- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Turism

Manager la hotel de 5 stele: In 2010 ne asteapta zile grele

25 Nov, 00:01 • cristina.mihai
Cu scaderi chiar si de 30-40% in ultimele luni, piata hotelurilor din Capitala inregistreaza o usoara imbunatatire in aceasta toamna, insa pentru anul viitor Yilmaz Yildirimlar, directorul general al hotelului Radisson Blu, nu se asteapta la schimbari majore pe piata, avand in vedere ca potentialul de crestere a numarului turistilor din Bucuresti este limitat, iar in ceea ce priveste numarul calatoriilor de afaceri nu sunt semne de revigorare.
Manager la hotel de 5 stele: In 2010 ne asteapta zile grele

DailyBusiness.ro

: Ati preluat managementul hotelului la inceputul lui 2009. Care au fost cele mai mari dificultati pe care a trebuit sa le gestionati?
Yilmaz Yildirimlar: Am adus criza in Romania (razand). Cea mai mare provocare a fost sa ii fac pe oameni sa inteleaga ca lucrurile nu mai sunt astazi cum au fost ieri. Pana anul aceasta piata hoteliera din Capitala si-a permis luxul de a nu face nimic, si totusi sa creasca in continuare.

DB: Cu cat estimati ca a scazut piata hoteliera bucuresteana anul acesta?
YY: Este cu siguranta o scadere de 2 cifre si nu vorbim de 10%, ci de o marja mult mai ridicata. Au fost luni in care piata a scazut chiar si cu 30-40%, acum cred ca suntem undeva la o scadere a veniturilor, fata de perioada similara a anului trecut, de 20-25%.

DB: La Radisson care a fost gradul de ocupare in acest an?
YY: Nu pot sa dau cifre financiare. In cazul hotelului este dificil sa facem o comparatie an la an, pentru ca unitatea s-a deschis oficial in septembrie 2008. Fiind un hotel nou pe piata, nu sunt relevante comparatiile. In octombrie anul acesta am inregistrat cifre mai bune, decat in aceeasi perioada a anului trecut, insa nu este corect sa ne asumam asta. In acest hotel, gradul de ocupare creste de la luna la luna, dar asta pentru ca este nou.

DB: Cum vedeti evolutia pietei hoteliere anul viitor?
YY: Este o intrebare de 1 milion de dolari. Cred ca prima jumatate a anului viitor va fi in continuare una plina de provocari. Depindem foarte mult de business travel si de comportamentul consumatorului. Din cate observ pe piata ne mai asteapta zile dificile, in special in Romania, unde sunt decizii importante de luat, la nivel politic. Nu stim cum va merge piata, sa speram ca 2010 va fi un an mai optimist.

DB: S-a discutat la inceput de an de atragerea clientilor de leisure (vacanta – n.r.) in Bucuresti pentru a contrabalansa scaderea calatoriilor de afaceri. Sunt sanse sa se intample acest lucru?
YY: Bucurestiul nu este o destinatie de vacanta. Toate hotelurile bucurestene inregistreaza diferente uriase intre zilele saptamanii si cele de week-end, ca grad de ocupare. Cererea de vacante in Bucuresti este inca foarte limitata. Putem face ceva in privinta asta? Da, dar va fi foarte limitat. Privind in ansamblu situatia, sunt cateva idei de promovare a turismului, dar cred ca pe termen scurt nu va fi o schimbare uriasa.

DB: Pe turismul de business vedeti ceva modificari la nivel de cerere?
YY: Din acest segment traim. Acest sector cu siguranta va creste, intrebarea este cand si cat de repede. Potentialul Romaniei este mare. Orice persoana care calatoreste in scopuri de afaceri cheltuie de cateva ori mai mult decat un turist obisnuit. In plus, cand te simti bine intr-un oras intr-o calatorie de afaceri, revii si in scopuri turistice. Daca vii ca turist si vezi o tara, aproape niciodata nu spui „voi face un business aici”, dar daca vii in scopuri de business, si te bucuri de o destinatie, exista sanse foarte mari sa revii si in scopuri turistice. Asa ca vad un potential imens pentru Romania, dar trebuie folosit cum trebuie.

DB: Ce schimbari ati observat in acest an in comportamentul clientilor?
YY: Trebuie sa ne uitam la noi insine. Toti suntem mai constienti din punct de vedere financiar. Criza ne-a determinat sa trecem de la investitii mai sofisticate la investitii mai traditionale.

DB: Se ofera bacsisuri mai mici?
YY: Daca cheltuielile merg in jos, cu siguranta si bacsisurile merg in jos.

DB: Durata calatoriilor este mai redusa?
YY: Sunt sigur ca asta e situatia.Trebuie sa fim realisti, este o situatie de criza, somajul este in crestere, oamenii sunt nesiguri fata de viitor, nu mai simt garantia locului de munca.

DB: Este supraglomerata piata hoteliera bucuresteana?
YY: Astazi este supraglomerata, maine nu va mai fi. Daca ne uitam la tarifele din Bucuresti din 2006-2007 observam ca erau comparabile cu cele din Paris si Londra. Daca tarifele erau atat de mari nu poate insemna decat ca cererea era extrem de mare si oferta nu era suficienta. Din acest punct de vedere pot sa spun ca piata nu este supraaglomerata pentru o piata in crestere. Sigur ca acum, cand cererea este mica, situatia sta altfel.

DB: Tarifele au scazut mult in acest an, cu pana la 30%. Cum credeti ca vor evolua anul viitor?
YY: Nu cred ca vor continua scaderile de pana acum, insa nu ma astept ca tarifele sa creasca in 2010.

DB:Ati anuntat ca ati concediat 5% din angajati anul acesta. Mai aveti si alte masuri de reduceri de costuri pe care le veti implementa in viitorul apropiat?
YY: Radisson a fost printre primele hoteluri din Bucuresti care au implementat masuri de reduceri ale costurilor, inca de la inceputul anului. Daca lucrurile se agraveaza, este o datorie manageriala sa te asiguri ca majoritatea angajatilor au un job stabil, cu riscul ca o minoritate sa fie in dificultate. Nu vedem asta acum pentru viitor, dar nimeni nu stie ce se va intampla.

DB: Cu cat va creste perioada de amortizare a investitiei in hotel, ca urmare a acestor scaderi?
YY: Trebuie sa privim imaginea in ansamblu. Stim ca hotelurile au inregistrat scaderi de 2 cifre in ultimul an, iar in viitor trebuie sa recupereze cat mai mult posibil. Este dificil de facut previziuni fata de viitor. Nu pot spune astazi ca vom avea nevoie de inca 6 ani pentru a recupera ce s-a pierdut. Tot ceea ce pot sa spun este ca 2010 va fi un an similar cu 2009 si ca nu vor fi mari modificari pe piata. Stabilitatea Romaniei va fi un factor cheie pentru ceea ce va urma.