- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Știri externe

Elvețienii au făcut-o și pe asta: Trenul care trece de pe un ecartament pe altul și își ridică înălțimea vagoanelor! Totul, în câteva secunde!

10 Dec, 20:36 • Gabriela Andreescu
Cea mai nouă rută feroviară din Elveția va fi lansată, în sfârșit, pe 11 decembrie, cu trei ani mai târziu decât era planificată și la 150 de ani după ce a fost propusă pentru prima dată. Această rută se poate mândri cu un produs inovator, noul tren Golden Pass Express, desprins parcă din filmele SF: poate trece, în doar câteva secunde, de la ecartamentul de metru la ecartamentul standard elvețian de 1,435 de metri, eliminând necesitatea ca pasagerii să schimbe trenul. În plus, poate să ridice înălțimea caroseriei pentru a se potrivi cu platformele mai înalte ale gărilor.
Elvețienii au făcut-o și pe asta: Trenul care trece de pe un ecartament pe altul și își ridică înălțimea vagoanelor! Totul, în câteva secunde!

Noul Golden Pass Express (GPX) va conecta direct trei dintre cele mai importante destinații turistice ale țării: Montreux, Gstaad și Interlaken, o rută specială posibilă datorită noilor trenuri revoluționare capabile să-și schimbe ecartamentul roților și înălțimea caroseriei vagoanelor, scrie CNN, citat de Digi24.

Elveția va lansa trenul capabil să schimbe ecartamentul în câteva secunde și să își regleze automat înălțimea vagoanelor

Datorită designului unic al noilor trenuri ale companiei feroviare MOB, pasagerii pot rămâne pe scaunele lor confortabile pe toată durata călătoriei de trei ore și un sfert, admirând priveliștea prin ferestre panoramice enorme, mai scrie sursa citată

Călătoria spectaculoasă, cuprinzând unele dintre cele mai frumoase lacuri ale Europei, văi izolate și trecători muntoase înalte, urmează o rută comercială care există încă din Evul Mediu. Rezultatul este o călătorie cu adevărat memorabilă pentru călători, dar una care a fost întotdeauna o sarcină provocatoare pentru inginerii și operatorii feroviari.

Până acum, conceptul Golden Pass Express a fost în mare măsură un exercițiu de marketing pentru cele trei companii de căi ferate implicate, care leagă punctele fierbinți de turism din Montreux, Interlaken și Luzern, întrucât turiștii trebuiau să schimbe trenul pentru a ajunge la destinație. Problema a fost acum rezolvată datorită noilor trenuri care pot trece, în doar câteva secunde, de la ecartamentul de metru la ecartamentul standard elvețian de 1,435 de metri, eliminând necesitatea ca pasagerii să schimbe trenul. Între Zweisimmen și Interlaken, trenurile circulă pe șinele Bern Lotschberg Simplon (BLS), cea mai mare cale ferată privată din Elveția.

Citește și: Sancțiunile occidentale i-au sărăcit în medie cu 27% pe miliardarii Rusiei. Iată loviturile financiare încasate în ultimul an de oligarhii apropiați Kremlinului

Trenurile care își pot schimba ecartamentul nu sunt o noutate pentru bătrânul continent. Trenurile spaniole Talgo pot comuta între ecartamentul standard și liniile iberice, mai late, de zeci de ani, dar trenurile GPX au un nivel suplimentar de complexitate, care le face primele în lume cu această tehnologie. Pe lângă schimbarea ecartamentului, platformele sofisticate de sub fiecare vagon ridică înălțimea caroseriei pentru a se potrivi cu platformele mai înalte ale gărilor companiei BLS.

Noul tren Golden Pass Express (GPX) va conecta direct trei dintre cele mai importante destinații turistice ale Elveției
Noul tren Golden Pass Express (GPX) va conecta direct trei dintre cele mai importante destinații turistice ale Elveției

Vagoanele elegante sunt o colaborare între constructorul de tren elvețian Stadler, gigantul global de transport Alstom, care a proiectat și construit boghiurile care schimbă ecartamentul, și legendarul studio de design italian Pininfarina, renumită în primul rând pentru creațiile sale auto de la Ferrari la Peugeot.

„A avea de a face cu noi standarde de siguranță a fost un stimul pentru creativitatea noastră, mai degrabă decât o limitare”, a declarat Alfredo Palma, manager de proiect de design la Pininfarina.

Proiectul a costat 93,5 milioane de dolari (89 milioane de franci elvețieni) pentru doar 23 de vehicule, însă cnstructorii se declară mulțumiți, întrucât noua minune tehnologică reprezintă o soluție costisitoare la o problemă care datează de 150 de ani, când a fost propus pentru prima dată un serviciu direct între Montreux și Interlaken.

Cu toate acestea, acest cost va fi echilibrat cu beneficiile evidente ale furnizării unui serviciu direct mai convenabil – și cu pasagerii suplimentari pe care este probabil să îi atragă. Mulți dintre acești pasageri vor fi vizitatori internaționali din America de Nord și Asia, obișnuiți să plătească tarife premium pentru a experimenta cel mai bun peisaj alpin al Elveției de pe nenumăratele sale căi ferate pitorești.

Pasagerii au la dispoziție trei clase – Clasa a II-a, Clasa I și, pentru 28 de norocoși, luxul scaunelor rabatabile din piele de la Clasa Prestige. Călătorii Clasei I și Prestige pot rezerva, de asemenea, un meniu cu mâncare și băutură produse în regiune.

Citește și: Acești „vampiri energetici” îți epuizează în secret portofelul. Iată ce trebuie să scoți din priză pentru a plăti mai puțin la factura de curent

Cu mai mult de 15 ani experiență în domeniul jurnalismului și o pasiune pentru tot ce înseamnă actualități, știri, și tot ce se întâmplă relevant atât în țară, cât și pe plan extern. ... citește mai mult