- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Turism

Agentiile de turism se pregatesc pentru un 2010 \”de foc\” : Mai bine 2 clienti pierduti, decat 50% din avion gol

10 Nov, 00:01 • cristina.mihai
Profiturile agentiilor de turism de pe piata locala vor scadea anul acesta cu 20-40% in medie, existand insa agentii care raporteaza si scaderi mult mai mari. Ce masuri "de avarie" iau principalii jucatori, pentru anul viitor?
Agentiile de turism se pregatesc pentru un 2010 \de foc\ : Mai bine 2 clienti pierduti, decat 50% din avion gol

Printre acestea se numara contractarea de mai putine locuri de cazare si chartere, impartirea avioanelor intre agentii, dar si „reinvierea” excursiilor cu autocarul, au spus pentru DailyBusiness.ro cativa dintre cei mai importanti jucatori de pe piata.

Daca ultima parte a anului trecut nu a apucat sa afecteze profitul agentiilor mari de turism, primul an integral de criza a adus scaderi substantiale. Spre exemplu, reprezentantii Eximtur se asteapta la un profit maxim de 180.000 euro, fata de peste 500.000 euro in 2008.

„Si in cazul nostru profitul a scazut, insa imi este greu sa fac estimari in acest moment. Oricum anul acesta cine isi acopera costurile este foarte fericit, iesirea pe profit este un scenariu pozitiv”, spune Alin Burcea proprietarul agentiei Paralela 45.
Totusi, exista si agentii care anul acesta au reusit sa-si mentina, chiar sa-si creasca profitul.

„Am redus cheltuielile substantial anul acesta, ceea ce ne-a protejat de o scadere a profitului cu 10-15%, asa ca acum putem sa spunem ca vom avea un profit mai mare decat in 2008”, spune Ion Antonescu, seful agentiei Marshal, care, anterior, intr-un interviu acordat DailyBusiness.ro, a detaliat cum a redus cheltuielile, printre masuri numarandu-se reducerea numarului angajatilor cu 20% si taierea drastica a bugetelor de promovare.

Daniel Vasilescu, presedintele Patronatelor din Turismul Romanesc, considera ca in medie scaderile profiturilor sunt de 20-40% in acest an. „Daca nu ar mai fi avut profit am fi vazut multe lacate pe usile agentiilor. Sigur ca profiturile sunt mai mici chiar si fata de estimarile de inceput de an, dar agentiile inca au profit. Sigur, unele sunt la limita si altele au un profit mediu”.

Burcea considera ca scaderile mari ale profiturilor au fost determinate anul acesta si de faptul ca situatia economica i-a surprins nepregatiti pe proprietarii de agentii. „Locurile care au fost de vanzare anul acesta au fost contractate in 2008, cand nu se simtea criza, asa ca 2009 ne-a luat pe nepregatite”, spune Burcea. Totusi, chiar daca firmele stiu acum la ce sa se astepte, „2010 va fi anul de foc”.

Antonescu spune la randul sau ca anul viitor va fi unul „dezastruos” si atunci va incepe cu adevarat criza.

Turismul nu se va simti prea bine nici in iarna aceasta, cand specialistii estimeaza scaderi ale vanzarilor.

„Sezonul de iarna este dramatic”, spune Vasilescu, care insa se asteapta ca in vara lui 2010 lucrurile sa inceapa sa-si revina.

Anul trecut, agentiile au obtinut venituri de circa 60 mil. euro din vanzarile de pachete turistice in perioada sarbatorilor de iarna, iar pentru anul acesta sunt estimate scaderi minime cuprinse intre 5 si 15%. Scaderea totala a incasarilor pietei de turism in acest an este estimata la 30-40%.

Cum se pregatesc agentiile pentru 2010, un an in care vanzarile nu se anunta a fi mai mari?

„Ne axam pe cooperare si pe diminuarea riscurilor, spre exemplu contractam mai putine chartere. Mai bine sa ne para rau ca nu avem cum sa vindem inca 2 locuri, decat sa avem 50% din avion gol”, spune Burcea, care a mentionat ca in calitate de presedinte pe outgoing (vacante in strainatate-n.r.) al ANAT militeaza pentru colaborarea agentiilor de turism, astfel incat acestea sa vanda pachete pe acelasi charter.

Vanzarea locurilor dintr-un avion charter de catre mai multe agentii colaboratoare nu este o noutate pe piata, insa pana acum in general marii jucatori contractau charterele in exclusivitate.

„In ceea ce priveste strict masurile luate de Paralela 45, in 2010 vom vinde pachete turistice pentru toate buzunarele, vom extinde „navodul” pentru a prinde o parte mai mare din cerere”, spune Burcea, a carui agentie este recunoscuta ca fiind una cu preturi medii spre mari.

„Vom diversifica destinatiile si vom include Halkidiki, Thasos sau Cipru, unde pana acum nu vindeam pachete. De asemenea de cateva luni am inceput sa promovam si croazierele”, a adaugat Burcea.

In plus, Burcea va miza in 2010 pentru agentia sa pe transportul cu autocarul. „Daca pana acum 90% din ce vindeam includea transport cu avionul, anul viitor probabil vom vinde mai mult pe autocar”.

Una dintre primele masuri luate de agentii pentru anul viitor este diminuarea numarului de locuri contractate. „Intr-adevar au fost scaderi de circa 20%”, spune Vasilescu.

Ion Antonescu a spus ca aceasta este una dintre masurile luate pentru compania sa. „Am contractat numai strictul necesar. Oricum in aceasta perioada, in care criza se manifesta peste tot in lume, poti gasi oricand bilete de avion si locuri de cazare”, a spus Antonescu, care a mentionat ca, spre deosebire de Burcea, nu se va orienta si pe transport cu autocarul in 2010.