- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Știri interne

Continuă lucrările pe lotul 4 al Autostrăzii A 1 Sibiu-Pitești. Constructorul austriac a finalizat 18% din primul tunel de pe o autostradă din România

10 Jan, 17:19 • Adrian Popovici
Lucrările de pe lotul 4 al Autostrăzii A 1 Sibiu-Pitești avansează, inclusiv cele pentru primul tunel de pe o autostradă din țara noastră. Constructorul austriac a mobilizat peste 350 de muncitori și 140 de utilaje pentru acest proiect.
Continuă lucrările pe lotul 4 al Autostrăzii A 1 Sibiu-Pitești. Constructorul austriac a finalizat 18% din primul tunel de pe o autostradă din România

Lucrările avansează pe lotul 4 al Autostrăzii A 1 Sibiu-Pitești, constructorul austriac aducând pe mobilizând pe șantier 350 de muncitori și 140 de utilaje pentru a respecta calendarul impus prin contract, indiferent de condițiile meteo care s-au schimbat radical de la sfârșitul anului trecut față de începutul acestui an, transmite Economedia.

Lotul 4 al Autostrăzii A 1 Sibiu-Pitești, dintre Curtea de Argeș și Tigveni are o lungime de aproape 10 kilometri din care lungimea tunelului de la Dealul Momaia acoperă 1350 de metri. Informațiile transmise de Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere  indică faptul că lucrările începute în primăvara anului 2023 au ajuns la 18 %, Primul tunel care se construiește pe o autostradă în România a fost botezat ,,Daniela”.

,,În șantier sunt mobilizați un număr de 350 de muncitori și 140 de utilaje. Antreprenorul lucrează de la începutul acestui an, indiferent de condițiile meteorologice. Antreprenor: PORR Construct SRL; Lungime: 9,86 km.; Durată contract: 60 de luni (16 luni proiectare, 44 de luni execuție); Valoare contract: 1,678 miliarde de lei, fără TVA; Sursă de finanțare: Programul Transport (PT); Stadiu actual: 18%; Termen deschidere: 2027.” a transmis compania națională .

Lucrările pentru acest tunel au început efectiv în septembrie fiind eliberați primii 24 de metri. Tunelul de pe Lotul 4 al Autostrăzii A 1 Sibiu-Pitești are 1,3 kilometri și se execută cu metoda NATM din Austria.

Metoda de construcție NATM, folosită pentru lotul 4 al Autostrăzii A 1 Sibiu-Pitești  se bazează pe flexibilitate – forarea și proiectarea în funcție de rezultatele monitorizării continue. Operațiunea are loc secvențial pentru a profita la maximum de condițiile solului. În plus, NATM instalează suportul de sol din mers și în funcție de necesități, adăugând armătură la betonul injectat acolo unde este necesar. Suportul final, permanent, este de obicei (dar nu întotdeauna) o căptușeală din beton turnat la fața locului, plasată peste o membrană de impermeabilizare.

NATM este folosit cu rezultate excelente în cazul acelor tunelurile care au până în doi kilometri și care sunt săpate în regiuni cu condiții de sol variabile, precum cele de pe lotul 4 al Autostrăzii A 1 Sibiu-Pitești Filozofia și metoda sa de construcție oferă o operațiune de tunelare mai rentabilă și mai flexibilă în comparație cu celelalte metode, explică Tunnel Business Magazine.

„Acest tunel va avea o lungime de 1350 de metri și va fi primul tunel pe care îl vom construi în România folosind noua metodă austriacă Este o tehnologie de ultimă generație pentru construirea și monitorizarea tunelului în întreaga lume. Vom executa tunelul cu experți locali în tuneluri și cu specialiștii noștri de la PORR care vor veni din străinătate pentru a-i pregăti pe inginerii români în execuția de tuneluri rapid și în siguranță. La final vom livra cel mai modern tunel de autostradă din România cu cele mai moderne echipamente.

NATM este o tehnologie de ultimă oră în excavarea de tuneluri. Solul e moale, e ca și cum ai săpa în nisip. Apoi folosim beton torcretat pentru a stabiliza tunelul, beton pulverizat. După ce se termină forarea și realizarea profilului tunelului vom avea un al doilea strat de beton de 40-60 cm. grosime, iar acela va fi stratul final de suport pe care îl numim căptușeală”, a spus managerul proiectului de tunel Norbert Horelein în luna octombrie.

Lotul 4 al Autostrăzii A 1 Sibiu-Pitești
Lotul 4 al Autostrăzii A 1 Sibiu-Pitești

Te-ar putea interesa și: Lotul 2 de pe autostrada Sibiu – Pitești, blocaje și întârzieri. Constructorul turc nu a depus documentele pentru autorizația de construire – Asociația Pro Infrastructură

Tunelul de pe Lotul 4 al Autostrăzii A 1 Sibiu-Pitești ar trebui să fie gata în trei ani

La ceremonia oficială de începere a săpăturilor pentru tunelul de pe lotul 4 al Autostrăzii A 1 Sibiu-Pitești, șeful de proiect, inginerul Fernando Lopes a spus că lucrările ar trebui terminate în 3 ani, adăugând că „sperăm ca în trei ani de zile să fie un proiect finalizat cu succes în care toată lumea s-a implicat”.

Tunelul Momaia de pe lotul 4 al Autostrăzii A 1 Sibiu-Piteștise va întinde pe o lungime de 1,3 km și va fi format din 2 galerii principale separate, una pentru fiecare sens de mers. Va fi realizat în conformitate cu normativele și directivele europene, iar printre particularități acestui proiect se numără:

  • câte 2 benzi pe sens și acostamente – sistem de ventilație – sistem de evacuare;
  • iluminat public– sistem de comunicare– câte o clădire la intrare și ieșire, pentru controlul și operarea tunelului.

Estimările făcute de constructorul care a câștigat contractul pentru lotul 4 al Autostrăzii A 1 Sibiu-Pitești indică faptul că este nevoie de un termen de 2 ani pentru excavarea tunelului, 1 an pentru căptușarea interioară și până la 8 luni pentru instalarea echipamentelor necsare și testele ulterioare.

Cel mai lung tunel al Autostrăzii A1 Sibiu – Pitești va fi cel de la Poiana de pe lotul 3, care după finalizare ar trebui să ajungă la 1,7 km. Estimările făcute de experți indică faptul că cel mai greu de construit, asta din cauza unor probleme care țin de sol, reliefului și accesului, va fi cel de pe Lotul 2 Boița – Cornetu (Tunel Câineni 1.590 metri).

Citește și: Sorin Grindeanu, anunţul momentului: câți kilometri de autostradă vom avea în 2024