- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Turism

ANAT spune ca turismul va creste in 2010. \”Stiti cum gandeste romanul? Lasa ca gasesc eu bani sa plec in vacanta\”

28 Jan, 00:01 • cristina.mihai
Despre evolutia turismului in anul de criza 2010, evaziunea din turism si investitiile in campanii de educare a clientului roman a vorbit, intr-un interviu acordat DailyBusiness.ro, Corina Martin, presedinta Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism (ANAT).
ANAT spune ca turismul va creste in 2010. \Stiti cum gandeste romanul? Lasa ca gasesc eu bani sa plec in vacanta\

ANAT se asteapta ca volumul vanzarilor de pachete turistice sa creasca usor in acest an, banzandu-se pe apetitul turistului roman pentru vacante si pe puterea de atractie pe care noile oferte o vor exercita.

DailyBusiness.ro: Criza a adus o problema a recuperarii datoriilor in cazul agentiilor de turism, ca de altfel peste tot in economie. Cat de mare este aceasta problema?
Corina Martin: Ca in orice moment de criza, se acutizeaza disputele comerciale intre agentii economici. Totusi in turism nu au existat decat cateva cazuri de faliment sau insolvente. Asteptarile noastre au fost mai pesimiste, tocmai pentru ca agentiilor mici le-a fost destul de greu sa supravietuiasca si ne asteptam la multe insolvente. Au fost insa doar 2-3 cazuri.

DB: Ar putea sa creasca numarul acestora, in 2010?
CM: Nu neaparat, mai ales ca suntem mai optimisti in acest an. Deja am perceput ce inseamna criza si am inceput sa pregatim solutii. Cu siguranta 2010 va fi un an de criza si turismul este foarte afectat penru ca romanii renunta la o parte din vacante, dar suntem optimisti.

DB: Cum estimati evolutia volumului de vanzari de pachete turistice?
CM: Ne asteptam la o usoara crestere.

DB: Pe ce se bazeaza aceasta crestere, avand in vedere ca tarifele scad si in acest an?
CM: Ne bazam pe apetenta turistilor romani de a calatori. Turistul neamt s-a speriat mai tare de criza. Turistii straini sunt mult mai precauti, ponderati, economisesc un an intreg ca sa mearga o data in vacanta. Turistul roman si-a permis si 2 sau 3 vacante intr-un an. Ii place sa calatoreasca si nu economiseste atat de prudent pentru ca merge pe principiul „Lasa ca gasesc eu bani sa plec in vacanta”. Pe acest comportament ne bazam in continuare.

DB: Banuiesc ca cercul este complet, iar turistul roman este atras tocmai de scaderile preturilor?
CM: Cu siguranta. Hotelierul roman e mai flexibil acum, criza te aduce in ipostaza in care esti mult mai atent la ce face concurenta, la miscarile de pe piata. Nu vor mai fi reduceri dramatice, dar mesajul din partea hotelurilor este in continuare acela de relaxare a preturilor. In functie de tendintele pietei ei trebuie sa fie foarte dinamici. Asta am incercat sa facem anul trecut si am reusit, pentru ca anterior hotelierii din Romania nu erau deloc flexibili. Sa luam spre exemplu Valea Prahovei, cum venea Revelionul, hotelierii cresteau preturile de 3 ori. In 2009, de Revelion, cresterile de pret au fost mai mici.

DB: A crescut si numarul programelor cu oferte promotionale?
CM: Absolut. Pana anul trecut nu au existat programe la nivel oficial si coerent. Incepand cu 30 ianuarie vom lansa in cascada programe dupa programe cu oferte promotionale, de la „Inscrieri Timpurii”, la „Vacante cu pret redus”, un program de tipul platesti 5 nopti, stai 7. Anul acesta pentru prima data programele tuturor asociatiilor din turism vor fi corelate intr-o singura structura.

DB: Ati avut o reactie prompta de respingere a introducerii forfetarului in cazul agentiilor de turism. Ce efecte ar fi avut acest impozit?
CM: Mult mai multe agentii din segmentul celor mici si chiar medii s-ar fi inchis. Vorbim de foarte multe agentii de turism care acum doar supravietuiesc, mai ales ca in an de criza turistii romani au redus numarul de vacante. Intr-un an de criza statul trebuie sa vina cu masuri de incurajare a agentului privat, in niciun caz de impovarare. In plus, turismul este un domeniu sensibil in Romania, nu a ajuns la un nivel de crestere sau dezvoltare care sa-si poata permite decimarea unor agenti economici.

DB: Pe alte zone din industria ospitalitatii ar trebui sa existe acest impozit?
CM: Noi am militat intotdeauna pentru eliminarea turismului la negru, care este o forma de concurenta neloiala. Ne referim la acei cetateni care stau pe marginea soselelor si isi inchiriaza casele sau apartamentele si care practica o forma de cazare evazionista. Ne-a deranjat ca statul nu a gasit metode prin care sa elimine acest fenomen, care exista in mod special pe litoral si pe zona de agro-turism.

DB: Totusi impozitul nu se poate aplica acestor unitati pentru ca nu sunt firme inregistrate, asa ca apare problema necesitatii unui control mai bun al finantelor.
CM:Este cu atat mai greu de inteles de ce ministerul s-a orientat spre agentiile de turism care intotdeauna vor fi la vedere. De ce tocmai catre noi doreau sa vina cu un impozit in plus si de ce nu s-au orientat exact spre cei care nici macar nu sunt declarati ca societati comerciale si pe care de fapt statul nu reuseste sa-i identifice si sa-i elimine in cazul in care nu-si declara incasarile.

DB: Cati bani pierd agentiile ca urmare a turismului la negru?
CM: Nu se poate evalua o suma. Dar efectele negative sunt importante. Sa va dau un exemplu. Daca in statiunea Mamaia sunt oameni de afaceri care au investit in hoteluri, care incearca sa aduca imbunatatiri, dar in continuare statul roman permite ca pe strazile statiunii Mamaia sa vezi atatia proprietari care flutura niste chei pe marginea drumului inseamna un atac la business-ul corect, platitor de taxe si impozite.

DB: Totusi turistilor le convine aceasta situatia pentru ca este mai ieftin?
CM: Este regretabil. Nici macar nu-i putem numi turisti pentru ca ei nu se cazeaza intr-o structura clasificata de ministerul turismului. Nici macar nu te duci intr-un camping, ci in casa unui cetatean.

DB: Aceasta problema este determinata insa si de neincrederea turistilor in calitatea serviciilor de la hotelurile de pe litoral?
CM: Romanii care apeleaza la aceasta forma de turism in Romania nu ar face asta in alte tari. Acolo gradul de siguranta creste, in perceptia turistului roman. Cand vine vorba insa de vacante in Romania, turistul este neincrezator in destinatiile romanesti, in calitatea serviciilor de la hotelul respectiv. Totusi nu putem sa spunem ca din cauza ca nu primeste conditiile la care se asteapta se duce in casele unor oameni pe care nu ii cunoaste. O face strict ca urmare a pretului mai mic. Este vorba de dorinta turistului roman de a fi cat mai ieftin.

DB: Si agentiile de turism sunt evitate pe unele destinatii interne de turistii romani. Ce anume credeti ca determina aceasta neincredere?
CM: Procentul de turisti din tarile europene care isi iau vacanta prin agentie este covarsitor mai mare decat in Romania, pentru ca acolo exista aceasta educatie turistica. Noi acum am initiat o campanie cu un buget de 25.000 euro care isi propune sa educe in acest sens turistul roman si sa demonteze multe din miturile negative care planeaza asupra agentiilor de turism.

DB: In Romania cati dintre vizitatorii destinatiilor interne pleaca prin agentii?
CM: Depinde, in zona de litoral procentul este foarte mare, pentru ca sunt tarife negociate ferm cu multe luni inainte intre agentii si hotelieri, iar clientii stiu ca este mai ieftin. In zona de agro-turism este ceva mai dificil, pentru ca agentiile de turism nu pot lucra cu case din zone agroturistice care nu ofera factura sau chitanta. Noi incasam niste bani si trebuie sa oferim o chitanta.

DB: Ce mituri vreti sa demontati prin aceasta campanie?
CM: Suntem la debutul campaniei si aceasta va continua cel putin un an. Incercam sa le explicam turistilor de ce este mai avantajos sa calatoresti prin agentie. Multi cred ca agentia de turism mai adauga un comision suplimentar tarifului hotelier, exista acest mit al „comisionarului”. Din pacate oamenii nu stiu ca venitul nostru este obtinut prin negocierea cu hotelierul si nu prin suplimentarea tarifului de receptie. Prin aceste negocieri tarifele prin agentie sunt mai mici cu circa 20% fata de cele de la receptie.

DB:Cu ce alte mituri va mai confruntati?
CM: Cu faptul ca turistii romani asteapta ofertele last-minute, dupa obisnuinta de anul trecut. Acum nu se mai pune problema, pentru ca celelalte tari au iesit din criza, iar turistii straini vor incepe din nou sa calatoreasca in 2010. Prin urmare romanii nu vor mai gasi atat de usor oferte last minute pentru orice destinatie vor, pentru ca locurile vor fi deja ocupate. Am auzit situatii in care turistii romani intrau in agentii in martie si cereau vacante last-minute pentru luna august, cand de fapt last-minute inseamna sa cumperi cu cateva zile inainte de data plecarii unui charter.

DB: Cum veti promova aceasta campanie de informare?
CM: Va fi o campanie pe canale mass- media. Incercam pe TV. In plus, vor fi materiale promotionale in toate agentiile ANAT si pe site-urile acestora (850 de agentii de turim sunt membre ANAT-n.r.). Referitor la buget trebuie sa mentionam ca pornim de la o contributie financiara de 25.000 euro, insa valoarea va fi mai mare pentru ca vor fi si multe bartere.