- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Turism

Bulgarii au dat lectii de marketing la targul de turism de la Romexpo. Romanii si-au uitat zambetele acasa (FOTO-reportaj)

27 Mar, 13:00 • cristina.mihai
Cateva persoane costumate de carnaval impart pliante, zambind si invitand fiecare vizitator la carnavalul din orasul Ruse. La standul orasului bulgaresc de peste Dunare, nimeni nu sta sa astepte vizitatori, toti forfotesc. In contrast, la aproape toate celelalte standuri domneste o atmosfera de inmormantare, dupa modelul de promovare la targuri: amenajam un spatiu si impartim flyere cui ne cere.
Bulgarii au dat lectii de marketing la targul de turism de la Romexpo. Romanii si-au uitat zambetele acasa (FOTO-reportaj)

Scena era vizibila vineri dupa-amiaza, la Targul de Turism al Romaniei, care are loc intre 23 si 28 martie la Romexpo. Aceasta este cea de-a 23-a editie a evenimentului, care are loc de doua ori pe an, si este unul dintre cele mai mari de pe piata de profil. La targ participa atat agentii de turism locale si linii aeriene prezente in Romania, cat si municipalitati ale unor orase din strainatate, cum ar fi Ruse, sau autoritatile de promovare in turim ale altor tari, ca Egipt, Grecia sau Bulgaria. In total, sunt 243 de expozanti, dintre care 10 asociatii profesionale si peste 70 de tour-operatori.

Dupa ce au terminat de impartit fluturasii, personajele de carnaval se intorc la stand pentru a-si reimprospata stocul de materiale promotionale. Urca la al treilea nivel al spatiului expozitional si se indreapta spre standul lor: extrem de mic si care nu iese in evidenta prin mare lucru din punct de vedere al amenajarii, dar in schimb extrem de dinamic. Nimeni nu sta jos si asteapta, este o forfota continua la standul orasului Ruse.

Prin contrast, imediat langa este standul Lacul Rosu, gol si fara zambete. Din nefericire insa, aceasta nu este o exceptie, ci o regula. Nimeni nu te invita prin atitudine si gesturi sa te opresti. Toata lumea asteapta.
[gallery:40]
Sa promovezi un carnaval cu personaje costumate nu este ceva iesit din comun, insa atitudinea reprezentantilor municipalitatii Ruse, chiar daca aveau un spatiu expozitional ascuns si mic, reprezinta o metafora buna pentru ceea ce inseamna crearea unei imagini bune. Standurile mari, cu design elaborat, nu atrageau atat de mult atentia vizitatorilor. Aceste personaje costumate erau extrem de atractive. Si nu pentru ca erau costumate, ci pentru amabilitate, pentru ca erau proactive, pentru ca fara a fi iritante, insistau nonverbal sa ajungi in zona lor.

Mostre din atmosfera turistica a unei destinatii au existat si in cazul unor standuri ale unor destinatii romanesti, cum ar fi Bistrita Nasaud. Spre deosebire insa de vecinii bulgari, persoanele in costume traditionale nu se miscau de la stand. Stateau pe un scaun si se ridicau doar pentru fotografii. Atractivitatea era datorata costumelor populare si mesterilor adusi la stand, care asigurau totusi un flux bun de vizitatori.

Standuri foarte mari au avut mai toate autoritatile de promovare a turismului prezente, insa in ciuda unor amenajari foarte inventive, persoanele responsabile se bazeaza mult prea mult pe importanta destinatiei promovate, asa ca nu putine au fost situatiile cand vizitatorilor care se opreau la standuri nu li se intindea nici macar un pliant.

Din cand in cand, vizitatorii se mai opreau nu doar sa admire costume sau mestesuguri, ci sa si intrebe de cate un pachet turistic.

Din fericire, romanii inca pleaca in vacanta.