AUTO

Bridgestone: 78% dintre soferii europeni circula cu cauciucuri dezumflate sau uzate peste limita legala

12 august 2015, ora 16:24 
Aboneaza-te la: RSS   Trimite prin: LinkedIn
masini.jpg
Un procent uluitor de 78% dintre autoturisme au cauciucurile dezumflate sau uzate peste limita legală, potrivit unui studiu realizat de Bridgestone in Europa. Vezi care sunt pericolele unei presiuni incorecte şi/sau ale gradului mare de uzură ale anvelopelor.

Compania Bridgestone, cel mai mare producător de anvelope din lume, este îngrijorată de un declin clar al siguranţei şoferilor din Europa din cauza întreţinerii defectuoase a anvelopelor. Pe baza rezultatelor a peste 28.000 de verificări gratuite ale siguranţei anvelopelor efectuate în cadrul unui program aflat deja la a 8-a ediţie consecutivă, s-a constatat că un procent uluitor de 78% dintre autoturisme aveau cauciucurile dezumflate sau uzate peste limita legală. Aceste cifre alarmante sunt cu atât mai îngrijorătoare, deoarece reprezintă o creştere de 25%. Cauzele cele mai probabile ale acestei creşteri sunt reprezentate de criza economică, majorarea preţului carburanţilor şi scăderea puterii de cumpărare.

Bridgestone avertizează cu privire la pericolele unei presiuni incorecte şi/sau ale gradului mare de uzură ale anvelopelor, deoarece acestea compromit siguranţa rutieră prin reducerea stabilităţii şi controlului asupra direcţiei maşinii, alături de creşterea distanţelor de frânare.  

O anvelopă este doar o piesă rotundă şi neagră?



La începutul oricărui proces de dezvoltare a noilor anvelope, fie de vară fie de iarnă, Bridgestone aplică mottoul companiei, „Servim societatea cu produse de calitate superioară” şi se concentrează pe satisfacerea nevoilor consumatorilor. Dintr-un studiu de segmentare a clienţilor realizat de Bridgestone*, a reieşit clar că principala preocupare a aproape 50% dintre conducătorii auto o reprezintă „siguranţa şi controlul în condiţii de carosabil umed”.

La acest capitol, „distanţa scurtă de frânare pe o suprafaţă umedă” este nevoia cea mai importantă, urmată de „menţinerea controlului în toate condiţiile” şi „distanţa scurtă de frânare pe drumuri acoperite cu gheaţă şi zăpadă”.   În acelaşi timp, realitatea arată că majoritatea consumatorilor îşi achiziţionează anvelopele în funcţie de preţul cel mai mic, fiind ostili ideii de a cumpăra anvelope de calitate premium (chiar dacă conduc un autoturism de clasă premium). Aceştia cumpără tot mai mult anvelope de import la preţuri scăzute, în special fabricate în China (date confirmate de ETRMA **).

Importurile de anvelope din China în Europa aproape s-au dublat între 2007 şi 2013, reprezentând 45% din toate importurile europene de anvelope în 2013.   Studiul a arătat că mulţi conducători auto au o înţelegere deficitară a anvelopelor şi o afinitate redusă faţă de acestea, deoarece le percep ca pe nişte mărfuri de larg consum şi ca pe o achiziţie împovărătoare, neapreciind astfel complexitatea lor şi considerând că anvelopele sunt toate la fel: rotunde şi negre! În mod deloc surprinzător, aproape 80% dintre conducătorii auto apelează la dealeri (de maşini sau anvelope) pentru sfaturi de cumpărare.  

Întreţinerea anvelopelor este neglijată

Există două probleme principale legate de întreţinerea anvelopelor: uzura şi presiunea.  
  • În ceea ce priveşte uzura, 25% dintre şoferii verificaţi în cadrul controalelor de siguranţă a anvelopelor realizate de Bridgestone (28.000 de verificări realizate de personal calificat în întreaga Europă) conduceau cu anvelopele sub limita legală a adâncimii profilului benzii de rulare de 1.6mm, şi chiar se gândeau să amâne înlocuirea acestora! Pericolele rulării cu anvelope uzate (pierderea aderenţei pe carosabil umed, riscul de explozie a anvelopei) sunt bine documentate şi cunoscute. În Regatul Unit, până la 57% din anvelope sunt înlocuite după depăşirea limitei legale!
  • În ceea ce priveşte presiunea, în cadrul aceleiaşi serii de 28.000 de verificări privind siguranţa anvelopelor, Bridgestone a descoperit că 78% dintre şoferi conduceau cu anvelopele umflate sub presiunea corectă. Această situaţie compromite capacitatea şoferului de frâna şi de a efectua manevre în siguranţă, conducând în acelaşi timp la creşterea consumului de carburant şi la uzare mai rapidă a acestora.
Aceste constatări dovedesc încă o dată – în pofida dorinţei consumatorilor de a fi în siguranţă – că aceştia nu au comportamentul adecvat pentru a satisface această cerinţă primordială!  

Andy Davies, Managing Director of Bridgestone Europe, South Region: “Conducerea unui autovehicul cu anvelope a căror presiune este prea scăzută nu este doar periculoasă, ci şi o risipă enormă de carburant şi o cauză importantă de emisii de carbon, care ar putea fi evitate cu uşurinţă prin verificări simple şi regulate. În mod ideal, şoferii ar trebui să îşi verifice presiunea în anvelope o dată pe lună. De asemenea, ar fi o idee bună să verifice adâncimea benzii de rulare şi să depisteze orice daune sau semne de uzură. Unii oameni au tendinţa să uite că o presiune incorectă şi/sau anvelopele uzate pot avea un impact considerabil asupra controlului direcţiei şi frânării. Mulţi consideră că anvelopele sunt doar nişte obiecte negre şi rotunde, o achiziţie de necesitate, însă nu trebuie să uităm că acestea sunt singurul punct de contact cu carosabilul, de mărimea a 4 cărţi poştale!”  

În mod ironic, o întreţinere defectuoasă a anvelopelor conduce cel mai probabil la costuri mai mari în timp. Anvelopele cu o presiune incorectă se uzează mai repede şi sunt responsabile de irosirea a aproximativ 3,9 miliarde de litri de carburant, generând 9,2 milioane de tone de emisii de CO2 inutile pe an. Aceasta se traduce prin costuri mai mari pentru conducătorii auto, dar şi pentru societate în general.  

Anvelopele: un sistem vital de siguranță pe care însă consumatorii îl subestimează Bridgestone derulează campanii de educare deoarece mulți consumatori nu realizează importanța anvelopelor pentru siguranță. Aceștia văd anvelopele ca pe o marfă ca oricare alta: niște piese negre și rotunde din cauciuc care din păcate trebuie înlocuite ocazional. O achiziție supărătoare! Mai mult, există o discrepanță uriașă între ceea ce își doresc mulți consumatori de la o anvelopă („siguranță”, mai ales în condiții de carosabil umed) și ceea ce fac pentru aceasta – în sensul că își cumpără anvelope ieftine și apoi neglijează să le întrețină corespunzător.    

O diferenţă importantă în ceea ce priveşte siguranţa pe carosabil umed

Constatările și testele interne în ceea ce privește frânarea pe carosabil umed arată diferenţe semnificative în distanţa de oprire între anvelopele premium şi importurile la preţuri scăzute – o diferenţă de 4 metri, în funcție de mai mulți parametri. Aceasta reprezintă aproximativ lungimea medie a unui autoturism. Aşadar, într-o situaţie de urgenţă – precum frânarea bruscă în traficul aglomerat de pe autostradă sau la o trecere de pietoni – aceasta poate face diferenţa între provocarea de daune materiale/lipsa oricăror daune sau chiar, şi mai important, diferenţa între vătămarea fizică şi lipsa oricărei vătămări.  

Totuşi, şi mai importantă decât distanţa este viteza reziduală la care continuă să ruleze vehiculul dotat cu anvelope ieftine. În vreme ce automobilul dotat cu anvelope Bridgestone se opreşte, celălalt vehicul continuă să ruleze cu aproximativ 22 km/oră, mai mult decât suficient pentru a provoca pagube materiale şi vătămări fizice grave.  
1.         Vătămările fizice

Acestea sunt dificil de cuantificat în termeni monetari, însă statisticile internaţionale, precum studiul OTS (On the Spot) realizat de Ministerul Transporturilor din Regatul Unit în 2010, arată că începând de la o viteză de 8km/h, impactul cu un pieton poate provoca leziuni de la uşoare la severe, iar în cazuri rare chiar deces. În cazul unui impact la 22km/h, în 40% dintre cazuri se produc vătămări uşoare spre grave, în special la cap şi picioare.  

2.        
Pagube materiale

În cazul unui accident în care un autovehicul îl loveşte pe cel din faţa sa, maşina din spate poate suferi importante daune materiale, chiar şi la 18km/h:
  • Îndoirea barei/grilajului
  • Spargerea farurilor
  • Îndoirea capotei
  • Activarea cel puţin a unui airbag
Prin urmare, Bridgestone îi îndeamnă pe conducătorii auto să îşi verifice anvelopele cu regularitate, să menţină o presiune corectă şi să înlocuiască anvelopele uzate sau degradate înainte ca acestea să devină o problemă.  

Tentația de a face economii pe termen scurt – aproximativ 120 de euro pentru 4 anvelope – și de a cumpăra un brand ieftin din import se poate dovedi o alegere costisitoare din punctul de vedere al vătămărilor fizice și pagubelor materiale, din cauza creșterii potențiale a riscului de accidente la frânare.  

Bridgestone va continua verificările gratuite privind siguranţa anvelopelor pe întreg teritoriul Europei, pentru a creşte gradul de conştientizare cu privire la importanţa întreţinerii anvelopelor şi impactul acesteia asupra siguranţei, mediului şi economiilor consumatorilor.
Comentariile acestui material
 
Numele complet:*
ex: Ion Popescu
Adresa de email:*
Site personal:
ex: http://www.dailybusiness.ro/
Comentariul tau:*
ATENTIE! Camp obligatoriu.
 
 
 
Ultima ora
KeyJobs - Job-uri premium
Marti, 26 Mai 2020, 03:02
Alegeti frecventa cu care doriti sa primiti newsletterul:
Adresa dvs. de email:
Abonati-va la newsletter