- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Diverse

Care este secretul din spatele cafenelelor „5 to go”. Radu Savopol, co-fondatorul brand-ului dezvăluie toate greutățile pe care le-a întâmpinat pe acest parcurs:„

01 Oct, 19:33 • Cornel Ghimeșan
Brand-ul „5 to go”este unul dintre cele mai răspândite de la noi din țară, atunci când vine vorba de cafea. România este împânzită de astfel de cafenele, însă foarte puțină lume știe cine se află în spatele acestei afaceri. Radu Savopol, co-fondatorul brandului, a dezvăluit mai multe detalii despre toate obstacolele pe care le-a întâlnit pe drum.
Care este secretul din spatele cafenelelor „5 to go”. Radu Savopol, co-fondatorul brand-ului dezvăluie toate greutățile pe care le-a întâmpinat pe acest parcurs:„

Radu Savopol, unul dintre co-fondatorii „5 to go”, dezvăluie într-un interviu video acordat pentru StartupCafe.ro principalele provocări cu care s-a confruntat lanțul de cafenele. Acestea includ menținerea prețurilor produselor la 5 lei, care au adus notorietate brandului, și ajustarea acestora la niveluri mai ridicate, gestionarea excluderii unor francizați, colaborarea cu mici producători români și recrutarea de personal cu diferite nivele de experiență.

Citește și: Atenționare pentru toți șoferii. O nouă categorie de permis auto ar putea fi introdusă în Uniunea Europeană, pentru unele autoturisme

În cadrul interviului, antreprenorul discută, de asemenea, despre tranziția de la domeniul arhitecturii la cel al afacerilor, despre locațiile neobișnuite în care au fost deschise cafenelele, precum și despre beneficiile oferite de sistemul de franciză. Savopol abordează și extinderea pe piețe străine precum Franța, Belgia sau Ungaria și subliniază nivelul de pregătire (sau nepregătire) pentru noile măsuri fiscale care ar putea fi implementate începând din 2024.

Fondată în 2015 de Radu Savopol și Lucian Bădilă, „5 to go” a crescut considerabil, ajungând la un număr impresionant de 270 de francizați, cu un total de 1.200 de angajați în întreaga rețea. De asemenea, au fost deschise 500 de cafenele în România și alte 4 în Ungaria.

„Momente grele au fost când a trebuit să ieșim din conceptul de 5-10-15 lei, când am luat decizia în 2021, cred. Prima oară când caffe latte a trecut de la 5 la 6,5 lei, aia a fost o decizie foarte dificilă. Decizia dificilă a fost și al doilea val de scumpiri.

La fel, din cauza creșterii prețului la lapte, la materia primă, la cafea, la pahare… A trebuit iar să ieșim din concept. Și cappuccino a ieșit din 5 și s-a dus la 6 lei, și latte s-a dus de la 6,5 la 7. Astea cred că au fost pentru că era un core business. Oamenii știau de ani de zile că 5 to go (înseamnă) 5-10-15 lei și dintr-o dată intrau și nu mai găseau la 5, erau la 6 – 6,5 lei”, explică Radu Savopol.

Astfel, un moment dificil a fost când la jumătatea anului 2023 a trebuit să crească prețurile, în contextul majorării TVA de la 9% la 19% pentru băuturile preparate pe bază de cafea sau ceai (Ordonanța 16/2022).

„La jumătatea anului a trebuit să mărim iarăși prețurile, nu din cauza noastră, nu din cauza inflației, nu din cauza scumpirii energiei, nu de asta. Din cauză că cineva a considerat că un espresso este egal cu o băutură îmbuteliată, cu o băutură carbogazoasă. Peste noapte a trebuit iarăși să scumpim, să punem la anumite produse, că la unele chiar nu mai puteam.

Și atunci am tăiat din marjele noastre și am lăsat TVA de 19%, dar am diminuat din marje pentru că așa am considerat. Nu puteam să mai scumpim încă o dată și încă o dată și încă o dată. Cred că totul are o limită, trebuie să fim foarte atenți, pentru că altfel ne trezim într-o recesiune foarte agresivă”, e de părere Radu Savopol.

Unul dintre co-fondatorii 5 to go împărtășește experiența sa despre tranzitia de la profesia de designer de interior la lumea antreprenoriatului. Drumul a început în anul 2001, atunci când a inaugurat un pub în Sinaia.

„Cred că la sfârșitul anilor ‘90 partea de design în România nu era foarte apreciată. Oamenii nu apelau la designer pentru a-și decora o casă sau pentru a-și face un restaurant. Fiecare făcea ce voia și atunci cred că pentru mine a fost un pic frustrant să nu pot să performez în zona de design. Atunci am simțit că în zona HoReCa, în industria ospitalității aș putea să fac și design. Și uite așa a apărut o primă cârciumă în Sinaia, în 2001, când am reușit să creez un brand marinăresc într-o zonă montană”, spune Radu Savopol.

Spune că a „găsit un mix bun” și că a reușit să facă „și design și HoReCa”.

„M-a ajutat enorm partea de design, pentru că am putut să iau decizii rapid pe spații de 5m, 7m, 10m. Mi-am dat seama instantaneu, când vedeam spațiile respective, că pot să fac ceva în ele”, explică Radu Savopol.

Cum a reuși Radu Savopol să fie diferit de restul

Lucru care l-a ajutat să fie „cu un pas înaintea concurenților ce trebuiau să vină cu o echipă de arhitecți, să facă un plan, să măsoare, să facă randări”.

„Eu intram în spațiul respectiv și în 5 minute știam unde-i barul, unde e magazia, unde poate să fie toaleta, unde o să fie self-ul, unde o să fie fluxul”, spune el.

În România, cafenelele 5 to go sunt prezente în 100 de orașe. Până acum, cel mai extins francizat operează 16 locații și urmează să mai deschidă încă două. De-a lungul timpului, cel mai „ciudat” loc în care a fost deschisă o cafenea 5 to go a fost în curtea unei biserici din București, spune Radu Savopol.

„Am deschis la gondolă, la Sinaia, unde urcă oamenii pe munte, am deschis la etajul 7 sau 8 în Ministerul Transporturilor, am deschis la Bran. Uite, în curtea unei biserici avem. La intersecția Sebastian cu Calea 13 Septembrie. Am închiriat de la biserică. E un lucru extraordinar, pentru că în străinătate sunt multe restaurante, cafenele chiar în incintă, lângă” – Radu Savopol.

Citește și: Shakira, acuzată din nou de fraudă fiscală. Suma pentru care fosta soţie a lui Gerard Pique riscă opt ani de puşcărie

Trăim în secolul vitezei, în secolul în care ORICE este la un click distanța, iar diferențele sunt dictate de calitatea “ambalajului”. Trăim în secolul în care suntem victimele dezinformării ... citește mai mult