizitie a consumatorului final”, a mentionat acesta.

Pentru acest an, Florin Barabas estimeaza segmentul de baterii sanitare va avea o structura usor schimbata, ponderea ca numar de bucati a produselor premium (de la 19% la 21%) crescand in defavoarea celor economice (de la 81% la 79%).

Cum evolueaza piata

„Piata bateriilor sanitare premium din Romania continua sa evolueze, tot mai multi romani optand pentru solutii cu valoare adaugata mare, in detrimentul celor inferioare calitativ, care se pot defecta in foarte scurt timp si creeaza astfel surprize neplacute”, a precizat oficialul Kludi.

In privinta business-ului propriu, categoria „smart luxury” este cea de baza, pentru ca, pe timp de criza economica, consumatorul se axeaza pe cautarea calitaii la preturi accesibile, iar produsele din aceasta categorie raspund acestei nevoi.

Astfel, segmentul bateriilor sanitare din categoria „smart luxury” a inregistrat un avans, in perioada analizata, de 17,3% in volum si de 25% ca valoare, ajungand sa reprezinte 49% din totalul business-ului Kludi Romania in primul semestru al anului curent.

Ne putem compara cu Germania?

Segmentul specific al consumatorilor din Germania, tara cu o educatie aparte cand vine vorba de atentie la detalii si la protejarea mediului inconjurator, mizeaza in principal pe calitatea unui produs in momentul achizitiei.

Surprinzator poate, piata romaneasca a cunoscut o noua tendinta in timpul recesiunii economice, moment in care foarte multi consumatori s-au orientat catre produse de inalta calitate si fiabile, care reprezinta o investitie pe termen lung.

In calitate de furnizor de astfel de produse, Kludi a avut de castigat de pe urma acestui shift, afacerile companiei crescand in aceasta perioada.

Asadar, „putem spune ca suntem optimisti in ceea ce priveste apropierea tendintelor din cele doua piete”, a spus Florin Barabas.

Bugete pana la 10.000 de euro

Cand vine vorba de mobilarea premium a baii si a bucatariei, romanii sunt gata sa aloce sume ce incep de la 3.000 de euro, daca stau la bloc, si ajung si la peste 10.000 de euro, in cazul unei vile, potrivit Kuma Romania, unul dintre principalii producatori locali de lavoare, blaturi si mobilier pentru bai si bucatarii.

„Pentru amenajarea peste medie a locuintelor, romanii se orienteaza catre stilul modern – minimalist, iar eficientizarea spatiului de depozitare, atat in baie cat si in bucatarie, este una dintre principalele dorinte ale acestora. Astfel, acestia opteaza pentru diverse accesorizari – sertare, cosuri incorporate, functionalitatea mergand mana in mana cu designul”, a spus Camelia Olesen, director executiv al Kuma Romania.

Aceasta a subliniat ca suprafata baii si a bucatariei dicteaza si bugetul alocat mobilarii premium. Astfel, in cazul unui apartament, romanii sunt gata sa plateasca 3.000 de euro pentru mobilier, cel din baie pornind de la 800 de euro, iar cel din bucatarie de la 2.200 de euro.

Pentru romanii care locuiesc intr-o casa, costul de mobilare a celor doua incaperi ajunge si la peste 10.000 de euro. Baia absoarbe, in medie, doar putin peste 3.000 de euro, in timp ce mobilierul din bucatarie ajunge la circa 7.000 de euro.

Ce se poarta: Baile-SPA si bucatariile deschise

In ceea ce priveste baia, spatiu care devine treptat un adevarat SPA propriu pentru cei care isi permit asa ceva, ansamblul lavoar – mobilier este cel mai important.

In ultimii ani insa, lavoarele personalizate, cu dimensiuni si forme speciale, au generat si o cerere in crestere pentru mobila personalizata, care se poate adapta cu usurinta oricaror dimensiuni. Astfel, in functie de spatiul disponibil, dincolo de masca pentru lavoar, se opteaza pentru diverse dulapioare suspendate, accesorizate cu cosuri pentru rufe, in asa fel incat totul sa fie in perfecta ordine.

[img=3258][/img] Pentru bai, Kuma recomanda mobilierul din MDF, un material rezistent la conditiile speciale din bai.
„Romanii aleg culoarea mobilierului din baie in functia de nuantele gresiei si ale faiantei. Astfel, fie se opteaza pentru contrast, fie pentru nuante foarte apropiate”, a mai spus Camelia Olesen.

Aceasta a adaugat ca bugetul mediu pentru mobiliarea baii este de 800 de euro pentru proprietarii unui apartament, ajungand chiar si la peste 3.000 de euro in cazul unei bai de mari dimensiuni dintr-o vila.

In ceea ce priveste mobilarea bucatariei, astazi totul se focuseaza pe blatul de lucru, spatul fiind in acelasi timp un factor decident. Astfel, daca vorbim de o bucatarie de apartament, alegerea romanilor se indreapta spre mobilierul linear, unde amplasarea ergonomica a corpurilor este esentiala.

In schimb, intr-o casa nou construita, se aloca bucatariei mai mult spatiu, fiind gandita de regula ca parte a ansamblului living – dining –  bar.

„In ultimii ani am remarcat o preferinta in crestere a romanilor pentru bucatariile deschise, care reprezinta nu doar o moda, ci un mod de viata: poti pregati o cina pentru prieteni, bucurandu-te in acelasi timp de placerea de a socializa”, a mai spus Camelia Olesen.

In functie de stilul bucatariei, minimalist sau traditional, clientii aleg pentru mobilier finisaje moderne – MDF highgloss cu manere ascunse, frezate sau aplicate, in culori neutre (alb/crem/negru) impreuna cu sticla sablata si aluminiu, sau fronturi din stejar masiv ori furnir de frasin. Ca si in cazul baii, optimizarea spatiului este esentianla, si multi romani opteaza pentru tipuri de camari inchise, dulapuri ascunse etc.

„Cand vinde vorba de bugetul mediu pentru mobilarea bucatariei romanii aloca, conform calculelor noastre, sume cuprinse intre 2.200 de euro si 7.000 de euro, in functie de tipul de locuinta pe care il detin”, a precizat reprezentanta Kuma Romania.

„Interese” diferite

Despre gustul romanilor in amenajarea bailor si bucatariilor, se pot identifica anumite tendinte specifice in randul preferintelor acestora, cand vine vorba despre produse sanitare din propriile locuinte:

„In timp ce barbatii acorda o mai mare atentie functionalitatii, femeile sunt mai interesate de elementele de design – linii si culori”, a mentionat Florin Barabas, managing director al Kludi Romania.

Cele mai importante proiecte pentru care Kludi a livrat produse si care au adus companiei cele mai mari venituri sunt, in ordine, Sky Tower, Flora Park Cluj (complex rezidential de 150 apartamente), hotelul de 4 stele Sonnenhof din Suceava si Spitalul judetean din Botosani. Produsele Kludi se regasesc in magazine
traditionale de sanitare, showroom-uri de lux, dar si in retele DIY, precum Bricostore,
Mr. Bricolage, Leroy Merlin sau Baumax.

Compania a inregistrat o cifra de afaceri de 3,78 milioane de lei in al doilea semestru al anului, cu 9,5% mai mult decat in perioada corespunzatoare a anului trecut, cand compania a atins venituri de 3,45 milioane lei.

Printre principalele proiecte in cadrul carora Kuma s-a implicat, se numara lanturi hoteliere de 4 si 5 stele (Continental, Ibis, Ramada, Golden Tulip), mall-uri (Baneasa Shopping Center, Sun Plaza), complexe rezidentiale si de birouri (Willbrook, Glass House, Uppground Town), stadioane (CFR Cluj, Arena Nationala), terminalul nou din cadrul Aeroportului Otopeni etc. Produsele Kuma sunt prezente in magazine precum Delta 
Design, Romstal, Piastrelle sau Ambient.

Cifra de afaceri a companiei a fost anul trecut de 2,8 milioane de euro.