MEDIA & MARKETING

Presa locala ia fata celei centrale. Adevaratele amenintari ale ziarelor din provincie

03 decembrie 2012, ora 00:07, autor(i): Raluca Abrihan   | 1 comentariu publicat
Aboneaza-te la: RSS   Trimite prin: LinkedIn
ziar local.jpg
Online-ul nu a reusit sa doboare inca presa locala, unde multe ziare au tiraje si vanzari mai mari decat cotidene centrale precum Evenimentul Zilei, Puterea sau Curierul National. Totusi, directorii presei din provincie prevad scaderi in urmatoarea perioada. Care este adevarata amenintare a ziarului local, intr-o analiza DailyBusiness.ro.

In fruntea clasamentului ziarelor locale cu cele mai mari vanzari sunt: Unirea (Alba Iulia), Jurnalul Aradean, Gazeta de Sud (Craiova) si Tribuna (Sibiu), potrivit declaratiilor de difuzare publicate de Biroul Roman de Audit al Tirajelor, pentru perioada ianuarie-iunie 2012.

Cotidianul Unirea este vandut zilnic in peste 17.500 de exemplare, o cifra ce depaseste media vanzarilor ziarelor nationale Evenimentul Zilei (16.130), Puterea (3.195), sau Curierul National (3.125).

Mai mult, ziarele locale au avut in perioada de criza scaderi ale tirajelor mult mai mici in comparatie cu cele nationale.

Spre exemplu, din 2008 si pana acum ziarul Unirea a iregistra o scadere a vanzarilor de 7,2%, Jurnalul Aradean, o scadere de 18,6%, Tribuna, de 21%, in timp ce Evenimentul Zilei, ziar distribuit la nivel national, a avut o scadere in ultimii 4 ani de 69%, Jurnalul National de 70%, iar liderul in tiraje, Romania Libera a avut o scadere de 42%.



Romania Libera ramane totusi cotidianul cu cele mai mari vanzari, inregistrand in acest an o medie de peste 31.200 de exemplare vandute in fiecare zi.

Daca in cazul cotidienelor centrale, probabil cea mai importanta cauza a scaderilor a fost cresterea puternica inregistrata de online, in ceea ce priveste presa locala, online-ul nu este principala amenintare, spun directorii ziarelor Unirea si Tribuna.

Un studiu realizat de Comisia Europeana arata ca vanzarile de publicitate au crescut in medie cu 37% in perioada 1997-2012, iar in ciuda acestui faptbugetele de publicitate din presa scrisa au scazut cu 7,8 procente.

Publicitatea online este in continua crestere. In primul semestrul al acestui an, aceasta a inregistrat majorari de 7 procente fata de aceeasi perioada a anului trecut, ajungand la 46,6 milioane de lei.

Aceste reguli se pare ca nu sunt valabile peste tot.

Problemele mari nu vin din cresterea site-urilor, care sunt intr-adevar o concurenta serioasa, ci din cauza Postei, afirma Ciul Gheorghe, director general al ziarului Unirea.

Posta Romana ingroapa presa locala

Cifrele mari ale vanzarilor din presa locala se datoreaza in special abonatilor. Daca Unirea vinde in jur de 17.500 de exemplare pe zi, aproape 16.000 dintre acestea se duc catre abonati.

In cazul cotidianului Jurnalul Aradean raportul este apropiat, din 17.440 de ziare vandute, 16.270 sunt prin abonamente. Drept urmare, scaderile din vanzarile totale sunt influentate in primul rand de scaderile numarului de abonati.

Aici intervine adevarata problema.

Posta Romana ia doar masuri aberante, una dintre ele, care functioneaza de cativa ani, in weekend nu se mai duc ziarele abonatilor decat in municipiile resedinta de judet. De exemplu, cei din Medias primesc ziarul de sambata abia luni, probabil ii considera cetateni de categoria a doua, ei nu merita sa citeasca ziarul in ziua in care apare, spune Mircea Bitu, directorul de la Tribuna. Peste 90% dintre vazarile inregistrate de cotidiuanul sibian se datoreaza abonamentelor.

Daca ii duc ziarul omului, chiar daca el locuieste in centru Sibiului, la ora 17:00 sau 18:00 e clar ca nu mai are motive sa se aboneze, a mai afirmat Mircea Bitu.

Acelasi lucru il sustine si directorul ziarului Unirea din Alba Iulia, ale carui vanzari sunt sustinute in proportie tot de peste 90% de abonamente.

Problemele mari nu vin din cresterea site-urilor, care sunt intr-adevar o concurenta serioasa, ci din cauza Postei. Sunt foarte multe comune unde nu mai exista postasi. Localitati in care aveam sute de abonamente au ramas fara postasi, iar asta ne afecteaza foarte mult, sustine Ciul Gheorge, directorul ziarului.

El este de parere ca in ciuda faptului ca principalele surse de informare sunt televiziunea si Internetul inca mai sunt sate unde ziarul ramane unica sursa de informatie. Cele mai recente rapoarte ii dau dreptate, avand in vedere ca in prezent aproximativ 47% dintre romania nu au folosit niciodata Internetul.

Conform datelor BRAT din ianuarie si pana in iunie, anul curent, Unirea a inregistrat scaderi de 2,4%, in comparatie cu aceeasi perioada a anului trecut, dar conform declaratiilor directorului ziarului, in perioada iunie-octombrie acestea au depasit 4% si s-ar putea sa mai scadata.

Daca Posta nu isi modernizeaza serviciile, asta insemnand o mai buna acoperire si ziarul sa ajunga la abonati la prima ora nu seara, scaderile vor continua. Vanzarile ar putea sa se diminueze cu inca 5 procente anul viitor, a mai declarat directorul Unirea.

El afirma ca nu intelege de ce nu se rezolva aceasta problema in conditiile in care Posta Romana primeste bani frumosi de la ziare. Compania ajunge sa ia aproape 40% comision din pretul unui abonament, arata Ciul Gheorghe.

Conform datelor transmise de Autoritatea de reglementare in telecom, ANCOM, Compania Nationala Posta Romana are obligatia de a asigura, in fiecare localitate de pe teritoriul Romaniei, cel putin o colectare de la fiecare punct de acces si cel putin o livrare la locuinta fiecarei persoane fizice si la sediul fiecarei persoane juridice, in fiecare zi lucratoare, dar nu mai putin de 5 zile pe saptamana, la aceleasi tarife, inclusiv in zonele geografice greu accesibile sau cu densitate scazuta a populatiei, acolo unde cantitatea de corespondenta este mica.

Online-ul este inca o afacere neprofitabila

Cotidienele locale pot fi citite si in varianta online, unele dintre ele pastreaza pe site continutul articolelor din print, altele vin cu stiri noi. Totusi din declaratiile celor doi directori aflam ca aceste ziare s-au lansat si in online mai mult din nevoia de a se adapta tendintei si cerintelor pietei, doar ca pana acum nu putem vorbi de o afacere profitabila.

La noi editia online are un continut diferit fata de varianta print, dar momentan nu aduce prea multi bani. In prezent suntem doar la partea de investitii in online. Incercam sa ne adaptam si cred ca site-ul ziarulunirea.ro va creste in viitor, spune Ciul Gheorghe.

Directorul Tribuna este de parere ca site-ul tribuna.ro nu are cum sa doboare varianta printata a ziarului pentru ca veniturile aduse de vanzarea de publicitate din print sunt mai sigure.

Pe partea de site inca nu exista niste tarife consacrate asa cum exista pe partea de print. Anunturile si reclamele din print au preturi care se stiu de multa vreme. In online e o treaba discutabila. Toata lumea vrea sa plateasca mai putin, pentru ca asa se pune problema acum, tarifele sunt fluctuante, in comparatie cu cele de pe print, a afirmat Mircea Bitu.

In top 5 presa locala, realizat in functie de media totalului de vanzari pe 2012 se afla: Unirea (17.506 ziare/zi), Jurnalul Aradean (17.442), Gazeta de Sud (15.289), Tribuna (12.714).

Topul cotidienelor centrale, generaliste din categoria quality, cu cele mai mari vanzari, pe perioada mai sus mentionata, este: Romania Libera (31.257), Adevarul (23.202), Jurnalul National (19.371), Evenimentul Zilei (16.130), Puterea (3.195), Curierul National (3.125)
Comentariile acestui material
 
Numele complet:*
ex: Ion Popescu
Adresa de email:*
Site personal:
ex: http://www.dailybusiness.ro/
Comentariul tau:*
ATENTIE! Camp obligatoriu.
 
 
 
ion.gh a spus:
07/12/2012 10:58
Este firesc sa fie asa deoarece exista mai mult interes pentru sturile locale care sint mai aproape de locul in care traiesc.
 
KeyJobs - Job-uri premium
Luni, 18 Ianuarie 2021, 22:02
Alegeti frecventa cu care doriti sa primiti newsletterul:
Adresa dvs. de email:
Abonati-va la newsletter