- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Auto

O mana cereasca pentru importatori: Anvelopele de iarna devin obligatorii

04 Nov, 00:01 • razvan.codorean
Vanzarile de anvelope auto pe piata romaneasca au explodat, multe dintre firmele de profil si-au epuizat stocurile dupa ce Guvernul a anuntat ca vrea sa introduca obligativitatea dotarii automobilelor cu cauciucuri de iarna. In timp ce importatorii isi freaca mainile de bucurie, soferii acuza faptul ca reglementarea vine tarziu si este excesiva.
O mana cereasca pentru importatori: Anvelopele de iarna devin obligatorii

Ministerul Transporturilor a anuntat finalizarea proiectului de modificare a Ordonantei de Urgenta 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice.

Potrivit noilor reglementari, postate spre dezbatere publica pe site-ul Ministerului Transporturilor, soferii care nu isi vor echipa masinile cu anvelope de iarna in perioada 1 noiembrie – 31 martie risca amenzi intre 540 si 1.200 de lei.

Intentiile Guvernului au crescut spectaculos afacerile firmelor care vand anvelope.

Denis Dutescu, brand manager la firma Binar, importator de anvelope, a declarat ca vanzarile au crescut foarte mult. ”Noi suntem in situatia de a ne epuiza stocurile foarte curand”, a spus Dutescu.

Potrivit expertilor, pe piata romaneasca cele mai cautate marci pe segmentul cauciucurilor de iarna sunt Pirelli, Michelin, Dunlop, Firestone si Bridgestone. Pretul acestora variaza intre 300 si 1.200 de lei/bucata.

Sunt insa si multe marci budget, ceva mai ieftine, majoritatea importate din China, care au un pret mult mai mic.

”Recomand celor care vor sa isi doteze masinile cu cauciucuri de iarna sa aleaga produse de calitate, chiar daca acestea costa ceva mai mult. Diferenta se vede in calitatea cauciucului, nu a adancimii stratului de rulaj”, a declarat Cristian Dulceag, director la Hot-Box Auto SRL, importator de piese auto.
[quote=Cristian Dulceag, director la Hot-Box Auto SRL]Cu cat un cauciuc este mai elastic in conditii de ger, cu atat riscul de derapaj se reduce[/quote]
Daca posesorii de autoturisme nu vor avea probleme in a gasi anvelope de iarna, pentru cei care detin masini de peste 3,5 tone, se anunta mari batai de cap.

”Firmele nu au stocuri de anvelope de iarna pentru camioane, ca sa va dau un exemplu. In plus, pentru autovehiculele de 6,5 tone si pentru semi-remorcile de autocamion, nu se produc astfel de anvelope”, spune Denis Dutescu, brand manager la firma Binar.

”Pe de alta parte, pentru capetele de autocamion se produc anvelope doar pe anumite dimensiuni. In plus, cele mai multe sunt din gama premium. Nu sunt anvelope de iarna in gama budget, ieftine sau importate din China”, a mai declarat specialistul.

Potrivit datelor Politiei, in Romania sunt inmatriculate, in prezent, 4,3 milioane de automobile.

Vor reduce cauciucurile de iarna numarul accidentelor ?

Potrivit politistilor si expertilor in domeniul asigurarilor, introducerea obligativitatii cauciucurilor de iarna este absolut necesara, in contextul in care, in perioada de iarna, au loc mii de accidente datorate derapajelor.

„Noul Cod Rutier prevede deja obligarea tuturor soferilor de a-si echipa masinile, indiferent de categorie, cu cauciucuri de iarna”, a declarat pentru Gandul comisarul sef Lucian Dinita, seful Directiei de Politie Rutiera din IGP.

„Masura este foarte buna, pentru ca vor fi evitate foarte multe accidente rutiere provocate de lipsa echiparii adecvate, dar si blocajele de drumuri create de astfel de evenimente”, a mai spus Dinita.

”Sunt inca multi soferi care ruleaza si vara si iarna cu aceleasi cauciucuri si cea mai mare problema este ca nu le schimba decat atunci cand gradul de uzura se apropie de 100% ”, a declarat anterior, pentru DailyBusiness.ro, expertul Radu Ionescu, director segment auto la firma de asigurari Generali.

Uniunea Nationala a Transportatorilor Rutieri din Romania (UNTRR) considera ca proiectul referitor la obligativitatea echiparii autovehiculelor cu anvelope de iarna ar putea reprezenta o problema cu implicatii majore in activitatea transportatorilor, in primul rand din punct de vedere al costurilor de exploatare.

”Este o reglementare excesiva, care depaseste practica internationala. Sunt tari cu clima mult mai severa decat la noi ca nu impun obligativitatea cauciucurilor de iarna”, au declarat reprezentantii UNTRR.
[quote=Radu Dinescu, secretar general UNTRR]Asemenea reglementari trebuia facute vara, pentru ca firmele sa se pregateasca. Din pacate, ca de obicei, le facem peste noapte[/quote]

Radu Dinescu, secretar general UNTRR, spune, pe de alta parte, ca perioada in care trebuie folosite cauciucuri de iarna este prea mare.

”Noi am cerut ca perioada sa fie intre 1 noiembrie si 1 martie. Daca ai drumul uscat, vremea e buna sa zicem in februarie, n-are sens sa sanctionezi doar pentru ca te afli in perioada de interdictie. Nici in Austria nu se intampla asta”, a declarat Dinescu.
[img=972][/img]

Ce se intampla in alte tari?

Expertul Viorel Vasile, de la Safety Broker, spune ca ”in tarile nordice, in special, cine nu are cauciucuri de iarna este amendat de politie, iar daca face vreun accident, suporta din buzunar costul reparatiilor”. ”Acolo nimeni nu se joaca pe timp de iarna cu circulatia”, a declarat expertul.

La fel, in tari precum Cehia, Croatia, Germania sau Irlanda, odata cu debutul iernii, cauciucurile de iarna sunt obligatorii, amenzile ajungand, in unele cazuri, la cateva sute de euro.

Detalii despre situatia din tarile unde sunt obligatorii cauciucurile de iarna puteti citi aici.

Potrivit proiectului de ordonanta prezentat de Ministerul Transporturilor, soferii care vor circula fara anvelope de iarna vor fi sanctionati cu amenzi din clasa IV-a.

Clasa respectiva prevede de la 9 la 20 de puncte amenda. In conditiile in care un punct amenda este echivalentul a 60 de lei, soferii pot fi amendati cu sume cuprinse intre 540 si 1.200 de lei.

Politia va sanctiona „conducerea autovehiculului pe drumurile publice in perioada 1 noiembrie – 31 martie, fara ca acesta sa fie dotat cu anvelope de iarna, iar in cazul autovehiculului cu o masa maxima autorizata mai mare de 3,5 tone fara ca acesta sa fie dotat pe axa/axele de tractiune cu anvelope de iarna.”

Proiectul de ordonanta de urgenta se afla in prezent in dezbatere publica, perioada in care poate fi modificat. Daca Guvernul il va aproba in forma actuala, noile prevederi vor intra in vigoare in termen de 15 zile de la aparitia in Monitorul Oficial.