AUTO

Teapa deceniului in industria auto: Cum a dus Ford cu vorba statul roman

15 decembrie 2011, ora 00:07, autor(i): Adrian Negrescu   | 9 comentarii publicate
Aboneaza-te la: RSS   Trimite prin: LinkedIn
ford.jpg
Romania a oferit americanilor de la Ford un ajutor de stat urias si a garantat un imprumut de aproape jumatate de miliard de euro, bazandu-se pe promisiunile privind lansarea, in 2010, a primului model "made in Romania". La 4 ani distanta de la acordul cu statul roman, americanii n-au produs niciun singur automobil original la Craiova.

"Ford s-a angajat sa produca 300.000 de automobile pe an si produce 20.000 de remorci", a rabufnit, miercuri, presedintele Traian Basescu, intr-un discurs sustinut la Camera de Comert Romano-Americana.

Asta dupa ce Romania a oferit producatorului american un ajutor de stat de 143 milioane de euro (in perioada 2008-2012) si i-a garantat un imprumut de 400 milioane de euro luat de la Banca Europeana de Investitii pentru dezvoltarea uzinei de la Craiova.

Declaratia de miercuri a presedintelui a fost prima iesire de acest gen a autoritatilor romane in ultimii 2 ani, dovada ca acestea s-au cam saturat de promisiunile americanilor. Daca ar fi sa urmeze ad-literam prevederile contractului de privatizare, compania ar trebui sa plateasca penalitati de 14 milioane de euro pentru ca nu si-a indeplinit obligatiile.



Este putin probabil ca Ford sa fie obligat de autoritatile romane sa plateasca amenda, insa declaratia sefului statului trebuie privita ca un avertisment serios pentru americani. Daca acestia nu incep productia in 2012, s-ar putea sa se puna problema rezilierii contractului de privatizare.

Ce au promis si ce au realizat americanii la Craiova?

In 2008, Ford promitea investitii totale de peste 675 milioane euro pana in 2012 si cheltuieli totale de peste 1 miliard euro, lansarea noului model in vara lui 2010 si o productie de 50-60.000 de automobile in 2010, 250.000 in 2011 si 300.000 in 2012.

De atunci, Ford a demarat asamblarea Transit Connect, in septembrie 2009, a deschis o sectie de vopsitorie si a preluat distributia Ford in Romania prin deschiderea Companiei Nationale de Vanzari. Investitiile au ajuns la 350 milioane de euro.

In rest, numai promisiuni. "Ford a ramas in Romania consecvente angajamentelor strategice, insa noi producem in functie de cererea pietei", a declarat acum cateva luni, pentru DailyBusiness.ro, Nadia Crisan, membru in Consiliul de Administratie al Ford Romania.

"Vrem sa vedem ce se intampla in aceasta vara cu statele europene care au probleme economice majore si cum va impacta aceasta situatie puterea de cumparare. Avem  angajamente de 675 milioane de euro, acesti bani vor fi investiti in totalitate la fabrica de la Craiova", a explicat oficialul Ford.

Evolutia crizei nu a adus, insa, deloc vesti bune, motiv pentru care, la nivel international, Ford a anuntat ample restructurari de activitate si personal. Niciun cuvant insa despre investitia din Romania.

"Suntem inca in intarziere fata de planul initial, din cauza crizei, dar vorbim numai de o intarziere, nu de o schimbare a planurilor. Vom ajunge la o productie efectiva de 250.000-300.000 de masini anual, dar putin mai tarziu", a declarat, in septembrie, Wolfgang Schneider, vicepresedintele Ford Europa, potrivit Zf.ro
DailyBusiness Video: Ford B-Max


Ford estimeaza ca va atinge nivelul de 300.000 de masini abia in 2015 si spune ca angajarile vor incepe in 2013-2014. "Trebuie sa intelegem ca in industria auto nu toate lucrurile merg conform planului initial", a precizat acesta.

Americanii si-au trimis noul plan de investitii guvernului de la Bucuresti. Nu a fost avizat inca sau cel putin, la nivel oficial, nu a fost anuntat nimic concret.

Ford asambleaza in prezent, la Craiova, modelul Transit Connect, pe baza unor kituri aduse din Turcia. Productia nu depaseste insa 85-100 de masini pe zi. Prin contractul de privatizare, Ford s-a angajat sa produca in acest an in Romania 250.000 de masini.

Teoretic, productia B-Max incepe in primavara

Daca ar fi sa luam in calcul ultimele promisiuni ale americanilor, productia masinii de clasa mica va incepe in primavara lui 2012 si tot in 2012 va fi produs si motorul eco-boost", a declarat, recent, pentru DailyBusiness.ro, Nadia Crisan, membru in Consiliul de Administratie al Ford Romania. Modelul ar fi trebuit lansat, initial, in 2010.

Nadia Crisan a declarat ca, odata intrat in productie, noul model ii va face pe romani se aiba motive de mandrie, in conditiile in care acesta va fi vandut in aproape toata lumea.

In gama Ford, noul B-Max, un monovolum subcompact, dezvoltat pe platforma Fiesta, va inlocui actualul Fusion, aflat in fabricatie de la inceputul deceniului trecut si va concura direct cu modele precum Opel Meriva, Citroen C3 Picasso si Renault Modus.

Masina va avea la dispozitie o noua gama de motorizari turbo pe benzina, de tip EcoBoost, acestea avand o capacitate de 1,0 litri si o putere cuprinsa intre 90 si 110 cai putere, precum si un 1,6 litri de 148 CP. Variantele diesel de 1,6 litri vor dezvolta intre 89 CP si 108 CP.

Automobilul va beneficia de binecunoscutul design kinetic, intalnit pe majoritatea modelelor Ford, inginerii inspirandu-se in acelasi timp si din aspectul conceptului Iosis Max, un vehicul prezentat anul trecut la Geneva Motor Show. Pretul viitorului monovolum ar urma sa fie undeva in jurul sumei de 14.000 de euro.
Comentariile acestui material
 
Numele complet:*
ex: Ion Popescu
Adresa de email:*
Site personal:
ex: http://www.dailybusiness.ro/
Comentariul tau:*
ATENTIE! Camp obligatoriu.
 
 
 
m a spus:
15/12/2011 10:09
Asa si? cine ce o sa le faca?
 
gheorghe d a spus:
15/12/2011 11:49
Inca o TEAPA................. cred ca ar trebui ca STATUL sa isi faca treaba ............. pe noi nu ne iarta nimeni , deci : anularea privatizarii ... si de ce nu : sa facem la craiova ce faceam pina in 1989 .. masini .... masini Made in Romania................................... si Renault face " LOGAN " mai peste tot........... TREBUIE sa ne bazam pe capitalul autohton................Trebuie sa terminam cu FACILITATILE ptr. straini,.................... sa dam facilitati romanilor !!
 
VALENTINO a spus:
15/12/2011 11:54
Basescu inca nu a inteles ca americanii lucreaza cu materialul clientului la preturi astronomice.Apropo nu a inteles nimic de acordul cu autostrada (de tri ori mai scumpa ca cele europene),acum FORD si urmeaza SCUTUL ANTIRACHETA.
 
Nae a spus:
15/12/2011 13:32
Asa se intampla cand dai bani fara sa pui conditii stricte si clare: trebuia sa existe prevederi de penalitati pentru neindeplinirea angajamentelor luate de Ford la primirea ajutoarelor.
Ford a investit pana acum doar 350 milioane din cei 143+400 primiti sau garantati de stat...
 
of, of, of a spus:
15/12/2011 14:40
Tocmai s-a aflat ca dealerul Ford din Constanta (!!!) a intrat in insolventa! :)
 
Pagini: 12
KeyJobs - Job-uri premium
Sambata, 04 Aprilie 2020, 20:50
Alegeti frecventa cu care doriti sa primiti newsletterul:
Adresa dvs. de email:
Abonati-va la newsletter